Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Øverenget er virkelig på sporet!

Vi får bare håpe flere begynner å våkne opp, også :slight_smile:

6 Likes

Er jo noen grafer som tyder på at det kan ha vært smart å stramme inn på tiltakene for å snu trender nå. Grafene tyder vel på at en god del større andel nå blir alvorlig syke enn i perioden november-januar.

2 Likes

Dette er feil ut fra beskrivelsene jeg finner. Ser gjerne en kilde hvis du har dekning for påstanden.

Modellberegninger av smittetallet R legger stor vekt på utviklingen av antallet pasienter som legges inn på sykehus med covid-19-diagnose i Norge. I tillegg benyttes testdataene for å få best mulig estimater av smittsomheten av viruset. Testdataene er mer oppdaterte enn pasientdata og inneholder derfor mer informasjon om eventuelle nylige endringer i smittesituasjonen. Estimatene oppdateres jevnlig og publiseres i ukesrapportene.

Greit nok å være uenig i tiltak, men å prøve å påstå at FHI ikke kan modellere blir bare for dumt.

1 Like

Jeg har lagt ved rapporten som klart og tydelig er merket med dato. Anslagene står på side 8.

Virkeligheten viser at de ikke klarer å modellere. Det er ikke en påstand, men et faktum.

2 Likes

De traff bra på antall innlagte.

2 Likes

Det gjorde de, i hvert fall på kort sikt. Men det kommer til å bli store følgefeil på det også siden de har totalt bomma på antall smittede.

1 Like

Ok. Du har rett og statistikerne hos FHI har ikke peiling. Håper det er en virkelighet du er alene om å leve i.

Du svarte ikke på det jeg spurte om og har fullstendig misforstått hva som estimeres og hva estimatene brukes til.

1 Like

Jeg tror resten av Norge lever i en annen virkelighet enn statistikerne til FHI jeg. Noen annen forklaring er vanskelig å finne på slike vanvittige feilestimeringer.

Eller har du kanskje en forklaring?

1 Like

Har ikke lest skrivet men;

regner med det har noe med gitte forutsetninger og R= å gjøre, adferds endring hos befolkningen etc.

Eller man kan legge en svart-hvitt tilnæring i bunn og ignorere en rekke forutsetninger og finne de svarene som passer sin egen virkelighet.

1 Like

Ganske godt gjort å bomme så mye når det bare er snakk om én uke siden.

De estimerer ikke antall smittede, de estimerer R. Antall innlagte og registrert smittede/syke kan brukes i en slik modell. Effekt av fremtidig tiltak(som du påstår at de inkluderer i modellen) kan ikke brukes.

Du skriver mange svar, men du svarer ikke på det jeg spør etter.

1 Like

Jeg har linket til både rapporten og fortalt deg hvor i rapporten de estimerer antall nye daglige tilfeller.

Det virker som om du har et veldig sterkt behov for å forsvare FHI av en eller annen grunn.

Man vil jo aldri kunne estimere godt frem i tid men de bommer nok ikke så mye som du skal ha det til denne uken. Du ser jo i rapporten at de nå regner med at det er ganske stor forskjell mellom bekreftede og faktiske smittetilfeller. Ved høy smitte vil jo fort avviket også øke.

image

Man ser jo forøvrig at når det gjelder både innlagte og antallet på respirator så er de jo innenfor.

1 Like

Jeg stoler på FHI og myndighetene. Utover det bryr det meg ikke hva som står i rapportene og dette er første gang jeg har sett i dem. Jeg stoler på at de gjør jobben sin.

Du påstår at de i rapporten 24. mars utga nye estimater som tok høyde for tiltak som kom dagen etter. Det er feil.

Påskenøtt: hvorfor vil estimatet av antall syke datert dagen før innføring av strenge nasjonale tiltak sannsynligvis være langt høyere enn det faktiske antallet?

1 Like

Tiltakene ble offentliggjort 23/3. Dagen før FHI ga ut sin rapport.

Virker nesten som om du bare prøver å finne på ting for å forsvare FHI.

Som @Krafer skriver så legger de til grunn at bekreftede tilfeller er en del lavere enn estimerte. Det er et formildende element, selv om det uansett ikke kan forklare de store avvikene mellom estimater og realiteter.

1 Like

Tiltakene den 23.03 ble fattet på grunnlag av rapporten datert 24.03 (?) Regjeringa som fatter vedtakene er trolig 1. linje for informasjon

Hadde scenarioene datert 24.03 blitt en realitet om ikke tiltak 23.03 hadde blitt iverksatt?

Jeg tror ikke disse modellene tar veldig hensyn til innføring av nye tiltak og i hvertfall ikke når de innføres dagen før rapporten slippes. Er nok mer effekten av tiltak som påvirker spådommene. Hoveddelen av slike modeller er nok basert på trender og ved brudd på trender vil de bomme.

Trendene i smitte, sykehusinnleggelser, intensivinnleggelser og folk på respirator var jo helt tydelige og veldig godt beslutningsgrunnlag for tiltak. Egentlig ventet de denne gangen litt lenger enn før synes jeg og man klart da ikke å stanse utviklingen så fort som man kunne ha.
Men viktig at de omsider satte inn tilstrekkelige tiltak til å knekke smitteutviklingen slik at vi kan få kontroll på den og slippe unna de mest inngripende tiltakene. Å vente hadde bare ført til behov for enda strengere tiltak.

1 Like
1 Like