Matematikk/tallforståelse og et kritisk blikk på nettet/media skulle bli det nye satsingsområde i skolen.
Det trengs, men kom vel litt sent.
Mitt inntrykk er at folk ikke vet:
- Hvor mange som dør i Norge totalt hvert år.
- Hvor mange som dør og/eller blir innlagt av vanlig influensa hvert år i Norge.
- Hvor mange som er dødd og/eller blir innlagt av Korona-influensa i år i Norge. ( Dette siste vet de fleste, men har ikke noe å sette det i sammenheng med, og da blir tall på tullball. )
Og hvis smitte og dødstall i Norge er lavt, får vi stadig opplysninger om PANDEMIEN! i resten av verden, og løgner om massegraver og langtidsskader av Korona.
Tullball og triksing med tall.
Det er som når Høie gikk ut i oktober og sa “hvis vi ikke passer oss nå, er det mange som ikke får gavene sine til jul.”
Riktignok døde det 75 av Korona til jul ( litt færre en et vanlig influensa-år).
Men det døde 9000 ellers fra oktober til januar, - som det gjør hvert år. Ingen media latterliggjorde dette tullballet. - Og mannen er fortsatt ansatt!
Synes de kunne sagt at de åpner opp fra 1. juni - da vet vi at smitten uansett går ned rent sesongsmessig og de eldste er vaksinert. Det er ikke greit å holde ting stengt såpass lenge.
- Hva som er gjennomsnittsalder på dem som dør av covid.
- Hvor få som blir alvorlig syke, og gjennomsnittsalder på disse igjen.
- Hvor liten sjanse det totalt sett er for å bli alvorlig syk.
- Hvor store konsekvenser tiltakene har for næringsliv og økonomien generelt.
- At økning i smittetall er nærmest direkte korrelert med økning i tester.
Dette er hva folk TROR de vet:
- Dette er en “dugnad” som snart er over.
- Sykehusene er overfylte av døende covid-pasienter, mange av dem unge og friske mennesker. (riktignok er noen sykehus på full kapasitet, men det er fordi kapasiteten er så tragisk dårlig at de hadde blitt overfylt også i et helt vanlig år).
- Blir man smittet av covid så er en det veldig stor sjanse for å bli alvorlig syk.
- Svært mange av de som blir smittet får forferdelige langtidsvirkninger.
- Norge har hatt den beste strategien i verden.
- Sverige er dumme og har gjort alt feil.
- Norge er jo åpent nesten helt som normalt uansett, hva er det Oslo-folk klager for?
- Myndighetene vet best!
Hørte nyhetene på en (eller annen) radio kanal isted.
Der dro de frem prosentvis sjanse for bivirkninger og prosentvis sjanse for å bli smittet etter å ha tatt den.
Det ene tallet tror jeg var 0.6% (sjanse for å bli smittet etter vaksine)
Helt rått hvor flinke de med prosenter helt plutselig. Tipper ingen som kan vise til å ha hørt det samme om selve viruset, og prosentvis sjanse for f.eks død, på noen nyhetssending på radio siste året.
Manipulering de luxe. Ikke av tallene, de stemmer sikkert de, men av hodet til lytteren.
Fra VG
21:35Sindre Camilo Lode
FHI: BRITISK VARIANT GIR 2,6 GANGER STØRRE RISIKO FOR Å HAVNE PÅ SYKEHUS
Den britiske virusvarianten gir 2,6 ganger større risiko for å havne på sykehus, ifølge Folkehelseinstituttet (FHI), melder NRK.
Ifølge kanalen viser en ny studie ved FHI at den britiske varianten langt oftere førere til alvorlig sykdom.
– Personer smittet med den britiske varianten er assosiert med en 2,6 ganger høyere risiko for å bli innlagt på sykehus med covid-19 som hovedårsak til innleggelsen, sier avdelingsdirektør Line Vold ved Folkehelseinstituttet.
Videre kommentar på at folk ikke vet hva vi dør av:
En ting jeg opplever med folk er at de er mye mer for nedstengninger og munnbind ENN å forbedre helsen sin med å være aktiv og spise bedre. For eksempel. Det hjelper ikke bare mot Covid. Det hjelper mot alt.
https://www.ntnu.no/cerg/inaktivitet
Ja jeg er klar over at det ene ikke utelukker det andre. Men nå har corona herja i et år, og det beste man kan gjøre er å ta vare på seg selv.
Det er slik vi fikk opiatkrisen i Usa. Skammelig i grunn.
– Lønn er den viktigste forklaringen
Norsk Sykepleierforbund mener tallet på dem som har meldt seg er svært lavt.
– De intensivsykepleierne vi kjenner og snakker med sier lønn er den viktigste forklaringen. Går du ned 2- 300 tusen i lønn for å flytte til en annen arbeidsplass så gjør du jo ikke det så enkelt, sier Lill Sverresdatter Larsen, forbundsleder i Norsk Sykepleierforbund.
Sverresdatter Larsen sier en annen forklaring nok er at mange ikke føler seg kapable til å kunne jobbe på en intensivavdeling hvis de har vært noen år ute av yrket.
Det er nok ikke bare lønn, men også arbeidsvilkår. Det er lettere å leve med en 8-16 jobb enn turnus hvis du har barn.
Vi har jo også det at vi utdanner for få leger, så kanskje vi skulle gjort noe med det? Det er latterlig å skulle kreve 6+ i snitt for å kunne begynne på legestudiet. Det er nok mange som har et par fag de er svake i som fint hadde klart seg gjennom legestudiet og blitt gode leger.
For begge grupper så er arbeidsvilkårene ikke gode. Pratet med ei på 37, hun hadde brukt 12 år på studier (spesialisering på toppen av legestudiet) og måtte jobbe 46-47 timers uker. Tipper hun hadde levd godt med litt lavere lønn og bedre arbeidstid.
Blir fort litt vond sirkel det med at de mister for mange til andre typer stillinger og dermed får vanskeligheter med å fylle stillingene og det blir mer behov for overtid på de som er igjen. Da blir fort arbeidspresset høyt. Kommer vel kanskje litt av at det er for få stillinger i utgangspunktet også.
Men å sørge for at man i det minste utdanner nok bør vel uansett være steg en.
Så bør man vel se om det også er mange nok stillinger. Mulig det blir litt mindre press på å spare penger og kutte stillinger til beinet i noen år fremover etter denne pandemien.
Når det gjelder det å få folk til å melde seg til tjeneste som ekstraressurs ved behov under denne pandemien så burde jo det vært med gode lønnsbetingelser synes jeg. Man burde jo belønnes for å stille opp. Er det en ting jeg er ting jeg er lei av i denne pandemien så er det i hvertfall begrepet “dugnad”.
Grotesk er altså ordet.
Ok then…
Her er det bare å finne frem «vaksine skammen» asap.
Personlig sier jeg «værsågod, send min dose hvor som helst»
Det blir vel snart frigitt en del vaksiner her som vi kan sende til dem som vil ha.
Har vi ikke sent 700.000 allerede, som eneste og flinkeste jenta i klassen?
Noe sånt, husker ikke helt.
Hørte på radioen i dag at man ved å gjøre om alle deltidsstillingene til 100% stillinger ville man ha dekket inn behovet for sykepleiere og vel så det
Mener å huske man hadde en eller annen plass hvor man testet med “offshore” rotasjon på sykepleiere. Hvis jeg ikke husker helt feil var dette suksess for dem som var med. Da det ga dem tid å hente seg inn igjen mellom skiftene. Og man fikk utnyttet ressursene bedre. De meldte også at kabalen hjemme ble enklere til å gå opp.