Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Conan Exiles salgstall (FUNCOM)

Faller litt nå ja, men CE klarte imponerende lenge å holde seg på topp 25 på salgslista. Når man først faller utenfor topp 25 ser ikke så mange som før spillet ved en tilfeldighet og fallet blir litt større. Denne kurven her har det blitt penger av!

5 Likes

Ligger under Ark og likt med Rust. Content update hadde gjort seg nå

1 Like

Samtlige spill som ligger over Conan på topplista nå har vel rundt 50% avslag, så salget trenger vel nødvendigvis ikke å ha avtatt så mye som statistikken skulle tilsi.

2 Likes

Salget måles på omsetning så et spill rabatert ned til 150kr må selge dobbelt så mye som CE for å være på par.

2 Likes

Poenget er vel at omsetningen til de spillene over Conan Exile selger svært godt uten at det nødvendigvis påvirker salget til Conan i veldig stor grad. Faktisk kan Conan selge bedre på en 20.plass enn en 5 plass dersom det innenfor en gitt periode er stor omsetning over hele fjøla.

7 Likes

Ja her er fasiten på hvordan det kommer til å gå i 2017. Slår dette til er det jo bare å glede seg over å være max lastet :smiling_imp: Bagger “analyse”

Det råder stor inkompetanse på området hva gjelder hvordan spill selger i Steam. Jeg lanserer derfor den salgsbanen jeg ser for meg. Så kan folk justere sitt syn, diskutere og komme med innspill.

Jeg har tatt inn en del av feedback fra den første tråden. Folk ville for eksempel at worldwide bruto snittpris pr solgt enhet skulle ta større høyde for at en del spill bir solgt på salg som for eks Steam summersale (-35%). Om man ser andelen spill solgt rabatert i forhold til antall salg gjennom hele året så fører dette til 8.5% reduksjon av snittpris gitt salgsbanen under. Altså ned fra 29 USD til 26.5 USD pr enhet. Dette betyr at Funcoms cut med bruk av 69% blir 18.3 USD pr spill. Jeg tror på høyere tall, men om man bruker disse tallene så kan du se at Funcoms verdi skal mange 100% opp til tross.

Conan Exiles Salg (alle platformer):

Feb: 483 000
Mars: 85 000 (er allerede nå på 49 000)
April: 50 000
Mai: 50 000
June: 600 000
Juli: 50 000
August (+Xbox): 800 000
Sep: 150 000
Okt: 100 000
Nov: 150 000
Des: 150 000

SUM 2017: 2.54 mill solgte eksemplar

Total Brutto omsetning: 575 mill NOK
Funcoms cut (69%): 397 mill NOK


Fair Price fundamental Analyse:

Jeg har (som nevnt innledningsvis) debatert mye med meg selv, sett på markedsandelen i de forskjellige delene av verden og har kommet med en justert enhetlig Price pr Unit. Jeg satte den først til 29 USD. Dette bygde da på tanken at Barbarian Edition av spillet + de lokasjonene i verden hvor CE selges for mer enn 29 USD da oppveier effekten av de plassene i verden hvor Conan selges billigere enn 29 USD. Litt salgsrabatter har jeg og tatt med da. men for å gjøre alle glad har jeg lagt in en ytterligere reduksjon på toppen av dette igjen bare for å også ta høyde for -35% i Steam summersale. Resultatet blir da 26.5 USD pr enhet hvorav Funcoms cut er 18.3 USD. Dette er en mye tøffere antagelse enn både Orion og Prestigo opererte med. Jeg skal gjøre en veldig tøff antagelse igjen. Jeg antar at ferdigstillelse av Conan Exiles blir å koste 14.5 mill USD (som er maks av guidet). Jeg avskriver dette på vanlig måte over 5 år. LIKEVEL kan vi se at dette gir massiv oppside.

En salgsbane som lover 2.54 mill solgte i 2017, vil med disse betingelsene bety:

Total Omsetning CE: 575 Mill NOK
Funcoms inntekt: 447 mill NOK (397 mill fra Conan Exiles +50 mill NOK fra andre spill)
Utgifter: 120 mill NOK
EBITDA: 327 mill NOK
EBIT: 304 mill NOK
EAT: 289 mill NOK

MarketCap(P/E 10): 2.89 milliarder NOK
Target Kurs 2017: 11.4 NOK pr aksje

MarketCap(P/E 20): 5.78 milliarder NOK
Target Kurs 2017: 22.8 NOK pr aksje

MarketCap(P/E 40): 11.56 milliarder NOK
Target Kurs 2018: 45.5 NOK pr aksje

Kommentar: før Xbox sommeren 2017 vil folk begynne å skjønne salgsbanen. Funcom vil Bulle mye mellom sommersalget og Xbox release. Et konservativt ansalg vil være at kurs da er mellom 10 og 20. Ved utgang av 2017 vil da være et sted mellom 20 og 40 kroner pr aksje… Dette ihht. salgsbanen Funcoms Conan Exiles ser ut til å følge. Legg merke til at beregningene over tar høyde for full flopp på TSW (Altså relaunch bringer ikke inn en eneste kroner mer enn hva de gjør i dag).

2 Likes

Nå ligger CE bak både Rust og Ark, litt negativ utvikling, så nå er det viktig at Funcom kommer med nytt innhold og blåser litt liv i spillet igjen.

3 Likes

Ser ikke ut til at han har ikke tatt hensyn til fully diluted antall aksjer. Synes anslagene for juni og august er vel optimistiske. Men utover det ser det ikke så usannsynlig ut. Tror ikke et gjeldsfritt selskap med NOK 200 mill + på bunnlinja vil prises til PE 10.

Ikke minst er en cut på 69% ganske interessant. :smiley:

Først når markedet tar innover seg at Conan Exiles vil leve et langt salgsliv med bunner hvor salget faller kraftig og topper hvor salget skyter ny fart igjen vil vi lett se kursdobling i forhold til dagens nivåer.

Bagger modellen er noe overoptimistisk slik jeg ser det, men utviklingsforløpet for salget er det ikke. Kun noe høyere tall en hva jeg ser for meg…

1 Like

Vi har kun hatt en topp og ingen bunn enda, når vi får neste topp vil markedet begynne å skjønne puls strategien

3 Likes

Det er her jeg venter på at Funcom skal overbevise.
Vi er nødt til å se en vellykket content patch, med tilhørende eksplosiv økning i salg og en stabilisering av spillere godt over 20 000 på kveldstid.
Det er foreløpig ikke gitt at salget vil skyte fart sånn ting er nå, vi er helt avhengige av at funcom tar seg sammen og leverer.

Baggers tall er helt på vidda, det håper jeg alle ser.
Det er greit å håpe på mye salg og regne utifra det, men da må han bruke riktige tall.
Dette med 69% cut blir direkte feil da det for de fleste er en sales tax/mva på 10-25%, så skal steam ha sin andel, UE og conan ip.
Spillet selges billigere i mange land og ved summersale så vil det gies ~35% rabatt.

Men alt dette spiller liten rolle om ikke Funcom klarer å få spillet på rett kjøl, får håpe de siste ukers problemer skyldes at de har vært mye rundt om på messer og at vi får noen solide patcher uten følgefeil og at katapulter, decay, dyes fungerer 100% og vil fasinere spillerne.
Og så må de for guds skyld wipe de offisielle serverne.

Det kan jo være interessant å sammenligne med ARK og Rust med Conan Exiles. Her er listeplasseringen deres på steams globale bestselgerliste for det siste året:

  • ARK har greid å komme inn på topp ti 9 ganger.
  • Rust har gredit å komme inn på topp ti 3 ganger.
  • ARK har gredi å komme seg inn på topp tre 5 ganger
  • Rust har greid å komme seg inn på topp tre 1 gang.

Spørsmålet blir hvor vellykket puls-salget til Conan Exiles blir. Det har vi nok en indikasjon på relativt snart, når Funcom kommer med første game update. Vi sitter nok med fastiten etter Steams sommersalg.

For meg er det ihvertfall klart at det finnes fire nivåer av Steam salg:

  • Du er på topp 3
  • Du er på topp 10
  • Du er på topp 25
  • Du er utenfor topp 25

Dette henger bra sammen med hva slags eksponering du har på Steam. Topp tre indikerer mest sannsynlig at du er featured på førstesiden av Steam. Topp ti indikerer vil si at du er ett klikk unna (men siden trenger ikke lastes på nytt). Topp 25 indikerer to klikk og en full sidelasting. Utenfor topp 25 er tre klikk og to fulle sidelastinger. Kort sagt, hvis du er utenfor 25, så har folk gått inn på Steam spesifikt for å kjøpe nettopp det spillet.

Akkurat nå er CE utenfor topp 25, og noe må gjøres for at det skal selge skikkelig igjen.

10 Likes

Selger litt mindre nå, men satser på at det bare går en vei når det nå kommer content patches framover.

14 Likes

Synes det ser ut som antall reviews stemmer rimelig bra med antall solgte. Treffer bedre enn Steamspy. :smiley:

Du bruker ca 55 salg pr review? Eller har du en smartere algoritme?

1 Like

Baserer meg på at folk stemmer oftere etter hvert som spillet har vært lengre ute. Ofte endrer folk også på reviews de har gitt fra før, så denne faktoren øker nok på etter hvert, som jeg tar høyde for. Har også sett litt på Ark, Rust, H1Z1 osv., i tillegg til å se på spill rundt, som f.eks. thehunter (som koster det samme som CE) for å se hvor fort dette endrer seg.

Men det beste var jo å få tall fra Funcom over flere anledninger. Så får vi håpe det kommer flere tall :slight_smile:

6 Likes

CE er faktisk nede på 47 plass på steam Global Top Sellers. /Gunnar42

3 Likes

Må få litt fart på reviews nå, blir jo bare dårligere og dårligere ratio

1 Like

Er nok avgjørende med litt content nå. Jeg ser av flere “klagene” at det er mangel på nettopp dette.
Ellers klager en del på bugs/exploits som faktisk vil bli fikset nå førstkommende patch.

Tenker at det også er viktig å få inn litt forskjellig type content fremover for å booste interessen. Det holder ikke med å bare legge inn f.eks nye sverd o.l.

1 Like

Hvem er Gunnar42?