Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Hvor ser du at den i Lancet er fagfellevurdert?

Her er vel den forrige undersøkelsen
https://www.bmj.com/content/372/bmj.n579

Er en egen flik med Peer review med noen innslag der men jeg har ikke studert innholdet.

1 Like

Hva får deg til å tro at denne har vart lengst og baserer seg på mest materiale?
Har du i det heletatt sjekket perioden denne undersøkelsen baserer seg på og antallet pasienter?

Rent inutivit vil man jo tro at den studien som kommer etter flere måneder har mer datamateriale enn preliminære rapporter som kom etter et par uker.

1 Like

Kanskje greit å sjekke? Studien baserer seg på data fra 9/11-20/12 2020 og inkluderer 496 pasienter, hvorav 341 hadde prøver som kunne sekvenseres og benyttes. 198 med B117 og 143 med annen.
Så det er ikke en kjempestor studie.

1 Like
2 Likes

Alle som har manet til forsiktighet rundt disse vaksinene (spesielt da mot yngre som har liten risiko isforhold til å dø eller bli alvorlig syk av viruset) har fått slengt kallenavn etter seg og stemplet som «antivaxxer» :thinking:

5 Likes

De har allerede begynt med vaksine nummer 2 som blir påbudt for å kunne bevege seg i samfunnet ja.

1 Like

https://www.thelancet.com/journals/lanpub/article/PIIS2468-2667(21)00036-0/fulltext

Det er ikke sikkert at ensidig fokus på vaksiner er løsningen:

If substantial immune evasion occurs, current vaccines are likely to still offer some benefit to individuals. At the population level, however, they could induce viral selection and escape . (…) This virological game changer has numerous consequences, not only for vaccines and treatment, but also for prevention and control strategies. The fervently awaited end of this global health crisis might be continually postponed, as new variants emerge and immune evasion reduces vaccination effectiveness in the short and medium term. (…)

We scientists working against COVID-19 must have the courage to address those in power, who bear ultimate responsibility for the policies chosen and their consequences. If this responsibility is shirked or delayed, the inevitable day of reckoning might be terrible.

Dette går jo litt inn på det som virolog og tidl. anstatt i GAVI og Bill&Melinda Gates Foundation har advart om:

Fremtiden mange fryktet for et år siden er her alt. Under ett år tok det å transformere Norge fra en demokratisk rettsstat til en dobbeltstat der rettsstaten er underordnet smittevernstaten.

En slik dobbeltstat, med en lukket krets av byråkrater og politikere i førersetet, var det få som forestilte seg var en realistisk mulighet for Norge. Nå må de av oss som ikke trodde på det, erkjenne at vi tok feil.

5 Likes

Det er covid fordi portforbud, ikke portforbud fordi covid.

Sitat fra 24 januar. Truffet greit hittil føler jeg.

Nei, satte ikke foreldrene mine til veggs etter påske.
De går fortsatt i samme transe. Man må velge sine kamper :grinning_face_with_smiling_eyes:

5 Likes

Jepp, jeg sa det samme. For lenge siden. Foreldrene mine bare lo av meg.

3 Likes

Ooooog nei, det skjedde ikke.

5 Likes

Hva er det Kina har skjønt som vi ikke har skjønt i Europa?

3 Likes

Var det ikke noe med å sveise igjen dører og vinduer hos de som ikke fulgte smittevernreglene?

Ja, det var det de viste på videoene som “lekket” ut. Sammen med videoene av folk som ramlet døde om på gaten.

Ingen av delene skjedde.

2 Likes

15:55Johannes Theodor Fjeld

[

Fra Dagbladet

FHI: Janssen-doser allerede i Norge:

](Nyhetsstudio - FHI: Janssen-doser allerede i Norge)

Første leveranse med Janssens coronavaksine er allerede i Norge. De ankom tirsdag - en dag før tiden.

Det opplyser seksjonsleder Knut Jønsrud ved seksjon vaksineforsyning i FHI til Dagbladet. Han viser videre til uttalelser gitt til Dagbladet tidligere:

• FHI jobber fram til torsdag med å vurdere hvordan Janssen-vaksinen skal innrulleres i vaksinasjonsprogrammet. Dette arbeidet er pågående, og dermed er det ikke endelig avklart når vaksinedosene kan sendes ut, opplyste Jønsrud til Dagbladet mandag.

Tirsdag ble det klart at Janssen utsetter utrullingen av vaksinen i Europa.

Ok, men svaret er uansett at Kina stengte 100%.