Det kan muligens stemme. Men det var vel første lørdag etter release, så jeg tror ikke vi skal forvente å havne på det nivået.
Trendmessig hvis man ser på 7 dagers grafen steamdb.info, så er den ganske så lik som Ark, Rust og CE. CE tapte derimot litt moment på fredag (grunnet div server issues?), noe som gjør at CE ligger litt bak Ark og Rust i dag ift trenden.
Flere spill som hadde ATH sist helg
Prøver meg på et forsiktig estimat på Q1 2017. Baserer meg på et salg mellom 6-700K kopier, og ser bort fra Xbox (som vi ikke vet når kommer) og valuta/finans etc. Bruker dagens kurs for beregning av P/E.
Merk at jeg selv tror på et bedre salg enn dette, men er vel greit å følge forsiktighetsprinsippet.
Så ved 4.6 kr må vi selge 700k kopier og vil da med en PE på 18 forsvare dagens kurs ?
Det får det ikke til å høres ut som at aksjen er billig akkurat…
Nå skal vel PE beregnes på årsresultatet, og i løpet av året kommer det mye nytt i form av Xbox, TSW osv. som med stor sannsynlighet vil føre til at PE blir langt lavere ved årets slutt.
En dobling av resultatet ved årets slutt vil f.eks. føre til en P/E rundt 9. Muligens noe høyere på grunn av opsjoner og andre ting som fører til utvanning.
Eiere som deles med Rust og Ark
Et base case
2017
Steam: 1.5M
XBox: 0.5M
Total: 2M
Net revenue per customer: 15USD
Total net revenue: 30M
Tax: 22%
Operating cash flow 22M
Other 1M
Total Operating cash flow 23 MUSD
2018
Steam: 0.5M
XBox: 0.25M
PS4: 0.75M
Total: 1.5M
Net revenue per customer: 20USD
Total net revenue: 30M
Tax: 22%
Operating cash flow 22M
Other games 1M
Total Operating cash flow 23 MUSD
Så 46 millioner + 4 millioner på bok nå gir 50MUSD å investere i nye prosjekter fra samme gjengen som har tatt CE fram til EA for rundt 6 millioner.
Så det koster ingenting å drive kontorene dems? alle kostnader til lønn og sånt det er borte? ( de 6 mill for CE til nå har jo kun dekket CE teamet ikke hele sjappa).
Har jeg skrevet det? Operasjonell cash flow er positiv, men de har brent penger på investeringer. Så hvert år har de lagt inn millioner av dollar i nye spill mens de gamle har driftes såvidt i pluss. Men ja investeringer + drifting av gamle spill dekker lønn. Så jeg forstår ikke poenget ditt.
Altså, jeg lurer bare på hvor i regnestykke de kostnadene ligger.
OK lettere med et diagram.
Hvis du ser historisk har investeringene såvidt medført positiv operasjonell cash flow, og underskuddet har blitt finansiert vha emisjoner.
Nå vil det være i stedet et overskudd å investere, nå vet vi ikke investeringstakten, den kanskje øker, men om vi ser på status quo blir det som diagrammet under. Der ca 18 millioner blir igjen etter investeringer per år. Det vil nok uansett være riktig å øke investeringene i dette scenarioet.
De andre spillene er cash flow positive
Bra illustrert. Det første innlegget var jo mer villedende enn veiledende siden du ikke nevnte investeringsbudsjettet, mens dette gjør det veldig klart.
Jeg tror de kommer jo til å investere nesten like mye i CE i år som i 2016. Tror de må vil investere endel mer i 2017 enn i 2016. Dette for å kunne satse skikkelig på CE og starte på et annet prosjekt samtidig.
Tenker du at 15$ inkluderer rabatter osv?
P/E sektor Multimedia & Graphics Software
https://biz.yahoo.com/p/820conameu.html
Eksempler:
Digital Bros: 8,25
Electronic Arts: 20,92
Ubisoft: 34,49
Frontier Development: 68,9
Atari: 105
Take Two: 344,52
Tror ikke vi skal se for mye på dette med P/E innenfor denne sektoren.
Inntektene er vel fallende, så det blir vel kjørt mer over på nye prosjekter, så de må investere mer. I og for seg en god ting hvis man ser på hva de har levert hittil med The Park, H&S og CE.
Owners: 347,315 ± 17,221
Jeg kommenterte dette tidligere men er enig med deg, synes det blir feil å sammenligne P/E til Peers med hvilken type p/e man bør bruke på Funcom. De har tilgode å bygge opp en spillportofølje og nye spill i pipe som kan gi en høy P/E. Pr. i dag vet vi det kommer minst ett nytt stort Conan spill (single player?) og to små spill. Forutenom dette har vi CE og TSW (som får en stor oppdatering). AO vet jeg for lite om til å vite om det gir penger i det hele tatt, de andre spillene regner jeg ikke med.
Det som er spennende dersom mitt scenario slår til er at 1 krone inn i 16/17 gir 4 kroner tilbake i løpet av 17/18. Nå betyr ikke det at jeg tror det blir 16 kroner 2020, men kanskje 8?
Det som er utfordringen er å sette kapital i arbeid på en god måte. De kan ikke 4doble antallet ansatte. Star har valgt å satse på publishing, så får vi se hva Funcom gjør.
Lørdag uke 2, 11.02.17
Antall solgte eksemplarer: 9 183 stk
Lørdag uke 1, 04.02.17
Antall solgte eksemplarer: 47 000 stk
Var sikker på 20 000+ solgte daglig ila helgen med 20-30k lørdag.
Fredagen begynte bra med 19k for så å dette ned ca 50% til 9k lørdag
Lånte diagrammet til tallknuserne, for å se utviklingen visuelt.