Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Åpnes vel kanskje bare opp for vaksinerte, som i danmark

Danes will have to show proof of vaccination, proof of earlier infection or a recent negative test to access services such as hairdressers, restaurants and cinemas.

Og Israel:

A "Green Pass" is available to anyone who has been fully vaccinated or has recovered from Covid-19. They have to show it to access facilities such as hotels, gyms or theatres.

En sesong med tiltak ender ikke av seg selv 14 april. Nedgangen vi ser er faktisk på grunn av tiltakene.

Hvert eneste år forsvinner influensaen helt av seg selv.

Og i fjor forsvant covid helt av seg selv (var vel 5-10 smittetilfeller om dagen på grunn av importsmitte)

Rart det der. Tiltakene har selvfølgelig bidratt til å holde smitten nede i tillegg.

6 Likes

Det er flott at tiltakene fungerer akkurat 24. mars hvert år. Sikkert ikke noen sesongmessige grunner som ligger bak.

8 Likes

Husker ikke helt temperaturen som var optimal, men litt over null og litt vind var visst for spredning. Varmere vær var visst suboptimalt. Ser fram til mai. :sunglasses:

2 Likes

Influensaen vaksinerer vi mot i starten av sesongen og så får den spre seg relativt fritt gjennom hele sesongen. Det blir en helt annen situasjon.
Covid-19 hadde helt sikkert rast fint videre om vi ikke hadde innført tiltak. Flere land lenger ned i Europa sliter jo med økning.

Og covid-19 forsvant ikke av seg selv i fjor heller det er jo bare tull

Denne var bra:)

5 Likes

“I dag betrakter jeg korona-tiltakene – som tilsynelatende blir strengere jo mindre bruk det er for dem – som groteske og noe som bare kan forklares på to måter (eller ved en kombinasjon av disse to forklaringene): 1) Myndighetene ønsker å kontrollere befolkningen slik at de kan kutte i velferdstilbud, melde oss inn i EU uten folkeavstemning eller liknende uten å møte motstand, og tester derfor ut hvor langt de kan gå med ulike kontrolltiltak. 2) Solberg og vennene hennes trakter etter internasjonale toppjobber og ønsker derfor å ha et perfekt smittevernsregime og vaksinering av over 90 prosent av befolkningen, inkludert barn og unge, på CVen.”

Synes dette ble mye bullshit jeg da.

5 Likes

For så vidt enig i at det avsnittet trolig var der svakeste og mest spekulative i en ellers for det meste god artikkel.

1 Like

At noen etter Erna Solbergs 60-årskalas fremdeles slutter opp om korona-tiltakene forbauser meg. Statsministeren avslørte ikke bare sin forakt for vanlige mennesker ved å heve seg over smittevernsregimet hennes regjering har innført, men ved sin oppførsel viste Solberg at hun – som selvsagt har tilgang til alt norske myndigheter vet om korona – selv ikke betrakter korona som farlig. Eller hvordan skal vi ellers forklare at den overvektige Solberg, som opplagt inngår i en risikogruppe, valgte å feire sin fødselsdag i selskap med et stort antall andre mennesker?

5 Likes

Det med CVen er ikke Irrelevant når man ser hvordan Tegnell har blitt hengt ut.

2 Likes

De fleste jeg møter har tillit til Tegnell, men i følge undersøkelsene har det vel falt en del siden begynnelsen da den var veldig stor. En kombinasjon av at de har bommet en del på prognoser, ikke klart å beskytte innvandrere og sykehjemmene (dette henger sammen, og kan være mer strukturelt problem i forhold store private sykehjem der mange innvandrere jobber og at innvandrerbefolkningen er ganske segregert, med store husholdninger på lite areal). Det er også i de “spesielt utsatte områdene” (med segregert befolkning som bor mange personer i små leiligheter) der tilliten også er lavere enn i resten av befolkningen.

2 Likes

Det blir nesten som å si at dersom en justisminister bryter fartsgrensen en gang, så vil jeg ikke lenger bry meg om å holde fartsgrensene.

1 Like

Det er kun for å kunne sette et ansikt på det. Se litt større på det.

Hva med Høie som dro på hytta dagen etter at den engelske varianten kom til landet.
Hva med AP festen i Tromsø?
Hva med den svenske ministeren som dro til granka på homsefest?
Hva de alle canadierne som ble avslørt når de dro på utenlandsferier?
Hva med Pelosi hos frisøren?
Hva med de franske statsrådene som drar på hemmelige restaurant besøk?

Dette er kun de jeg kom på i farten. De tilhører samme gruppering, aka «ledere av land»
Alle disse gjorde og gjør dette mens de pålegger menigmann å være hjemme.

Å ikke se hva de gjør kontra hva de sier, er å ikke ville det.
Da kan ingen hjelpe.

7 Likes

Bra artikkel her.

Det er meget iøynefallende at organisasjoner som faktisk.no - som er finansiert av staten, de største mediehusene og facebook - er så opptatt av å diskreditere de som er kritiske til koronatiltakene, gjennom å prøve å koble dem til nynazisme, rasisme eller hva enn det måtte være.

Det høres veldig merkelig ut. Hvorfor angripe små organisasjoner uten makt, slik som røde luer? Hvorfor ikke heller gå etter de med makt, som jo alltid har vært et viktig prinsipp tidligere.

Dette går jo i tillegg veldig hardt utover ytringsfriheten. F.eks ble covidfilmen som ble delt her på tråden slettet på youtube pga Faktisk.no og Tjomlid.

Er det ikke slik sensur som faktisk GIR grobunn for konspirasjonsteorier?

Det er jo mye som unektelig begynner å minne om sovjet og/eller 1984.

Og dere som faktisk støtter koronatiltakene burde jo også stå opp i mot dette. Neste gang blir det kanskje sensurert noe som dere er for.

4 Likes

Poenget mitt er at dersom jeg forstår og aksepterer begrunnelsen bak regler, så vil jeg følge dem selv om de som lanserer reglene selv ikke er feilfri.

2 Likes

Hvorfor fungerer ikke dette i Frankrike egentlig?
Har de mye lenger influensasesong der til vanlig også?

Fra Dagbladet
15:12Marlene Lundberg Holm

[

Smittede nekter å oppgi nærkontakter: - Uheldig:

](Nyhetsstudio - Smittede nekter å oppgi nærkontakter: - Uheldig)

De seineste dagene har coronasenteret i Fredrikstad opplevd at om lag ti smittede ikke vil oppgi sine nærkontakter. De kaller det en ny og uheldig utvikling.

• Vi har ikke sett dette før. Det har kun vært akkurat nå den siste uken, sier kommuneoverlege Lise Wangberg Storhaug til Fredriksstad Blad.

Hun presiserer at de fleste er flinke og samvittighetsfulle, og oppgir nærkontakter.

• Men det å ikke oppgi nærkontakter må ikke bli en trend, for da vil det få større betydning for smittespredningen.

Inntil videre er det mer uheldig at folk ikke oppgir nærkontakter, enn det er farlig for Fredrikstad-samfunnet, mener kommuneoverlegen.

(NTB)