Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

DEt du nevner her er basically puls strategien til Starbreeze, de har bevist dette funker etter launch også med PD2 som har fått jevnlige updates.

Det ser ut som Funcom velger samme strategi for CE.

  1. Funcom har nå sagt det vil komme DLCer
  2. De sier ikke lenger at det kommer 8 Biomer før EA er slutt, jeg tolker det som flere biomer skal lanseres som DLC.
9 Likes

Var kanskje utydelig.

Orginalt sa de ingen DLC , og 8 biomer i EA.

Nå har de sluttet å si 8 biomer i Ea, offisielt nå er kun 1 biome i EA.

Samtidig har de bekreftet DLC etter EA.

2 Likes

Les hva jeg skrev, de har jo bekreftet biome til Q3.

1 Like

Du gjør deg litt vanskelig også da :wink:

Men ja, kunne vært tydeligere.
Poenget mitt er uansett at det virker som de har tatt biomer som skulle være endel av EA og dyttet dem fremover i pipen sånn at de nå kommer som DLCer, som jeg mener er en bra ting.

4 Likes

Mulig, men da må de ha det på et eget kart. Det kan komme et nytt kart som lanseres sammen med full lansering og som kan kjøpes som DLC for de som eier spillet i EA, eller følger med for de som kjøper spillet til fullpris ved full lansering, men da til høyere pris enn EA.

Jeg antar at ulike assets som er i de forskjellige biomene blir tilgjengelig via mod tools, sånn at vi får spiller lagde kart etterhvert.

2 Likes

Man må huske på at det er turnover av spillere og målet er å øke antallet ved hver store update mer enn de som blir borte mellom updates. Litt som i aksjer er det ikke mange som sitter med aksjer de kjøpte for 1 år siden i Funcom nå, folk selger og nye kommer inn. Noen kommer tilbake når omstendighetene er bedre enn da de solgte.

Lodda stemninga på diverse forum.
Trur spillertalla kjem til å bli ganske sick på første store update :slight_smile:

1 Like

Det som er skummelt slik jeg ser det er hvor fort spillertallene synker. Funcom har gått fra 54k max i launchhelg til 20k max på 1 måned. For Rust sin del så tok det samme fallet fra 56k til under 20k tre og en halv måned. CE mister altså interessen hos spillere veldig mye raskere enn sammenlignbare spill.

2 Likes

Er jo sånn med EA. Så lenge salget holder seg oppe så er det det viktigste. Folk kommer tilbake når det kommer mer innhold etc

Rust ble også sluppet i EA.

Mulig dette er et dumt spørsmål, men kan ikke det ha noe å gjøre med at CE ble lansert i februar. En måned som ligger utenfor høysesongen på steam. Jeg tenker at når CE ble lansert februar så var ikke det tilfeldig. På den måten får Funcom sjansen til å luke ut alle de alvorligste feilene og tweake spillet i tråd med spillernes ønsker, i god tid før Steams høysesong.

3 Likes

Sammenlign Rust og Conan Exiles på steamdb,info - se “players in last 7 days” grafen

Ser man Ark mot de to andre, så har Ark en bedre trend. Skal nevnes at Ark ikke har økende trend de siste dagene i grafen

Jeg spilte Rust for 2 år siden. Det var temmelige lite innhold. Noe av det verste jeg har sett av noe spill EA eller noe annet… så det jeg har sett av CE er i en helt annen klasse…

Hvorfor tror du de klarer å holde bedre på spillerene enn CE?

Jeg tror at mye kommer fra den sinnsyke launchen CE hadde på Twitch og i media. De riktige delene var polert og spillet virket innbydende i starten. I ettertid så har det vært for mange bugs og for lite content for å holde på spillerne. Om man skal være litt pessimistisk så er status nå det CE egentlig var god for, kanskje 200-300k solgte første måned, men siden de traff med Twitch, pupper, baller og lår så fikk de noen hundre tusen flere salg.

For min del så legger det “egentlige” CE seg litt lenger ned i salgssjiktet, og jeg tror det blir vanskelig for Funcom å gjøre veldig god butikk når de skal satse AO, satse TSW OG investere 5-10mUSD ekstra inn i CE. Det kan tyde på at Funcom ser de har mer jobb med grunnleggende ting i CE de må fikse før de kan lansere store oppdateringer og biomes.

Jeg har nevnt prising av Funcom før, og kursen begynner ikke å bli så gærlig. Kanskje en god bunn 2,5-3, men da antar man at Funcom treffer ok med TSW og CE fremover. Hvis man antar at CE tar seg veldig opp så er selvsagt 4-5-6 innen rekkevidde.

3 Likes

De var tidligere ute, alternativene på den tiden var så og si ikkeeksisterende og derfor varte hypen lengre. Hadde RUST fra dag 1 rust blitt sluppet i dag hadde det ikke sett samme suksess.

1 Like