Ok, tilbake på tråd. Drit i personangrep. Fundamental tråd dette. Ikke småprat.
Dette er etter all sannsynlighet kun en midlertidig ordning slik at vi kan få i gang igjen mest mulig av næringsliv og kulturaktiviteter frem til samfunnet har oppnådd tilstrekkelig flokkimmunitet.
Må være fælt å gå rundt å være så mistroiske som dere er…?
Skjønner, så vi snakker vaksinepass kun et par måneder ja, og så tror du vaksinepassordningen blir fjernet? Det høres i mine ører svært usannsynlig ut. Kommer det, så tror jeg at det blir værende.
Ditt andre spørsmål, ja, det er nok mer behagelig å bare anta at alt er bra. Men jeg viste nettopp til en artikkel fra forskning.no for 10 år siden som la frem at WHOs helseråd var sterkt influert av den farmasøytiske industrien. Så jeg vil jo si at litt mistro er begrunnet.
La meg legge frem noen faktaopplysninger. I Norge er det 62 044 personer i aldersgruppen 0-39 registrert smittet av Covid-19. (det er trolig en del flere mørketall). 3 er døde.
Det gir en dødelighet på 0,004%.
Tror dere at det er 100% faglig begrunnet at den gruppen er anbefalt å ta en vaksine? Eller kan det kanskje tenkes at det her er lobbyisme involvert, slik som det var for 10 år siden? Det er vel nærliggende å anta at vaksineprodusentene ønsker å selge flest mulig vaksiner. Og at de bruker en del midler og triks på å få det til.
mellom 40-49 er for øvrig dødeligheten 0,07%, og først i 50-59 går dødeligheten opp i 0,2% som begynner å ligne på influensa, før den 60-69 går et godt stykke høyere på 2,3%.
Imidlertid er det som sagt en del mørketall som trolig gjør den reelle dødeligheten en del lavere.
Vi har da i lange tider hatt situasjoner der ulike vaksiner har vært påbudt? Hvorfor skulle ikke sunn fornuft bli grunnlag for varigheten av et mulig vaksinepass for Covid-19? Når flokkimmunitet er oppnådd, har det jo ingen nytte lenger.
Jeg har gjennom et langt liv opparbeidet meg en stor grad av takknemlighet for at jeg har vært så heldig å bli født i Norge. Bodde flere år i utlandet, og det var da svært nyttig å få se Norge fra utsiden.
Det er ganske spesielt å være vitne til den enorme mistillit og elendighetsbeskrivelse av eget land og styre som det vi er vitne til i denne tråden.
Synes rent generelt at folk tar utrolig lett på det som skjer.
Dette er det mest dramatiske og radikalt samfunnsendrende som har skjedd i Norge og verden siden andre verdenskrig. Og vi er fremdeles midt oppe i det.
Dette angår alle innbyggere i landet og kommer til å prege oss i minst en generasjon fremover.
Vel, jeg registrerer ditt perspektiv på vaksinepass. Tiden vil gi oss svaret. Jeg tror fort Covid-19 vaksinen kan bli et årlig fenomen, og da vil det jo definitivt ha “nytte” å beholde vaksinepass?
Ellers så ser det ut som du hoppet over det andre spørsmål? Legger det inn her, i tilfelle du ikke så det: Tror du at det er 100% faglig begrunnet at den gruppen er anbefalt å ta en vaksine? Eller kan det kanskje tenkes at det her er lobbyisme involvert, slik som det var for 10 år siden?
Til sist. Jeg har også bodd i utlandet i mange år. Jeg er også utrolig glad for å bli født og bo i Norge. Og jeg vil si at masse er bra med Norge, i grunn. Men ingen land er feilfrie, og at Norge kan se seg blinde på råd fra WHO som kanskje er mer påvirket av den farmasøytiske industrien enn vi tror (ref artikkelen fra forskning.no), tror jeg absolutt er mulig.
Jeg synes det er meget gode grunner for at flest mulig bør ta vaksinen. Men jeg er samtidig meget klar over den moralske brist i den farmasøytiske industrien. Det er en tilsynelatende ganske så kynisk bransje. En bransje med et stort fokus på profitt som da trenger stor grad av politisk styring for at samfunnet skal få mest mulig nytte av den.
Egentlig ikke uventet! Denne vaksinen er jo av samme type som Astra Zeneca.
Jeg dør gjerne av blodpropp om det hindrer at andre får ettervirkninger av covid som andpusten eller redusert smakssans i noen måneder
Mistenker den yngre garde kommer til å takke nei til vaksiner med tvilsomme og fatale bivirkninger. Norge er etter mitt syn ett av få land i posisjon smitte-trykksmessig til å stoppe vaksinering med disse vaksinene.
Vi vil forhåpentligvis fortsette å være i den posisjonen frem til de som ønsker har mottatt den beste vaksinen. Regner med det primært vil være pfizer\moderna.
Fra Tvedts gode, og betimelige, artikkel :
« Den siste fagfellevurderte artikkelen skrevet av en av verdens ledende epidemiologer hevder at dødeligheten globalt har vært på 0,14 prosent. Det er omtrent akkurat som i Norge, ifølge FHI (Aftenposten 1. desember 2020).
Men selv om pandemien har utviklet seg svært annerledes enn hva WHO fryktet i 2020 og har oppført seg forskjellig i ulike områder, gjelder den samme strategien.
Den moderne ideen om det suverene mennesket fremtrer her i en ekstrem utgave: Mennesket, og i dette tilfellet WHO og politikere, er, eller kan bli, naturens herre.»
OG:
«Sentralisert verdensregime under WHO, altså, intet mindre.
Disse lederne er åpenbart så fornøyde med at de sammen har lykkes i å bokstavelig talt tvinge milliarder av mennesker i kne, at de vil gjøre denne styringsmetoden permanent.»
OG:
«Vi kan ikke se at våre helsemyndigheter gir tilfredsstillende informasjon ved å unnlate å formidle vesentlig kunnskap. Vi kan kun se at de har et overordnet formål om at alle skal la seg vaksinere, hvor alle blir oppfordret til å la seg vaksinere uten at det taes forbehold om at unge og voksne personer har et immunforsvar som vil være i stand til å gi dem et forsvar mot Covid-19 med over 99% effektivitet.«
Bloggere har jeg stor respekt for, og i særdeleshet mannlige. Ellers så henter jeg min viten i kommentarfeltene på fb, for å sikre meg særriøs info, så forsikrer jeg meg om at de lærde har “livets knall hare skole” som status.
Ja, sant. (?) ( Man skal være skeptisk. Men også overfor media generelt!)
Så hvis Tvedt hadde skrevet artikkelen på egen blogg,… så hadde den vært tvilsom.
Ellers kalles vel det å ta mannen istedet for ballen?
Litt barnslig kommentar…?
Til info vil i alle fall jeg ikke gjøre det samme som deg. Denne type vaksine vil jeg ikke ta.
Så hvis millioner har blitt vaksinert og det er 4 tilfeller med blodpropp, så tar man ikke vaksinen? Dvs at det vil føre til smittetilfellene fortsetter i mange ekstra uker, som fører til at andre dør i stedet? Skjønner hverken logikken eller egoismen, men lotto derimot skal alle spille… Kanskje vi bør la alle velge om de vil kjempe for fedrelandet også om vi blir invadert i krig?
Edit: min mening er iallefall at om man synes det er greit å på mange måter ødelegge verden med lockdown så frasier man seg retten til å nekte å ta en vaksine som har så forsvinnende liten sjanse for å få blodpropp av