Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

Oppdatering er vel først og fremst et forsøk på å stabilisere inntektene derfra, håper ingen venter seg en block buster

2 Likes

Ja, tenker det samme selv om jeg ikke skrev det. Jeg tenkte mer på et medium/large spill som kan gjøre det bra. Noe mellom The Park og TSW.

1 Like

Allsangsvensken.
Hvis du vil finne på dine egne metoder og prise ting, vær så god.
Du går ut i fra at dem ikke kommer til og lage nye spill.
Dette blir for dumt gidder jeg ikke diskutere mer engang.

1 Like

@AllsangHosSvensken er inne på noe her. Støtter hans synspunkter.

1 Like

Jeg helt klar over at folk er skeptiske når noen ser på faktisk nåverdi og balanse hos Funcom. Hvis vi kikker på noen tilfeldige HO-tall, fra den-som-ikke-skal-nevnes:

"En salgsbane som lover 3.0 mill solgte i 2017:

Total Omsetning CE: 797 Mill NOK
Funcoms inntekt: 558 mill NOK(+50 mill NOK fra andre spill)
Utgifter: 120 mill NOK
EBITDA: 448 mill NOK
EBIT: 427 mill NOK
EAT: 405 mill NOK

MarketCap(P/E 20): 8.1 milliarder NOK
Target Kurs Sommer 2017: 31.9 NOK pr aksje"


Med market cap på 8.1 milliarder kan vi for eksempel dele opp i 50/50 CE-verdi/Funcom goodwill mot fremtidige inntekter (resterende spillportofølje blir neglisjerbart).

4.05 mrdNOK for CE: tilsvarer 30 millioner solgte spill, igjen fullpris 150,- til Funcom og 10% utgifter. Her antas det at salgsbanen i 2017 skal fortsette i 10 år fremover, for de som tenker det er realistisk.

4.05 mrdNOK Goodwill/Verdi Funcom sin evne til å produsere evige inntekter: P/E 15 ville vært naturlig i forhold til andre stabile selskaper på børsen, men la oss si P/E 25 siden dette er teknologi og spillbransjen:

P/E 25 gir krav om 162 millioner i årlig bunnlinje. Hvis vi antar at Funcom sitter igjen med 50% etter alt av utgifter og skatt, så må Funcom generere inntekter utenom CE på minst 324 millioner årlig. Dette tilsvarer for eksempel 2,2 millioner årlige salg av spill priset til det samme som CE.

Min konklusjon er at tallene som dukker opp ymse steder er totalt urealistiske, det finnes ingen seriøse investorer som regner egenkapital og potensiale på denne måten. Eventuelt utbytte fra Funcom blir gitt ut i norske kroner som i alle andre selskaper, en krone tjent på spill tilsvarer ikke 10 kroner tjent på mat, olje eller biotech.

Plass 7 nå, godkjent det søndag kveld uke 3

7 Likes

Hehe, det er vel ingen her som har et så useriøst kursmål? meste jeg har sett her inne er 10 kr.

Fint når man ignorerer investeringene gjort i 2016. Gjør underverker for P/E beregninger :grin:

1 Like

Hørtes litt voldsomt ut. Ingen her som tror noe slikt som det der? Jeg syns kanskje med de triggerne nevnt tidligere i dag i boks så kan vi håpe på en markedsverdi på 2,5-3 milliarder innen sommeren. Da med de neste 3 spillene annonsert og en suksessful lansering på xbox.

3 Likes

Funcoms inntekt: 558 mill NOK(+50 mill NOK fra andre spill)
Utgifter: 120 mill NOK
EBITDA: 448 mill NOK

Utgifter + EBITDA er 10 mnok høyere enn netto inntekter?

Såvidt jeg forstår av disse tallene, så er 508 mnok inntekter fra 3m CE salg som gir 169 kr pr salg, eller litt over 20$. Ikke noe rabatthelger på CE i år ihvertfall!

Er fremførbart underskudd tatt med i disse regnestykkene?

Det kan ikke brukes mot salg av CE.

Og i såfall var det litt lite forskjell på EBITDA og earnings. Det er ikke regnet med mye skatt der nei!

Noen som vet hvilken skatteprosent Funcom vil få?

Bagger har ikke fått dette med seg. Ser noen har nevnt dette men det er ingen som bryr seg med. Flere på HO tror de kan bruke underskuddet direkte mot inntekter fra CE. Ikke rart de ender opp med slike kursmål!

Jeg liker ikke å bruke P/E tall på spillselskaper, men den som kjøpt Star på P/E 10 tror jeg ikke klager i dag da aksjene er priset 4 ganger høyere. Om det betyr at Funcom vil få samme reise gjenstår å se, men jeg tror det er sannsynlig at selskapet får en bunnlinje som er mer enn 1/10 av dagens market cap både i år og neste år. Det er ingen garanti for at det er en god investering, men R/R er god.

8 Likes

Hva betyr R/R? Hva betyr EAT som Bagger bruker?

Risk / Reward og Earnings After Tax (resultat)

2 Likes

EAT er E-en i P/E, eller resultat som @holmes sa.

1 Like

Funcom holder til i Nederland som har 25% bedriftskatt såvidt jeg vet? Eller har Funcom kjørt en Double Irish eller noe? Det morsomme med regnestykket over er at der er skattefordelen regnet med, så EAT blir høyere, og så er EAT ganget opp 20 ganger for å finne verdien på Funcom. Men da måtte jo skattefordelen vært på rundt to milliarder…

@AllsangHosSvensken og det er sånne ting spredd utover regnestykkene hans som gjør de relativt verdiløse som utgangspunkt, ettersom man sitter å finner småting spredt over hele linja til du til slutt hadde kommet bedre ut av å sette opp ditt eget fra bunnen av hvor du ikke gjør “småfeil” som til slutt ender opp med å være et par milliarder…

Har lagt seg foran Sniper Elite og like bak H1Z1 nå.

10 Likes