Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Onsdager er tydeligvis gode vaksinedager. I går fikk 62189 første dose (+ 1378 dose 2).
I følge oversikten på VG så økte dermed andelen med dose 1 med 1.19% til 17.84%.
Synd det bare bruker å være onsdager og torsdager som har høye verdier men det hjelper jo litt på i det minste.

Blant annet Dagbladet skriver at man ønsker å gi bort Norges AZ-vaksiner.

Det er i all hovedsak kvinner som har fått problemer med blodpropp som følge av Adenovirus-baserte vaksiner.

Hvorfor ikke foreta en statistisk undersøkelse på data man sitter på i Europa, og vurdere om man skal la menn få tilbud om AZ-vaksine, og så kan kvinner heller få tilbud om mRNA-baserte vaksiner?

Åpne for at folk får ta den frivillig. Tar den jeg

3 Likes

Synes også at man kunne åpnet for frivillighet.

Jo fortere man kommer til endgame jo bedre.

1 Like

Hvis jeg nektes å pilse i sommer så tar jeg gjerne en AZ selv sporenstreks :joy:

2 Likes

Tja her er fra en artikkel:
" The MHRA announced on Wednesday that there had been 79 cases of the rare blood clots, 51 in women and 28 in men. Of the 19 deaths recorded, two-thirds have been women. Similarly, the EU regulator said that a higher proportion of cases had been observed in women.

But both regulatory bodies said that the differential could be explained by the higher number of young women being given the vaccine, in large part because there are more women working in health and care professions than men. In both jurisdictions, these workers have been prioritised for the jab."
Artikkelen:
https://www.ft.com/content/45cb34d0-eb43-479c-aabf-2e3f537aa2bc

Så er ikke sikkert forskjellen er så enorm.

1 Like

https://www.thelancet.com/journals/lanpsy/article/PIIS2215-0366(21)00084-5/fulltext

utdrag: “Among 236 379 patients diagnosed with COVID-19, the estimated incidence of a neurological or psychiatric diagnosis in the following 6 months was 33·62%”

“Blant pasientene ble 33 prosent diagnostisert med enten en nevrologisk eller en psykiatrisk diagnose i løpet av seks måneder etter sykdommen.”

“Angst og humørsvingninger i etterkant av sykdommen ble rapportert hos 14 prosent av pasientene”

Forståelsen min for denne tråden er at det samfunnet driver med nå er bare tull og tøys. Dødsfall er en ting, men jeg orker ikke ett samfunn bestående av 14% med angst og humørsvingninger.

2 Likes

Ikke rart at man får angst og humørsvingninger dersom man er overbevist om at man er smittet av en livsfarlig, dødelig sykdom.

Det er betydelig flere enn dette som får angst og humørsvingninger av tiltakene, rart du ikke er så opptatt av dem?

5 Likes

Er det rart de får angst og humørsvingninger når 99% av media roper om alle mulige senvirkninger og ting som skal skje med dem, inkludert død rett rundt hjørnet :man_shrugging:

7 Likes

ja dere får melde inn abstract.

De var ikke tema, jeg kommenterte ett spesifikt studie.

OK, du sa nemlig at du ikke orket et samfunn hvor folk har angst og humørsvingninger.

Det vil i så fall være et argument for å avvikle tiltakene så fort som mulig.

Hørte helt tilfeldigvis på radio (hører nesten aldri på P1) når HC Andersen fortalte at han hadde vært smittet med covid. Han var nesten på gråten, sa han skammet seg og følte han hadde sviktet samfunnet og famlilen og lignende ting. Helt sykt å høre på egentlig.

Så ikke rart folk melder at de sliter psykisk, hvis det er sånn de tenker.

6 Likes

Norge utsetter avgjørelsen om bruken vektorvksinene fra Astra Zeneca og j&J

Vil anbefale deg denne artikkelen:

3 Likes

Nah, folk lider av verken angst eller humørsvingninger, de kjeder seg.

1 Like

Er det sånn at det man før i tiden kalte “å være litt pjusk” er blitt til “jeg er smittet med en livsfarlig, dødelig sykdom og har angst”?

For øvrig:

7 Likes

Eg kjente litt på angsten når polet stengte ned… :wine_glass::man_shrugging:

4 Likes

Vet ikke, du får finne holdepunkter som underbygger hypotesen.

Ref linken: ja tiktok og influencere får man god tid til under en pandemi mens de kjeder seg

1 Like

Jeg tror vel mange blir urolige når de ser smittetall, innleggelser og intensivtallene skyter i været. Så tiltak kan fort være angstdempende også.

1 Like

Synes det er mer bekymringsverdig at barn og unge sliter enn at oldinger på pleiehjem risikerer å ikke oppleve 100-årsdagen.

Men you do you.

5 Likes

Det er helt klart. Det er jo hovedgrunnen til at så mange vil ha så mange, strenge og langvarige tiltak som mulig.

1 Like