Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

Du har helt rett, jeg har et “low” scenario på 1m og et “medium” scenario på 2m i 2018. Jeg tror CE leverer mellom disse to scenarioene, men heller kanskje litt mer mot “low” nå enn tidligere. Medium-scenarioet tar utgangspunkt i at Funcom kommer med en gratis utvidelse i Q4.

Hvis noen er nysgjerrige, så er det en insider-tråd her: https://beta.tekinvestor.no/t/conan-exiles-spekulering-og-estimering-for-2018 med mye mer detaljer :stuck_out_tongue:

Godt sagt! :smiley:

For min del så kommer nok pessimismen kommer av at Funcom må “vinne over” spillere fra Ark og Rust. For å si det sånn, hvis det tekniske rundt Xbox og PS4-lanseringen går bra, så blir jeg positivt overrasket. :stuck_out_tongue:

Det er også noe med det at selv om Funcom har det beste nærkamp og byggesystemet, så må disse settes i en sammenheng i et konkurransepreget PvP-miljø. Her vet jeg ikke helt om Funcom klarer å levere. Det jeg har sett hittil har vært litt døllt ettersom hvis noen ikke vil sloss med deg, så kan de i CE rett og slett bare løpe bort 90% av tida. Det kommer helt an på hvordan spillerne ser på spillet. Her kommer det veldig an på hvordan spillet blir spillt, og ikke bare mekanikken. Hvis ting klaffer her, så tror jeg CE ender i “Very high” scenarioet mitt og rundt 3,5m solgte, men…

4 Likes

Mine anslag er sånn cirka:

  • Low / Bear 1 million solgte alle plattformer - 300k PC, 200k Xbox, 500k PS4
  • Mid / base 1,7 millioner solgte alle plattformer - 550k PC, 400k Xbox, 750k PS4
  • High / bull 2,25+ millioner solgte alle plattformer - 750k PC, 500k Xbox, 1000k PS4

Personlig tror jeg salget vil passere 2 millioner, spørsmålet blir med hvor stor margin. Uansett blir det bra med cash.

3 Likes

Ett spørsmål, er CE 8/5 ett bedre eller ett dårligere spill i sammenligning med Rust eller Ark?

1 Like

Det er et ganske annet spill!

Tror jeg burde sjekke ut litt ARK og Rust streams for å sjekke det ut. Kjenner Rust litt, men først og fremst gjennom øynene til en “builder”.

1 Like

Sporer litt av: Ved mid scenario, hvor ser dere da kursen? 40?
Blir en rå forsommer/rått år å være i Funcom!
Jeg blir uansett sittende lenge i Funcom!

1 Like

Tja. Blir jo veldig subjektivt og avhengig av hvilke variabler du benytter. Men hvis builden er god / stabil, og det nye kampsystem er knallbra: Da vil jeg si at CE er og blir det beste spillet i sin sjanger.

1 Like

Ved ca 2m solgte i 2018, så har jeg beregnet at CE drar inn ca 37 MUSD i EBITDA, men du må trekke fra utviklingskostnader i tillegg. Markedsføringskostnader er inkludert. Regnestykket finner du her: https://beta.tekinvestor.no/t/conan-exiles-spekulering-og-estimering-for-2018/8065

2 Likes

Er klar over forskjellen men de er ivertfall spill som tillhører samme sjanger og derfor er naturlige konkurenter.
Skulle CE bare selge halvparten av det Ark har solgt tilsammen vil vi jo være i himmelen allikevel.

Unike spillere siste 2 uker: Ark: 497k, CE: 39k. Pr dags dato er CE 8% så populært som ARK :stuck_out_tongue:

Kilde: https://steamdb.info/

1 Like

Litt urettferdig å sammenligne nå da rett før det smeller i CE. For du også vet att spillertallene i CE kommer til å mangedobles etter 8/5 :hugs:
Nå er det årets første softis :sunny:

5 Likes

Sjekka ut et par streams av ARK/Rust, og begge to har endless dicking around, akkurat som CE vil ha. Må se litt til, men i utgangspunktet, så virker ikke CE noe dårligere.

2 Likes

En joker blir jo også Kina… Skulle Funcom mot formodning ha rigget et effektivt PR-løp med godt distribusjonsnett der borte, så er jo potensialet :moneybag:

6 Likes

Selv om man får 10kr og en daim pr kopi hjelper det litt når de åpner lommebøkene ;D

3 Likes

Mye optimistiske tall. Fucke de opp nå så daler salgstallene fort. De får ikke så veldig mange sjanser. For min del hadde jeg ikke giddet å spilt lange stunden hvis det fremdeles er bugs og exploits.
Jeg har større tro på BL sitt spill mht spillbarhet.

CE bear: 750k
Bull: 1,5 mill

2 Likes

Prisen i Kina er jo ikke så lav heller, 15$ vs 30$ i USA, men fortjenesten pr kopi blir nok lavere også, ettersom den kinesiske partneren tar sin bit av kaken også. Bedre med en daim fra en million spillere en daim fra 20k spillere. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Tror CE selger ca. 2K dagen, rundt 25-30 på GTS, hva tror dere?
Mvh Vandregutten.

2 Likes

750 - 1600 :slight_smile:

1 Like

Jo om man hår på reveiws verka de flesta ligga mellan 50-100 sålda per reveiw. För conan låg de närmare 50 vid EA release så runt 1500-2000 sålda om dagen gissar ja på

Jeg har justert litt ned fordi såpass mange av reviewene nå kommer fra spillere med 100+ timer played, men ellers enig. )

1 Like

Spørs om ikke denne skal finnes frem til helgen :slight_smile:

2 Likes