Denne var virkelig spot on!! Bra at de eldre omsider kommer på banen.
At det må gjøres en grundig evaluering når dette er over er det ingen tvil om.
Men da må man se på et bredt spekter av faktorer. Du har jo snakket om enfaktorpolitikk. Når det gjelder kritikken av tiltak er det veldig enfaktororientering. Alt handler om dødsfall, gjerne helt uten å gjøre noen grundig analyse av den delen en gang.
En evaluering må se på både langtidseffekter av tiltak og langtidseffekter av sykdom/død, det inkluderer også effekten/graden av et fungerende helsevesen gjennom pandemien. Man må også se på økonomisk innvirkning og hvor fort økonomien tar seg opp i de forskjellige landene.
Det er store kostander både ved å holde smitten nede og ved å ha høy smitte.
Det må gjøres et enormt analysearbeid i etterkant hvis man faktisk skal kunne ta maksimal lærdom av denne pandemihåndteringen.
Det var det i begynnelsen, men så skiftet man ganske raskt over til “smitte” når det ble tydelig at det var svært få som faktisk døde av dette.
Uenig. Dødsfall er jo ganske sentralt. Men, ja - helsevesen og langtidseffekter er jo også viktige elementer. Kritikken av tiltakene bygger jo på svært mange faktorer: kostnad for samfunnet, psykisk helse, folkehelse, livskvalitet, økonomi, brudd på grunnleggende friheter, herunder; yrkesforbud, reiseforbud, eiendomsforbud osv. I tillegg er det jo meget viktig å se hvem som rammes av viruset - og det er først og fremst eldre mennesker på eldrehjem godt opp i 80-årene som uansett snart vil dø (pga de er over gj.snittlig levealder), det dør 400 per uke på eldrehjem.
Til sist har håndteringen vært et brudd på pandemiplanene og tidligere håndteringer av alvorlige kriser (f.eks influensa i 2000 eller 1993 som tok livet av flere tusen på et par uker, og hvor kapasiteten var langt mer presset). Det var ikke snakk om å stenge ned noe da. Trolig er dagens håndtering basert på anbefalinger fra WHO (som igjen baseres på globale “gjennomsnitt”), og ikke tilstrekkelig fundert på norske forhold.
Det er mange flere faktorer å legge til her - ikke minst psykisk helse, frihet og generell livskvalitet - , men absolutt, ja.
Det blir som Terje Tvedt har uttalt - en MEGET dystopisk fremtid om vi skal holde på som dette fremover. Og du kan si hva du vil, men den økte digitale kontrollen som følge av dette viruset (vaksinepass, registrering av hvem du har vært med, hvor du har vært osv) vil kunne ha uante negative konsekvenser på sikt, dersom utviklingen fortsetter slik.
Poenget er at det er journalistens oppgave å sette ting i sammenheng, så leseren kan få et nøkternt bilde av virkeligheten. De aller fleste har ikke tid, eller tar seg ikke bryet til å finne frem tall selv. Som du hinter til, kan det hende at journalisten har håndplukket tall for enten å passe et narrativ ja, eller for å få mange klikk.
Inntrykket folk flest vil sitte igjen med etter å ha lest denne artikkelen vil jeg tro er at: Korona er meget farlig i Brasil, også for unge - det er stor sjanse for å bli innlagt hvis du blir smittet og er ung.
Artikkelen kunne i det minste oppgitt antallet på hvor mange under 39 som faktisk er innlagt. Selv det opplyses ikke om, men bare en vilkårlig andel i forhold til eldre som i praksis ikke sier noe om hvor farlig det er. Er det større eller mindre sjanse å dø i en trafikkulykke f.eks? Leseren har ingen anelse. Men inntrykket som sitter igjen blir like fullt at dette er meget farlig.
Dersom denne type innslag gjentas stadig vekk - på TV og i aviser - så fører det til at befolkningen får et skjevt bilde av alvorlighetsgraden til viruset.
Eksempel på det her:
Og som vi vet henger tiltakene som myndigheter fører nøye sammen med hva befolkningen synes er riktig. Ergo er dette ganske viktig. Og ikke minst for tillitten til samfunnet generelt.
Jeg tar en for alle dere antivaxxere her og får satt meg et skudd coronavaksine på onsdag. Skal holde dere løpende oppdatert!
Godt å høre!
Håper selvfølgelig at de som er redde for denne sykdommen får vaksine så raskt som mulig.
Effektiv i Danmark
Är väl cirka lika många som Norge sätter på en vecka
Charter-Svein imponerer og gir Norge er liten gratis psykologi-time:
- Det er omtrent som jeg regnet med. Mennesker trenger å sette folk i bås, og manges traumer blir trigget av selvstendighet
- Jeg har selv hatt sterke antipatier fram til jeg skjønte at det dreide seg om mine egne traumer. Oppfordringen til dem som har behov for å sette meg i bås er å kjenne etter om det kanskje kan være noe uforløst i de sterke provoserende følelsene jeg vekker når jeg står opp for mine rettigheter.
- For meg har det å se innover i meg selv istedet for å skyte på andre vært noe av den beste forandringen i mitt liv. Jeg er trygg på at det nå er utrolig mange empati- og kjærlighetsfulle mennesker som er i ferd med å sette foten ned.
Liker hvordan man selger personlighetstrekkene «empatisk» og «kjærlighetsfull» inn som en karakteristikk for mennesker som «skal sette foten ned»
Empati og kjærlighet for hvem?
Er spent på fortsettelsen her, tror det kan komme mye rart.
Empati for unge, selvstendig næringsdrivende, permitterte og arbeidsløse kanskje?
Hvem vet?
FHI: Munnbind har liten eller ingen effekt.
Samtidig er det noen forskningsresultater som tyder på at det kan være farlig. Linket til tidligere.
Så ser vi likevel dette:
Fra VG
20:50Josefine Ytre-Eide Bjaarstad
AUSTRALIA ØNSKER IKKE JOHNSON & JOHNSON-VAKSINEN
Australia vil ikke kjøpe Johnson & Johnson-vaksinen fordi den er for lik AstraZeneca-stoffet, har regjeringen i landet bekreftet, skriver ABC News.
Vaksinen, også kalt Janssen-vaksinen, brukes mye i USA og har fordelen av å bare kreve en dose, i motsetning til alternativene Pfizer, AstraZeneca og Moderna som alle krever to doser.
Statsministeren i landet Scott Morrison sier til Sidney Morning Herald at han håper flertallet av befolkningen vil bli vaksinert innen utgangen av året.
– Janssen-vaksinen er en «adenovirus-vaksine», samme type vaksine som AstraZeneca-vaksinen. Regjeringen har ikke til hensikt å kjøpe ytterligere adenovirusvaksiner på dette tidspunktet, sier en talsmann fra den australske regjeringen til SMH.
Landet stoler på ytterligere 20 millioner doser Pfizer for å redde programmet.
Johnson & Johnson-vaksinen er allerede godkjent i Norge, men vi har ikke fått noen doser ennå. Den første leveransen er ventet i midten av april.
AstraZeneca-vaksinen er foreløpig på pause i Norge, etter sjeldne tilfeller av blodpropp. EU undersøker også fire tilfeller av sjelden blodpropp med Johnson & Johnson-vaksinen. Det er et lignende sykdomsbilde som det som er observert etter AstraZeneca-vaksinen, altså kombinasjonen sjelden blodpropp i kombinasjon med lave blodplater, som er rapportert.
Denne hadde jeg ikke fått med meg. Hårreisende
Munnbind har vel en virkning ( 50 %?) hvis man bruker det riktig.
Altså ikke bruker det mer enn en gang. Ikke tar det av ved å ta på selve bindet. Ikke putte det i lomma og bruke det på nytt, men legge det i en lukket søppelkasse.
Jeg vil tro at ingen gjør dette riktig. Altså har det svært liten effekt.
I tillegg stopper/reduserer bindet utåndingen av CO2, og hindrer oksygeninnånding. Dessuten kan det føre til skadelig bakterieoppblomstring i munnhule og hals. ( Streptokokker?)
Etter en tid med munnbind kommer det nok til å være like sexy og vovet/opphissende å vise nesetippen som å vise brystvorten.
Kultur og trender er en rar ( og noen ganger skremmende) greie.
Artig å tenke på at man for kort tid siden ville forby nikab og tildekking av ansiktet på skoler og slikt.
Når blir det i stedet påbudt.