Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

Totale reviews er mostly positive så lenge du har på “Your languages”. Totalt er den på 69.63%. Overall, som kun teller Steam purchasers, er på 69.14%.

Jo, gjorde forsåvidt det :slight_smile: Jeg oppfattet at TA-diskusjonen dreide seg om hvorvidt det kommer brudd opp eller ned i nærmeste fremtid (i dag/ i morgen) og hva som evt kan trigge det. I det lyset tenker jeg det er interessant at man kan forvente dårlige tall(beregnede) torsdag og fredag fordi estimatet fra steam, slik jeg forstår, da ikke inneholder noe godt helgesalg som grunnlag for beregningen.

Som flere her har påpekt så betyr ikke det dermed at det går dårlig for Funcom, men det kan jo likevel være at det tipper vekta for kursen i det helt korte bildet tenkte jeg. (og gir kjøpsmulighet :slight_smile: )

2 Likes

Opp på topp 9 igjen

8 Likes

Tålmodighet lønner seg. Har hatt lyst å kjøpe Funcom flere ganger siden jeg solgte men gode TA diskusjoner har holdt meg tilbake. Har ikke helt trodd på mine egne analyser men valgte å stole på magefølelsen og analysene til andre som mente det samme. Nå blir det forhåpentligvis billig inngang for alle mann, enten om man er ute eller inne. Jeg nekter å tro de helt dystre spådommene om kurs på 2.50 og 2.90. Som @holmes sier er det ingenting fundementalt som tilsier et slikt fall, og tradergjengen kan ikke få kursen ned så mye bare basert på TA.

Lykke til, blir spennende som alltid! :wink:

2 Likes

For å vise potensialet i Conan Exiles, og hvorfor dere bør investere i Funcom akkurat nå, vil jeg gjerne kjøre en sammenligning med spillet H1Z1. H1Z1 ble lansert 15. januar 2015, altså samme tid på året som Conan Exiles, midt i Steams “lavsesong”. Det har flere likheter med CE, blant annet i form av store problemer med servere. Wikipedia skriver:

The game was released on Steam as an early access title on January 15, 2015. At release, the game suffered from severe technical issues. Players reported that they could not login to their account or enter any active server. Framerate issues, lack of voice chat and AI problems were also among the problems reported. A new bug, which made all servers go offline, was also introduced to the game after the developer released a patch to fix other problems.Despite the unstable launch, John Smedley, CEO of Daybreak Game Company, announced that the game had sold over a million copies by March 2015.

Her er et diagram som viser antall spillere de 16 første dagene. Alt tallmateriale kan finnes på Steamdb.info.

Som man ser, har CE gjort det bedre enn H1Z1 de to første ukene, men antall spillere i CE har tapt seg noe de siste par dagene. Imidlertid var H1Z1 nede i 20K spillere på dag 28, altså to uker senere. Senere kan man kjøre en sammenligning på dette opp mot CE.

Utvikleren Daybreak valgte i februar 2016 å splitte opp spillet i 2 separate spill. H1Z1 har i dag solgt over 2,5 millioner av Just Survive og 3,8 millioner av King of the Kill!

Så hva gjorde Daybreak for å hindre spillerfrafall?

Jo enkelt - de rullet ut oppdateringer og de kjørte rabatt. Her kan man se et tidsperspektiv på dette sett i kombinasjon med antall spillere.

61-63% av brukerne har gitt H1Z1 en positiv score, og det kan se ut som at Funcom har vært litt flittigere med patchingen enn hva som var tilfelle med Daybreak. 7 patcher rullet Daybreak ut i løpet av de første 16 dagene. Funcom har kommet opp i 9?

Når man ser hvordan utviklingen har vært for H1Z1 (som ikke er gitt ut på konsoller), er det fortsatt noen som tror at Conan Exiles ikke kommer til å selge, og at det ikke kommer til å selge stort?

Løp og kjøp!

19 Likes

Hva er y-aksen på den blå grafen?

Antall spillere. https://steamdb.info/app/295110/graphs/

Edit: La til tallene i Y-aksen nå.

1 Like

Så, antall samtidige spillere?

Her er forresten google-trenden for H1Z1 vs CE:

. https://trends.google.com/trends/explore?date=2014-12-01%202017-02-16&q=H1Z1,Conan%20exiles

Ser at H1Z1 har solgt ca 2,8 millioner siden lanseringen for to år siden iflg steamspy. http://steamspy.com/app/295110 (som @koe også nevner, spillet ble splittet i to, så tallet er basically for de to første årene)

Jeg er ganske så sikker på at CE sin userscore vil være vesentlig bedre enn H1Z1 sin user score. Tallene for igår var 97 positive og 32 negative eller 1-(32/(97+32)) = 75% positive reviews. Funcom har jobbet veldig bra med patchingen og de har jo planlagt vesentlige oppdateringer utover året som jeg tror vil bli godt mottatt. Heldigvis for Funcom har Steam en feature hvor de viser hva brukere har gitt de siste 30 dagene i tillegg til totalt sett, og på de siste 30 dagene tror jeg de er over 80% i løpet av en måned eller to.

2 Likes

Er også greit å se på Steam totalt sett for å se den totale trenden på platformen.

1 Like

Regner 80% av 2.8 = 2.24

Just Survive mistet mange spillere til King of The Kill etter et år, og det bør tas med i beregningen.

2 Likes

Etter 1 år er vi på full release og jeg tipper siste patchen til full release kommer til og inneholde mye bra stæsj for og få opp salgstall og oppmerksomhet :+1: No stress!

3 Likes

Jepp, men jeg tror det blir litt for enkelt. Litt mer spennende å hive inn ARK, men det er tydligvis mange som ikke gidder å skrive ARK: survival evolved, og ARK var tydligvis et godt brukt søkeord fra før av.

Hvis man skal bruke grafen under, så burde man nok se på “ARK”, den grønne, men trekke fra 25 som ser ut til å være trafikken det søkeordet genererte før ARK: Survival evolved kom. Launch-peaken for ARK blir da 75-25 = 50, mens CE sin var på 43. 86% av ARK sitt salg er mye koseligere. Samtidig, det er klart at ARK hadde vesentlig bedre staying power enn det CE ser ut til å ha.

. https://trends.google.com/trends/explore?date=2014-12-01%202017-02-16&q=H1Z1,Conan%20exiles,Ark:%20survival%20evolved,ARK

Eller legge inn (ARK: Survival Evolved) “kategori: videospill” https://trends.google.com/trends/explore?date=2014-12-01%202017-02-16&q=H1Z1,Conan%20exiles,%2Fm%2F013c9xk7,ARK

1 Like

Husk at “Ark” også er en båt, som i Noah’s ark.

Edit: nvm, ser du trekker fra.

Jepp, det var derfor jeg mente man måtte trekke fra søketrenden “ARK” hadde før ARK: Survival Evolved ble sluppet. Man kan jo også som @Martins sa bruke ARK: Survival Evolved) “kategori: videospill”, men det blir jo da litt å sammenligne epler og bananer, men nå var vi der i utgangspunktet også. :wink:

Hva blir det målt mot ark? X prosent ganger ark solgte på steam (1.5 år)

Det blir pent :wink:

Jeg tror det blir misvisende, hvis du da ikke tror Funcom vil klare å få opp interessent for CE til tilsvarende nivå som ARK hadde relativt til launch-toppen. (CE har jo allerede nå fallt klart lengre ned). “Peaken” er ikke like interessant som volumet under grafen.

H1Z1 fikk en utvikling som ser ut til å treffe bedre enn det ARK gjør, men så lanserte ARK rett før Steam Summer Sale. ARK var jo også mer av en revolusjon, mens CE vel er en evolusjon av ARK. Det som gjør at CE muligens har sjangs er at de måtte slippe spillet litt vel tidlig, og har veldig mye i pipelinen ut 2017.

Hvis man ser på patchingen av CE og økningen i user review-scoren, så synes jeg Funcom har gjort en mye bedre jobb med CE enn med AoC og TSW. Kanskje de rett og slett har bedre verktøy denne gangen. Det lover i så fall godt.

7 Likes

Nok en dag med negative salgstall fra steamspy. Salget har nok flatet ut ganske mye nå. Stemmer bra med at CE ligger som #10 på bestselgerlisten.

Litt panikk nå hadde passet meg bra, så jeg fikk fikset litt på snittet mitt, men jeg tror CE vil levere godt i 2017 og 2018. Bare ikke de nærmeste ukene.

4 Likes

383,699 ± 17,680 altså -9154 eiere ifølge Steamspy

2 Likes