Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Dette er feil. Det var snakk om et fremtidig samarbeid om utvikling og produksjon av vaksiner.
Israel har heller inge egen vaksine de har bare kjøpt seg mange doser av Pfizer-BioNTech-vaksinen og etter hvert Moderna vaksinen. De har ingen egen produksjon.

Ser forøvrig ut som Tyrkia og Norge har relativt likt tempo i forhold til befolkning.

Sikkert riktig det du skriver, men uansett så var Erna overhode ikke interessert i å følge opp den invitasjonen hun mottok sammen med danmark og østerrike, som begge takket ja til et møte med den israelske statsminister. Og denne kritikken som jeg fremmer her har du neppe kunnet unngå å lese om i norske media, vennligst vær saklig fremfor partipolitisk.

Krafer, du snakker om relativt likt vaksinetempo, visualisert med en tilfeldig graf. Og da spør jeg, gitt at Tyrkia og Norge har en noenlunde lik vaksinestrategi, med de eldste først. Hvordan kan det da ha seg at Tyrkia snart er ferdig med gruppen 65+ og skal gå på gruppen 65 minus, når man er over 80 i Norge og ennå ikke engang har fått en indikasjon på når de kan forvente første dose?
Da jeg ble vaksinert 24 feb, så var 9 mill vaksiner gitt - mer enn nok til å gi alle i Norge som ønsker eller som burde ha to stikk. Følgelig så burde Norge være ferdigvaksinert 24 feb om de hadde hatt nok vaksiner og et organisert helsevesen som kunne sette dem.
Mvh
boella

Kanskje alle over 80 er dævve i Tyrkia?:slight_smile:

Gjennomsnittlig levealder er 5 år høyere i Norge, slikt viser seg ekstra godt i de øverste aldersklassene.

2 Likes

Er vel du som i tilfelle er usaklig nå. Media har (bevist) vært misvisende i overskriftene sine slik at det er blitt skapt et feilaktig inntrykk om at et samarbeid ville hjulpet på dagens situasjon. Jeg bare utdypet hva det egentlig var snakk om.

Her er du usaklig igjen. Grafen viser jo vaksinetempoet i landene i forhold til innbyggertall. Så saklig som det får bli det vel.

2 Likes

Det her er nok ingenting å bekymre seg over. Det er vanlig at over 100stk av 1 mill får det hver mnd. Så stans av AstraZeneca blir nok kortvarig.
Synd dei forsinka vaksineprogrammet.

Ny vaksine godkjent i EU, og dermed i Norge

2 Likes

Novavax fase III resultater:

• 100% protection against severe disease
  • Final analysis in U.K. trial confirms 96% efficacy against original strain of COVID-19
  • Efficacy against variants confirmed in U.K. and South Africa

https://ir.novavax.com/node/15656/pdf

4 Likes

Gode resultater. Fint at det kommer flere vaksiner så man får opp tempoet etter hvert.
De har vel indikert at de skal komme opp i en produksjon på 150 millioner i måneden i løpet av mai eller juni. Juni-juli er vel erfaringsmessig kanskje mest realistisk da.
Men vil jo rekke å bidra til bedre dekning før neste sesong starter.

Vi kan ikke leve slik lenger. Det koster for mye. Det koster liv. Unge liv, og er det ikke dem vi burde tenke på nå?

6 Likes

Hun skriver som om det er myndighetene som har skyld i pandemien…?

Som om det er mulig å komme med en ny beredskapsplan som eliminerer konsekvensene av pandemien slik at det ikke skal påføre folk belastninger…?

Det står da i innlegget at hun ønsker bedre beredskap og kapasitet så man kan tolerere noe høyere smitte og la barna få livene sine tilbake igjen.

Sikkert en høyreekstrem Trump tilhenger :upside_down_face:

6 Likes

Hvorfor tror du det?

Forstår du har behov for å kneble meningsmotstandere som meg, men jeg har forklart meget godt hva som var hensikten med mitt innlegg der jeg opplyste om den nye fanesaken for disse gruppene.

Du kan jo heller forklare hvorfor du eventuelt benekter at sabotering av smittevern er blitt en fanesak for disse gruppene i både Europa og USA?

Samtidig kan du forklare hvorfor du forsøker å frata meg troverdighet ved å insinuere at jeg stempler alle i samme bås?

Når det så gjelder beredskap og kapasitet, er det noe man må løse på sikt, slik at man kan takle neste pandemi bedre. Det er ikke noe som kan løse problemene nå i innspurten.

1 Like

Det du har skrevet er at det først og fremst er høyreekstreme Trump tilhengere som er budbærere for kritikk mot tiltakene. Synes det er en lite konstruktiv måte å føre en diskusjon på der meningsmotstandere ikke møtes med faktiske motargumentere men settes i bås som ‘trumptilhenger’ ‘vaksineskeptiker’, ‘høyreekstrem’ osv. Hersketeknikk rett og slett.

11 Likes

Jeg har referert til et program som hadde som tema at høyreekstreme grupper har tatt dette som sin nye fanesak.
Var det da galt av NRK å sende det programmet? Burde det heller forties?
Jeg har ellers ikke sagt noe som helst om hvor store grupper som deler ditt syn, men som tilhører helt andre politiske bevegelser!
Din bruk at dette mot mine innlegg, er i alle fall like mye hersketeknikk som det du påstår mot meg.

Synes man skal prioritere å få vaksinert helsepersonell nå. Da reduserer man jo både faren for at det skal bli mannskapsmangel på grunn av smitte blant de ansatte og faren for spredning av smitte til pasienter.

Synd at vaksineringen går så tregt men heldigvis nærmer jo våren seg og når den slår til for fult burde smitten bli langt mer håndterlig. Men frem til da så mener jeg dagens vaksineringsdekning er for lav til at man ikke skal sørge for å holde smitten under kontroll nå i innspurten av denne sesongen.

1 Like

Tror effekten av varmt vær er betydelig overvurdert.

Største grunnen til at det gikk fint i fjor sommer var at man hadde banket smitten så ekstremt hardt ned i forkant, det var omtrent ikke ukjent smitte i omløp.

Selv om tiltakene kan synes å være like nå og i mars/april i fjor kan ikke den reelle etterlevelse sammenlignes.