Med denne utviklingen så blir jo selv 500k iløpet av februar vanskelig
Siffrorna ljuger inte säger dom ju… men med <10k ex per dag så innebär det ju en extremt låg omsättning för att vara en förstaplats på Steam. Är det rimligt verkligen?
Menar bara att jag har för mig att jag läst någonstans att det krävs långt mer än vad 10k ex av CE omsätter för att hamna på nummer ett. Jag har för mig att jag läst siffran $1M men jag är långt ifrån säker. Isåfall skulle overall omsättning på Steam just nu bara vara 30% av det. (Om man tänker att 10k ex omsätter $300k ish.)
Jag kanske svamlar bara, men siffrorna stämmer inte med placeringen på topplistan tycker jag. Tror det kan bli några större korrigeringar uppåt i antal owners på steamspy snart.
Kan vi sammenligne salgstall med andre eksisterende spill i sjangeren som rust og Ark? Jeg tenker disse spillene er jo allerede etablert og har mange spillere, og ikke så mange konkurrerende titler? Det kan være at CE kan selge godt, men over lang lang tid.
Samtidig er det problemer med de offisielle serverne. Føler at hovedproblemet med kvalitet i spillet nå er servere. Spillet krever ekstremt aktive server admins som kan restarte x antall ganger om dagen. Hvis du er på en server uten aktive admins er det jo ikke morro å spille med lag og en oppdatert klient uten oppdatert server.
Vi må bare følge nøye med fremover her, og håpe at spillerne kommer tilbake med nye forhåpentligvis stabile offisielle servere. Spillet er jo bra ellers! Salget vil nok ta seg opp hvis det vipper til “mostly positive” reviews.
Fortsatt #1 på global top sellers. Dette stemmer jo ikke helt.
Spørsmålet blir jo om steamspy treffer godt nok mtp at de gjør et uttrekk fra et “representativt utvalg” av spillere.
2016 lærte jo oss et og annet om meningsmålinger
Nå tror jeg vi må ta en reality check her! For noen mnd siden stresset folk med og selge 500 k på 1 år! Viss med dagens salg gjør at vi ender på 500 k første mnd så vil jeg si det er veldig bra! Jeg vet ikke hvor og hvorfor vi skulle selge 1 mill på første mnd plutselig ? Men at mange har kjøpt spillet første uke er jo helt vanlig! Salget vil gå i bølger!
Det er uhorvelig mange som ikke kjøper EA spill til full pris! Hva skjer med første salget ?
Tror vi skal huske her at spillet er betalt for, etter 1 uke salg! Om 2 mnd eller 2 uker at vi har solgt 500-600 så har de nok cash til og lage ett like stort spill i 2018!
Xbox vil selge minst like mye ! Da har de finansiert all koding for ps4 pluss pluss!
Så eg tenke at vi bør rette snuten litt lenger fram enn det som vi graver oss ned i her!
Ja Volvo XC 90 solgte 10000 første 2 dagene på pre order i Norge, dette er ihuga Volvo fans!
Men har salget til XC 90 stoppet ?
Siden Funcom meldte 320k på tirsdag så vet vi vel at steamspy treffer bra ?
Hvis dere ønsker å se på forandring per dag er det en egen modell for dette på steamspy som jeg regner med er mer presis enn bare å trekke fra estimatet fra dagen før. Det er stor usikkerhet rundt dette tallet: “The margin of error becomes huge”
Uansett så er ikke trenden god, og det tror jeg skyldes delvis at offisielle servere har vært nede.
Vi trenger litt LIRIKer osv til å streame spillet på Twitch så vi kommer oss opp på toppen og er mer synlige. Snart positive reviews (forhåpentligvis) vil også bidra i riktig retning. Dette ligger an til et fantastisk år for Funcom, og release på XBOX kommer til å bli en major boost både i salg og kurs. Når XBOX er ute så kommer det drypp fra biomesoppdateringer og TSW. Første halvdel av året er meget spennende.
Om de klarer å opprettholde på 5-8000 salg per dag, så er det allikevel kjekt med penger inn:
500017(USD/spill)7(NOK/USD)=~600 000,-
8000177=~950 000,-
Det tilsvarer 2-3000,- per ansatt per dag, som bør kunne drive FC på sikt. Så gjelder det bare å patche og få ut xbox og PS4, så kan vi snakkes. Bare det å drive med gevinst er jo flott?
Kilder:
- Det var antydet ca 17 USD per solgte spill her på forumet et sted.
- Antall ansatte: https://no.wikipedia.org/wiki/Funcom
Tenker du at dette er en uopprettelig skade?
Jeg tenker at endel salg mistes, men på den annen side så viser vel Funcom at de står på? Selv om servere skulle vært på plass for lenge siden.
Okej, nu ska jag kolla en sak med er som jag funderat på.
Ni får själva säga hur galet ni tror det är men jag tycker det verkar stämma hyfsat bra.
Enligt steamspy är average playtime last 2 weeks just nu strax under 17 timmar (16:46).
31/1 spelades 375.000 timmar enligt steamcharts. 375k / 16.46 = 23k sålda ish
1/2 651.000 timmar (40k sålda)
2/2 694.000 timmar (42k sålda)
3/2 687.000 timmar (41k sålda)
4/2 858.000 timmar (52k sålda)
5/2 954.000 timmar (58k sålda)
6/2 711.000 timmar (43k sålda)
7/2 680.000 timmar (41k sålda) - PM om “more than 320k sold” (räknar man ihop ovanstående så får man ganska precis 300k)
8/2 623.000 timmar (38k sålda)
9/2 595.000 timmar (36k sålda)
Vad säger ni? Idioti? Är jag ute och cyklar helt och borde kliva av banan bara?
Det är bara något jag funderat över, antalet spelade timmar per dag / average playtime borde kunna kopplas samman med antalet sålda. Kan vara -helt- fel också men tänkte höra vad alla tänkte.
Hver dag dette ikke er på plass så gjør det stor skade ja. Men nå har de begynt å rulle ut i natt, vet ikke om noen følger med på hvordan dette går?
Det er nok nærmere 10-15k solgte per dag nå i uke 2.
så imorgon borde vi se steamspy rapporteran en ökninga av mer än 9k ?
Det kommer an på trenden, nå selges det mindre hver dag. Men litt positivt at fallet i samtidige spillere har flatet ut synes jeg. Det kan tyde på at fallet i salg per dag også har begynt å flate ut.
Hva betyr “enligt”? I følge?
Enligt är väl som… “i henhold til” eller något sånt. According to
Haha, OK. Tack sä mycket
Vi må ikke glemme at helgene viser den største økningen og vi har mange helger foran oss …