Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

Det kan tenkes at trenden bedres mot Ark etter dag 20 da summer sale var over og spillet gikk over til fullpris.

Prishistorikk ARK

9 Likes

Les hva @onns skrev, det selges i pulser gjennom hele året, salg og oppdateringer og DLCs. Hypen har lagt seg, og den store gode jobben Funcom har gjort til nå fortsetter.

Men snart er hypen tilbake, når ny biome skal på plass og ikke minst Xbox lanseringer. Dette er bare starter, og ALLE har muligheter til å komme inn på gode kurser lå.

6 Likes

Erte spekulasjon mtp steamspy sine serverprovlem, vi får sjå mandag/tirsdag

Var noen som konkluderte fra litt lave Steamspy-tall hvor lite man måtte selge i lavsesong på Steam for å nå nummer 1. CE hadde nærmest tapetsert nr 1/2 plass og hadde dager rundt +10k på Steamspy. Så å anta at det er veldig mye salg på 10-20. blir litt for optimistisk i mine øyne.

Rent hypotetisk, dersom Conan selger 0 spill resten av året og har solgt 402 000 til nå + inntektene fra de andre spillene ila 1 år så tjener Funcom omlag 144 mnok i 2017. PE 15 og fully dilluted gir det kurs 4.58.

Så allerede nå mener jeg vi forsvarer dagens kurs, all salg videre blir oppsiden :slight_smile:

19 Likes

Ligger på 9. plass nå, og selger bedre enn Just Cause 3 med 75% rabatt. 7934 anmeldelser tyder på salg over 450K nå, og fortsatt over 5K på hverdager, opp mot 10K i helgen. Fortsatt er det problemer med servere, over hele verden. Det er ingen servere oppe og går i Asia, noe som lager negative reviews akkurat nå.

6 Likes

Sommersalg + 7 biomer vil nok sette fart på salget. Tipper det kommer en rabatt hver gang de slipper ny content patch.

1 Like

Nedgangen i twitch streams er også veldig merkbar.

De har ingen utgifter da eller? :slight_smile: @Evilfreud har sagt break even tallet dekket utviklingskost frem til EA release, men det er en tilsvarende kost frem til full release + Xbox og PS4 release. Hvor mye er utgiftene i år?

1 Like

402k spill tilsvarer 60,3mNOK om man antar at Funcom sitter igjen med 150,- per spill.

Resten av Funcom sin portofølje går etter hva jeg har skjønt noe i minus pga. lavere aktivitet over tid, men optimisten Bagger mener at det er ca. 50mNOK i inntekter per år.

Da sitter vi igjen med 110,3mNOK i inntekter før noen som helst utgifter, og P/E regnes utifra nettoresultat, ikke inntekter.

Man må også ta med aksjene som Jebsen kan konvertere, etter det blir aksjekapitalen 323m aksjer.

Joda, kanskje det er en oppside her enda, men ser ikke denne som kjempestor uten xbox release asap. Utgiftene er det heller ingen som sier noe om, ei heller utviklingskost på nye spill. Kjøp under 4 kr er OK mtp. risk/reward, men hvor mye opp? :slight_smile:

Konsoll utviklingskostnader er vel antatt tilsammen og være lik til pc. Syns jeg leste noe slik her på TekInvestor. Formuleringa insinuerte at xbox var så godt som klar også, og at det var stort sett bare utgifter i henhold til ps4. Husker ikke, og gav opp å bla i poster. Slo meg som en tanke optimistisk, og kan ha vært mer synsing in reelt.
Hvor mye opp vil variere med langsiktighet for aksjene du ønsker. Ser ut som en 12 måneders + invistering vil være gull verdt, har ikke kapital jeg er villig til å låse bort så lenge.

Vil tippe ekstra kostnad for xbox er veldig liten, litt avhengig av hvilke utviklingsverktøy funcom bruker. Mens en PS4 release tar endel resurser.

Skal jeg spekulere litt så tror jeg de utsetter de xbox lansering til sommeren og lanserer denne med masse nytt content samtidig så de har fikset server problemene.

1 Like

Ut fra regnestykket ditt så antar jeg at du er inne i aksjen igjen :wink:

7 Likes

Jeg regner 132 nok per kopi solgte eller 16,19 usd. Dette gir ved 402 000 solgte ca 53,4mNok.

45,3 mNok på other assets, dette er som bagger sier nok nærmere 56 mnok dersom man går ut ifra lik inntjening som 2016, men jeg har redusert other assets 20% ettersom jeg regner med at inntektene faller.

Totalt ca 98,7 mNok, x PE15 = gir ca 1.481 mNok

1.481.000.000 / 323 260 049 gir kurs = 4,58

Men ja jeg har helt ignorert utgifter der ja, det er kun inntjening. Blir kanskje litt rart å regne med utgifter da alle inntekter skal pløyes inn igjen som utviklingskostnader i gjeldende og nye spill.

Blir ikke PE15 regnestykket ditt feil da ?

Hvor mye sitter de igjen med fra AO/AOC//TSW som de kan pløye inn i nye spill ?

1 Like

Jeg tror ikke kostnadene ved utvikling til konsoll er veldig stor. Hvis Funcom har en fornuftig arkitektur på softwaren sin så er 80-90% av koden lik på alle platformer. Selve spillet er samme kode, og det er kun integrering med grafikkbiblioteker og hardware som krever spesialkode. Mulig det vil være noe tilpassing av spillopplevelsen pga gamecontroll kontra tastatur og mus. Men det vil være mye testing på hver platform.

Spillet er planlagt å være multiplatform fra starten av. Arkitekturen har tatt høyde for at platformspesifike deler kan byttes sømløst

3 Likes

Er som sagt ikke sånn man regner Price/Earnings (altså netto inntjening etter alt som er av selskapets utgifter, skatt osv.)

Saken er at ingen her inne har peiling på hva Funcom kommer til å sitte igjen med i år en gang. Kommer de til å bokføre noen restruktureringskostnader nå som de har litt økonomisk handlingsrom? Komme de til å bygge en buffer for å fortsette rolig utvikling med samme team? Kommer de til å satse igjen på en storsatsning og håpe at CE-inntekter finansierer utviklingen?

Jeg tror at Funcom vil prises hovedsakelig på potensiale fremover og ikke P/E, EV/EBITDA osv., men at jo større potensiale i neste spill, jo større risiko for å bruke opp og muligens tape alt av CE-cash.

2 Likes

Ikke jeg heller :wink:

Tror vi skal være fornøyd hvis skuta går ca 0 uten CE (selve driften, investeringer og finansielle poster kommer i tillegg). Jeg har selv regnet med et negativt bidrag fra driften sett bort fra CE.

5 Likes