Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

De har gått fra rundt 40k til 20k solgte per dag, det er fortsatt greit, men ønsker at det skal stabilisere seg på 20 denne uken. Så lenge offisielle servere ikke er på plass taper de moment

1 Like

Ramlet ned til 11k solgte. Bør vel helst ikke selge så veldig mye under det PR dag

1 Like

Nei jeg tror Conan fenger nok til at de som vurderer å kjøpe nå fortsatt gjør det samme om f.eks 2 uker om serverproblemene skulle vært fikset da.
Hele samfunnet rundt Conan som er sterkt voksende er også flinke til å dele bilder og historier ifra spillet som vil holde de som venter med å kjøpe fortsatt interesserte.

Vi mister salg altså, men jeg tror det er marginalt i det lange løp

Regner med at Hegnar gulper opp en forside om “spillerne rømmer” osv. pga. det lave salgstallet i natt.
Men jeg er overbevist om at vi ser 1mill solgte ila. mars, såfremt funcom kommer med en serverfix snarlig.

1 Like

Jeg kjøper ikke teorien om 3 dager lagg på tallene. Da tror jeg mer på at det utvalget spillere hvor statistikken hentes fra ikke gir riktig bilde og at en faktor på +10-15% er mer riktig. Grunnen er at tallene kom på steamspy allerede etter dag 1 og er blitt oppdatert rimelig riktig fra dag til dag. Fra en utviklers ståsted vil det ikke gi mening å gradvis innføre denne type lagg. Det vil ikke forbedre ytelse eller redusere prosess kraft brukt.

Jeg tror rett og slett at folk har alt for høye forventninger. Vi sammenligner oss trossalt med ARK. Hvis jeg skulle gjette så tipper jeg salget etter Februar kommer til å ligge på omkring 500k. Fra det jeg forstå fra den danske investoren som ble intervjuet rundt Funcom så nevnte han at det som selges 1 måned typisk kan dobles de neste 6 månedene. Det vil da si et salg på 1 mill pc eksemplarer etter August. I tillegg til disse tallene vil XBOX salg komme inn.

Dersom 500k salg oppnås i løpet av Februar så vil de med et snitt på 2k solgte pr. dag selge litt i overkant av 1.1 mill spill første året til pc. Dette ser jeg på som veldig realistisk og vil gi Funcom veldig godt resultat 2017. Hvis de selger da f.eks. 500k eksemplarer til XBOX så tipper jeg Funcom vil gå med over 150 mill i pluss 2017. Det blir mildt sagt veldig grønt. Jeg vil da påsta at dagens selskapsverdi er altfor lav. For 2018 kommer spillet til PS4 og sansynligvis etterhvert kommer det DLC eller expansions. Dette spillet kan drive inn mange år fremover og derfor gi Funcom mange nye lanseringer som kan bli bonus inntekt på toppen av det de har.

Det blir spennende fremover og se hva som skjer.

Edit: Fra nedenfor posts er det nevnt at eier av steamspy har selv uttalt og svart at det er 3 dagers lagg. Hadde ikke fått det med meg og jeg stoler selvsagt på dette. Lar posten stå som den originalt er skrevet.

10 Likes

Etter forrige steamdev konferanse ble det bekreftet av avikene i steamspy er ca 5%. Står om dette i første post.

Du har rett i at forventningen har blitt litt blåst ut av all sammenheng. Og det er jo derfor kursen stabiliserer seg på et lavere nivå.

2 Likes

Synes det du sier her høres meget fornuftig ut.
Har også nevnt tidligere at vi sammenligner CE alt for mye opp mot ark og det de solgte. Med dine salgsprognoser så er det litt mer realisme.
1 mill solgte på PC i løpet av aug er jo heller ikke dårlig

Funcom bekreftet jo mer enn 320 k solgte for 2 dager siden. Og steamspy viser 311 k nå, med salg på litt over 10 k om dagen nå.
Stemmer vel ganske bra det?

1 Like

Jeg mener personlig prognosene gir indikasjoner på salgstall som forsvarer høyere kurs enn det den er nå. Likevel, vil kanskje være naturlig at kursen havner lavere fremt til tallene fremover blir bekreftet. Slik jeg ser det så tror jed det kan være lurt for de som ønsker å tjene penger å være avventende å se hvor det stabiliserer seg og da gå inn med penger. Jeg tror når først kursen stabiliserer seg så vil vi påbegynne en gradvis oppgang igjen.

Ja, det ser ut til å stemme rimelig greit. Er mulig at 3 dagers etterslep er en god indikasjon, jeg bare skjønner ikke hvordan de har gradvis innført dette dag etter dag. Jeg har mer tro på at det er en prosentsats differanse som er mer realistisk. F.eks. at salg utenom steam ikke kommer inn på en liten stund fordi det ikke kommer inn i steam før personene aktiverer spillet, samt de begrensede kontoer det sjekkes mot vil gi noe unøyaktige tall.

I tillegg en ting som ikke er nevt i forhold til f.eks. ark sine tall er at når ARK og RUST ble lansert var det ikke mulig å refundere. Det er også en faktor ikke ARK og RUST har hatt som gjør det vanskeligere å få den slags salgstall. Kjenner også til personer som har refundert i avvente på at server problemene skal løses. Kanskje en del av de kommer tilbake når nye offissielle servere er på plass.

Det er vel sagt noen ganger at tre dager er omtrent den tiden det tar å skanne gjennom alle steamprofilene som steamspy henter data fra.
Når du da er ferdig med en runde er jo tallene fra de første dagene allerede gamle. Derav etterslep.

2 Likes

The site is lagging by three full days :slight_smile: so Conan had the number of owners you’re referring to three days ago.
Svaret jeg fikk fra steamspy eieren hvertfall.
Refererte til den nattens tall. @holmes har en mer presis forklaring, men idk.

3 Likes

Så hva er fasit? +40k ?

Skal jeg tippe noe så kanskje 360 solgt nå. Hvis vi sier 20k solgte per dag. Kan være noe lavere.

1 Like

Hvordan vet du at dette er “rimelig riktig”?
Steamspy hadde tall på dag 1 ja, men vi har vel ingen formening om de var riktig?
Om alle som ble skannet den dagen hadde kjøpt, ville tallene vært tre ganger for høye (omtrent, jeg kjenner ikke detaljene i algoritmen), og om ingen i den gruppa hadde kjøpt så ville det jo åpenbart vært for lavt.
Sannheten er ett eller annet sted i mellom, men hvor hvet vi vel ikke?

Fasit er at tallene treffer ca 320k idag. Det betyr ca 9k solgte idag.

3 dager bak betyr nok at vi ligger mellom 340 og 350k solgte totalt.

Da salget ser ut til å ligge under 10k pr dag.

1 Like

Leste en post som påstod man bare trengte selge 1800 eller noe pr. dag i ett år for å forsvare kurs på 6kr. Har ikke regnet på dette selv, men det høres jo overkommelig ut. Hva forventer du av Q4 rapporten?

Det blir 650k solgte på et år, det forsvarer ikke 6kr i kurs. Med mindre du kjører tidenes PE.

Jag tror det är för tidigt för att säga ännu att det säljs 10k per dag “endast”. Steamspy varierar väldigt mycket i sina siffror från dag till dag. Bara för att vi haft ett par svaga dagar nu så kan det lika gärna hoppa upp 40k+ i nattens uppdatering, eller så kan det stå +500, det är svårt att förutsäga .

Tror det är mer korrekt att se på steamspy under lite längre perioder, kanske en vecka eller så.

Titta på “played hours” på steamcharts istället, där kan man jämföra day by day hur det ser ut.

1 Like

Vi vet nå at steamspy er 3dager bak, funcom har meldt 320k steamspy er på 311k. Det betyr at de skal melde rundt 320k idag.

De tjener kun penger på salg, ikke på timer spilt. Derfor er det kun salg som teller.

1 Like

Tror han mener 1800 + de 350k som er solgt til nå. Altså 1 million etter et år.

Men de kommer til å selge mer enn som så, her blir det salg, nye biomer, temming av dyr, mounts +++

1 Like