Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

Etter det jeg har skjønt så er porting fra PC til Xbox lite arbeid mens porting fra PC til PS4 mye arbeid. Derav også release på xbox i år og PS4 først neste år.

1 Like

Jeg tror hovedgrunnen til at xbox kommer nå er at det på xbox er et program ala early access (husker ikke hva det heter nå), men det ikke er noe slikt på ps4. Porting til ps4 tror jeg ikke er så alt for stor jobb i forhold til porting til andre plattformer.

Edit: hardware på konsoll er i hovedsak en pc. Unreal engine kjører på alle platformer

1 Like

Kom over denne @thomashagen

http://kotaku.com/porting-a-pc-game-to-console-is-not-always-as-easy-as-i-1782060647

Tror ikke porting til ps4 er så krevende. Ps3 derimot var mye mer krevende grunnet særegen arkitektur.

Interessant artikkel. De sleit mye, men det så ikke ut som spillet var planlagt multiplatform i utgangspunktet. Hvis funcom ikke har gjort arkitekturjobben sin kan de havne i samme fella, men det tror jeg de har gjort i og med at CE er planlagt til konsoll fra starten av, og de har testet konsollrelease med TP

1 Like

Tipper Funcom har programmert med tanke på porting :slight_smile:

4 Likes

For å snu litt på prising, jeg mener at Funcoms aksjekurs er 90% Conan Exiles, eller teknologi sterkt relatert til CE. Dette var også prisingen i dumpingemisjon.

Ville noen av dere kjøpt CE standalone med rettigheter til alt av inntekter etter utgifter til 1,1 milliard om dere het Røkke, Hagen eller Fredriksen?

Sett på den måten må man vurdere hvor mye CE kan dra inn i hele levetiden, som for spill blir langt unna det samme som for eksempel for en pølsefabrikk som går i 40 år. Etter 3-5 år så må man anta at det kun er igjen marginale salg og små overskudd etter utgifter. Som investor så er jeg helt klart interessert i å gå i pluss på investeringen, altså at CE-kjøpet må kaste av seg innen 3-5 år. Bankrente er 2,5%, så konservativt så må CE kaste av seg minst 1,2 mrd.

Antar at Funcom driver ekstremt effektivt og at utgifter er på 10% av inntekter. CE selger også for tilnærmet fullpris hele perioden, med 150,- igjen til Funcom/CE-kjøper.

1,2mrd / 150 * (0.9 etter utgifter) per spill = 8,8 millioner solgte spill. Over en levetid på 5 år blir dette 1,75m spill per år.

Rent investeringsmessig så virker som at Funcom nå prises etter samme suksess som Ark med en market cap på 1,3 mrd (323m aksjer * 4,13).

Nå er det sikkert noen som mener dette blir helt feil, og da går det på Funcoms videre potensiale til å levere suksess etter suksess etter suksess for å forsvare en tradisjonell P/E.

2 Likes

Det du snakker om her er om vi i investeringscaset Funcom faktisk kan snakke om et “gamle” og et “nye” funcom, hvor nye funcom er villige til å tenkte litt kynisk kommersielt hva som vil selge, utfolde seg kreativt innenfor dette.

CE er jo en ark klone innenfor et særdeles velkjent fantasy IP, jeg har etterhvert skjønt at det ikke er det villeste bettet en kunne gjøre.

Så, jeg er langt mer bullish til Funcom enn jeg var før jeg testet Exiles. Mye.

Når det gjelder dette med det langvarige salget av CE, så ser jeg slett ikke bort i fra at det blir en schläger blandt folk som vil lage total conversion mods innen fantasy sjangeren.

5 Likes

Nye Funcom startet med the park og hide&shriek.

@AllsangHosSvensken du glemmer at de har mye assets fra tidligere som kan brukes. Lyder osv osv. Samt at de har rettigheter som også er verdt en del

2 Likes

Det er greit så lenge man er klar over at en god del av prisingen i Funcom går på fremtidig potensiale, ikke CE alene.

Feks. om jeg antok at CE vil selge 3m spill totalt, og jeg synes 4,13 er en god inngang, så blir regnestykke noe som dette:

Verdi CE: 3 millioner solgte spill * 150 per spill * (0.9 utgifter) = 405mNOK

Verdi resterende spillportofølje: høyt anslag på 200mNOK

Market cap på aksjekurs 4,13: 1,3 mrdNOK

Dette gir et avvik og blir:
Goodwill/Verdi Funcom sin evne til å produsere evige inntekter: 695mNOK

Med en P/E 15 så må Funcom eksklusivt CE klare 46mNOK bunnlinje årlig for å forsvare dagens prising med 3 millioner CE salg totalt. Det betyr at utvikling nye spill, DLCs CE og andre inntekter må gi et positivt bidrag i all overskuelig framtid.

Det er denne goodwill faktoren som er så vanskelig å prise. Feks. før LMO ble lansert, så var jo denne goodwillen priset til nesten en milliard i håp om at Funcom skulle levere slagere rettet mot barn i mange år. LMO ga jo som kjent minimalt med inntekter etter launch, så det var ikke noe reell verdi i spillet for seg selv.

Nå er du helt på jordet Allsang, du snakker om CE 3-5 år frem i tid. I dette tidsrommet kommer det i følge Funcoms planer 5 store spill og 10 Mindre spill inn i markedet. Reiner du med att alle disse blir middelmådige flopper ?
Jeg synes mye av infoen som kommer her inne, er velbegrunnet og ganske innafor når det kommer til feilmarginer. Men dæven når noen av dere er ute av aksjer… pokker dere vrir og vrenger absolutt alt som kommer for å få ting til å bli negativt!
Vi kan synse så mye vi bare vil angående fremtiden, vi vet ikke en dritt om den. Ingen av oss er synske.
Det eneste vi vet med 100% sikkerhet er att det pr. nå er solgt 450K av CE og ivertfall noen kopier av den utvidede utgaven.
ALLE disse spillene er solgt uten 1 kr i rabatt!
Etter ukeslange diskusjoner anngående hvor mye Funcom sitter igjen med på CE landet vel flertallet på att 30% går bort.
Altså 45000020US =9 Mill US (75 Mill NOK)! Å så er det noen lusekroner på Edition i tillegg.
Folkens våkne opp dette er oppnådd på 3 UKER!!!
Ut i fra tidligere utgitte spill som er multiplattform, Gi meg en god grunn til att ikke X-Box skulle klare noenlunde det samme.
Bare det att den blir solgt til (legger meg bevist lavt her for ikke å få dette reinestykket i tryne) 39,90US . De selger samme antall spill som på PC før de trenger å dra rabatt kortet
Jeg legger meg her på 27US
450K= 12 MILL US (99 MILL Nok)
Altså med ganske stor sannsynelighet vil disse to salgene gi Funcom 21Mill US (174 Mill Nok). På 4 ukers salg…
CE har da 48 uker igjen å selge på begge plattformene, før de begge når 1 år uavhengig av release dato. Jeg skjønner ikke hva det er jeg ser som flere av dere andre altså ikke ser.
Jeg ser ett enormt potensiale i antall solgte kopier av CE på alle plattformer.
Ingenting er garantert, men att noen prøver å så tvil om dette ser VELDIG lyst ut det gidder jeg ikke å la stå ukommentert.
Jeg har trua (har hatt det hele tiden) noen av dere har det ikke. Helt greit.
Vi vet veldig mye mer når vi er ferdig med Q2/3 Jeg skjønner bare ikke hvorfor dette ikke skal gå veldig bra etter denne starten.
CE er i EA, ser noen hentydninger på att "vi er jo ikke på 70% fornøyde altså mostly posetiv"
ennå det er jo ikke helt bra… Hva pokker har ARK da, som har være ute i flere år ! Har dette påvirket salget deres negativt?
Funcom patcher så det ryker ut av pcene deres om dagen, det blir jobbet steinhardt for å gjøre gamerene enda mere fornøyde enn de er.
Vi vet att dette spillet skal få nesten dobbelt så mye areal for spillerne å boltre seg på.
Funcom sier att de har store nyheter anngående CE på messen den 27.
Jeg sitter inne og skal sitte i minst ett til to år, på denne tiden ser jeg det ikke som noen umulighet att jeg igjen, tredobler pengene mine.
Hilsen en som har hatt og har trua, til det motsatte er bevist.
Edit: Jada jeg vet att jeg er litt gal som faktisk tror på kurser på rundt 12 Kr i løpet av 1-1,5år:grinning:

14 Likes

Holder seg på 8.plass søndag “prime time”

15 Likes

Jeg forstår tankegangen din hvis utgangspunktet er at dette fortsatt er Funcom 1.0, men der de traff jackpot og var heldige med et spill, men nå vil gå tilbake til gamle synder.

Derfor har jeg sagt at man må tro på Funcom 2.0 for å kjøpe aksjen, der større spill og andre investeringer kaster av seg mer enn man skyter inn.

Edit:
Ser at @Savepig skrev omtrent det samme

6 Likes

Er bare å se på tallene det, i første eksempel så må CE bære hele prisingen, og ender opp i krav om 8,8 millioner salg.

I andre eksempel så er CE en moderat suksess, mens Funcom 2.0 må levere hvert år for å forsvare dagens prising.

Er ikke rakettforskning dette her, Funcom har gått fra en prising på 200 millioner rundt krona til 1300 millioner. Det betyr +1100 millioner fra verdi Conan Exiles og/eller Funcom 2.0. Jeg har brukt ekstremt konservative tall med fullpris fra samtlige salg, kun 10% utgifter.

Det som taler for Funcom sin prising nå er at de har fått en emisjon på 60mNOK til å vokse til et spill verdt minst noen hundre millioner. Spørsmålet er om dette kan gjentaes i det uendelige uten å gå på kjipe flopper underveis.

2 Likes

Allsangsvensken.
Er du seriøs?
Hvis Funcom tjener 130 millioner i profitt på et år.
Da blir den vært 1300 millioner med en P/E på 10.
De tallene du kommer med er jo helt borte i natta.

Ja og det blir interessant å se hvilken type spill de velger som neste spill i Oslo(lite) og Durham(stort). Hvis de satser på å være veldig innovative på begge disse så er jeg redd det er CE som må bære kursen framover. TSW blir en liten joker siden de kommer med en stor update her men er veldig vanskelig å snu en “fail” til “megasuksess”. Det vi iallfall kan håpe på er at TSW får en brukbar boost i 2017.

1 Like

Hvilken pris tror vi settes på TSW etter update?

Som vist i et innlegg over. Om du antok at Conan Exiles etter utgifter ville tjent 130m i år, 80m neste år, 60m år 3, 40m år 4, 20m år 5, ubetydelige inntekter etter år 5. Ville du vært interessert i å kjøpe rettighetene til inntektene av CE for 800 millioner? Høres ut som en god deal når Funcom er priset til 1,3 mrd?

Realiteten er at du ville tapt nesten en halv milliard på investeringen. Man kan ikke regne evig P/E på spill der inntektene drastisk reduseres over tid. Man må regne P/E på forventninger til Funcom som selskap, og trekke fra anslått verdi av spillene de har produsert til nå.

2 Likes

Jeg tenker de gjør noen områder tilgjengelig som F2P.

2 Likes

Jeg har mer tro på et TSW reloaded hvor de kommer med et spill som er basert på elementer fra TSW, men ikke er TSW. F.eks. et med story-elementene/settingen, men hvor de har droppet grindingen og byttet ut kampsystemet.

1 Like