Av de 293 som nå er innlagt ligger hele 91 på intensivavdeling og 63 på respirator. Har egentlig veldig vanskelig for å tro at de fleste innlagte ikke er syke i det heletatt.
Men det er en ganske stor trafikk inn og ut. De som ligger på intensiv og respirator blir gjerne liggende en god stund. Dette tallet er derfor relativt stabilt.
De fleste er inn og ut i løpet av et par dager.
Der har så langt vært innlagt 3504 på sykehus pga. covid. Av disse er 671 havnet på intensiven.
Og jeg skrev ikke at de ikke var syke, men at de ikke var spesielt syke. Type ikke alvorlig/kritisk.
Det vi vet er at et virus muterer hele tiden. Kroppen vår er full av virus.
Så kan man lage fortellinger om at de nye virusene er mer dødlige.
Det vi vet at det fortatt er 1/3 døde i forhold til tidligere års virusinfluensa-døde i Norge.
Det vi vet er at fortellinger om massegraver og overdødlighet i andre land er (media ?)-konstruert.
Likeså forferdelige, langvarige, ettervirkninger. ( I forhold til tidligere års influensa- pandemi. )
Tristeste med hele Covid 19 er hvordan vi mennesker samhandler.
Jeg er på påskeferie å har nesten ikke møtt andre på 1 måned. Har vært på besøk å det er nesten som en usynlig vegg mellom mennesker som jeg har hatt en nært forhold til hele livet har tatt avstand og kun holder seg til sine absolutt nærmeste (sønn,datter,mor,far/egen husstand) Dette er i Finnmark hvor folk generelt er meget liberale til det meste. Lurer på om dere merker denne avstanden og er denne kalde nye måten å interaktive på post 2020 the New normal ?
Ganske sprøtt hvordan myndighetene kunne bare si «ok, fra nå av så skal ingen gi hverandre klem eller håndhilse».
Og så ble det bare slik helt uten videre. Selv på steder langt ute i gokk helt uten covid-smitte.
Jeg tror nok det går tilbake til vanlig når myndighetene sier at det er greit (hvis de noengang gjør det). Men det er ganske sykt at folk lar seg detaljstyre så til de grader.
Kvalmt!
Den ferske vaksineloven sier også noe om hva som skal skje med dem som ikke ønsker vaksinen og tilhører den aktuelle yrkesgruppen. Dersom en helsearbeider nekter å la seg vaksinere, risikerer hun eller han å bli tvangsoverført til en annen jobb.
Et annet alternativ, er utestengning fra arbeidsplassen i inntil ett år – uten lønn.
Totalitarisme (eller totalitært styre ) er et politisk system hvor staten ikke anerkjenner noen grenser for sin myndighet og forsøker å regulere alle aspekter av det offentlige og private liv hvor det er mulig.
Ja fy fader. Kjempekvalmt altså
I Italia døde en 79 år gammel lungepasient etter han ble smittet av coronaviruset, samtidig som han ble behandlet på sykehuset. Kort tid senere viste det seg at smitten kunne spores til en ikke-vaksinert helsearbeider, som også hadde smittet flere andre pasienter.
I tillegg til den eldre mannen, som selv ikke var vaksinert, døde ytterligere to pasienter på avdelingen, skriver italienske Ansa.
Tenk å måtte ta hensyn så man ikke smitter andre med noe som er dødelig a. Forferdelig! Kanskje man skal oppheve krav til hygiene mtp operasjoner også. Er jo ikke så mange som blir operert så de kan jo bare dø de også.
Hva med hensynet til sykepleierne Hakon? Skal de ikke ha rett til å bestemme over sitt eget liv?
Staten har laget et kaos og vasser i sin egen drit men legger skylden på sykepleiere som allerede arbeider seg i hjæl. Kvalmt er en mild beskrivelse.
Dette gjelder altså AstraZeneca vaksine som jo har drept noen unge helsearbeidere
Tviler på at familiene til de avdøde er veldig fornøyd? Men den gang visste man ikke bedre, nå vet vi at dette kan skje og er ganske forkastelig å tvinge dette på sykepleiere.
Seriøst? Det sier seg vel selv at man må la seg vaksinere når man er omsorgsgiver/assistent for kritisk syke personer? Hvis ikke får man finne seg noe annet å gjøre. Og jeg mener da selvfølgelig ikke med AZ sin vaksine men vaksine generelt
@Hakon Vel her snakker vi om Covid-19 vaksiner, de som jobber i helsebransjen er jo vant med andre typer vaksiner i jobbsammenheng. At staten blander seg inn i i helsevesenet på denne måten og true ansatte med jobben deres er ikke deres oppgave.
Selvfølgelig er det, det. På samme måte som påbud om refleksklær på byggeplasser og hjelm på oljeplattform. Hadde ikke folk vært idioter så hadde man ikke trengt å svinge pisken
Dersom dette var her til lands, så ville det i prinsippet ikke vært noen grunn til at ikke du eller resten av landet skal få smake pisken også, da vi alle omgår syke og eldre hvor enn vi beveger oss, det er jo tross alt slik mange havner på sykehuset til å begynne med.
Hva om jeg ikke forteller deg om vaksinen du skal få heller, men dukker opp på døren din med et stort smil og ber deg sette deg ned
Du viser stadig hvor godt du liker totalitære styresett. Syntes det er trist at voksne og tilsynelatende flinke og intelligente mennesker liker slikt.
Det viser hvor enkelt det er å miste menneskerettigheter man har brukt hele menneskets historie på å opparbeide seg. Skummelt.
Jeg vet ikke hva du har røyka men det der ga ingen mening whatsoever. Og nei, jeg har i ett år unngått folk på generell basis. Ikke er jeg omsorgsgiver for noen med alvorlig sykdom. Men det er jo det samme i din bok. Heldigvis er ikke samfunnet slik at noen dukker opp på døra og ber en sette seg ned. Og hadde du gjort det så tror jeg det kunne blitt et relativt uheldig utfall. Heldigvis så har vi faktisk muligheten til å velge her i Norge med noen få unntak.
Ja jeg sitter her og tilber Mao og Stalin på kveldstid ikke glem Pol Pot og Kim Jong Un my man!
Samfunnet er bygget på prinsipper, og når disse jevnt og trutt brytes ned så er det vel ingen grunn til at det ikke kan bli en realitet at du får helsearbeidere på døren en dag for å sette en vaksine du ikke har hørt om. Sant nok så ville du blitt bedt om å møte opp på et vaksinekontor først, og så blitt truet med bøter og diverse.
Man må jo ha vaksinekort for å reise ulike steder, så vi er jo godt på vei, og det er vanskelig å se noen ende på det hele.