Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Så bra, da virker jo tiltakene bedre enn fryktet!

1 Like

Ja, dette argumentet brukes av forunderlig mange.
Det skal bli morsomt å sammenlikne Texas med Florida etter noen uker.
Men hvis jeg sier tilbake at: Ja, da må vi jo gjøre dette hvert år når det kommer en influensa! (?)
Da blir det underlig stille.
Like stille som når jeg sier at tettbefolkede/fattige Inda ikke hadde lockdown , men/og hadde 100 000 døde av korona i 2020, 1/4 av døde i Norge av influensa i 2017/18, hvis man tar hensyn til folketallet.
Mitt inntrykk er at folk er godt oppdratt; får de ikke beskjed om å tenke og/eller regne, så gjør de heller ikke det. :upside_down_face:

2 Likes

India hadde veldig streng lockdown i starten.

4 Likes

Man kan ikke ha lockdown i et så fattig og tettbefolket land som India. Det er fysisk umulig.
Ihvertfall ikke noe som er i nærheten av hva vi i Norge regner som lock-down.

1 Like

Deres versjon av lockdown var at politiet sprang rundt og slo folk med stokker.

1 Like

Doctors are warning that children, in particular, are experiencing grave mental health consequences as a result of the lockdowns—leading to an “international epidemic” of child suicide.

1 Like

I følge FHI så tar det jo minst to uker før man ser effekt av tiltak som innføres.

Men så klart er dette argumentet som man kommer til å bruke. Alt som kan forsvare tiltak brukes til å forsvare tiltak.

4 Likes

1 Like

I går:

I dag:

Herregud så fort grensene utvides.

4 Likes

1 Like

Og hvis vi ikke passer oss så vil det være det samme som skjer i Norge. Men stokker, eller gapestokk, er gammeldags.
I små skritt riktignok… ‘Først tok de, - så tok de, så tok de… Og når det gjaldt meg var det ingen igjen til åprotestere.’
Først innfører man vaksine pass…
Så fjerner man bruk av kontanter…
Og hvis du ikke er med på leken , så stopper man betalingskortet ditt, og muligheten til å forflytte deg.
Utenkelig?
For et år siden lo man av vaksinetvang og vaksinepass!
Når de fleste er vaksinerte , og de fleste har sluttet å bruke kontanter av “smittevernhensyn”, er det få igjen til å protestere.
Kan vi få chip under huden så vi slipper å gå med pass overalt, sier du? Kan det brukes til å åpne inngangsdøra på huset og bilen min også?
Ja, takk. :nauseated_face: :upside_down_face:

8 Likes

Regner det som 100 % sikkert at man i løpet av et par år vil innføre chipping.

100 % frivillig så klart. Det er jo så praktisk å samle all info på ett sted. Og så etterhvert vil man skru det til mer og mer og mer.

Konspirasjonteori? Prøv å beskriv 2021 til deg selv i 2019.

Men den tid den sorg.

7 Likes

Hvis man ser på Europa og USA i tillegg for å ha mer å sammenligne med, stikker Italia seg ut som et avvik. Både Europa og USA har statistisk økning av antall smittede. Men dette gir ikke utslag i antall dødsfall.

I Norge er avviket ekstremt statistisk sett på en annen måte også. Da vi aldri har hatt større antall smittede i antall, samtidig som dette tilsynelatende er en variant som skal være 2,6 ganger mer sannsynlig for å gi alvorlige utfall. Kombinert med dette har vi altså ingen statistisk økning i dødsfall.

Flere grunner til dette tror jeg:

1: Ekstrem mengde skjult smitte i begynnelsen da dette dukket opp i fjor.

2: De svakeste (dem som var overrepresentert i dødsfallene) har stort sett blitt vaksinert i Norge nå.

Den store mengden med skjult smitte gjorde også estimatene helt på tryne. Noe man også kan se på CFR, da denne har vært synkende siden dette viruset dukket opp. Ligger per dags dato på ca 0,75% for Norge.
Legger man til grunn rapporten fra WHO som kom 14. oktober i fjor, som var en meta studie som
prøvde å se på antall faktisk smittede, peer reviewed. Konkluderte den med at smitten mest sannsynlig var 10 ganger høyere en registrerte smittede. Dette gir da en IFR på 0,075% for Norge sin del.

5 Likes
3 Likes

Men da har man et forklaringsproblem…

2,6 ganger mer alvorlig virus (ref FHI), men allikevel ingen statistisk økning i dødsfall når man har ca 3,7 flere registrerte smittede en når man hadde den høyeste dødstoppen…

6 Likes

Hvorfor mener du det? Demografien er helt forskjellig fra i mars.

Det kan virke som galskap og utenkelig.
Men med små skritt kan det meste gjøres.

• og det vil selges som “framskritt”.
3 Likes

Hvis man går inn på VG og kikker på deres statistikker ser man samme tilfelle.

Til tross for flere smittede, samtidig som det er den mer alvorlige typen, er man fremdeles lavere på antall innlagte og personer i respirator.

Er dette ene og alene pga. demografien??

1 Like