Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Barn og unge har alltid hatt utfordringer, det hører med å være menneske. Og referansen jeg la ut beskriver situasjonen blant norsk ungdom under første koronanedstengning.

Hvordan du antyder det til at jeg rangerer 100åringers helse over ungdoms helse basert på denne diskusjonen er utenfor min fatteevne.

Virker som om du bagatelliserer det ganske så kraftig.

Og nå er vi ikke på første nedstengning lenger. Nå er vi på godt over 1 år med frem og tilbake og uendelige karuseller med tiltak hit og dit.

4 Likes

Så mye vi har funnet oss i og så mye mer vi må finne oss i av dårlige besluttninger så er det ikkje rart det klikker for folk… No joke.

Ja vi har det fint i Norge. Men er det virkelig nødvendig å ødelegge det. Nei tenker eg, det er ikkje nødvendig.

Edit: eg har fulgt ALLE anbefalinger råd og tilltak i denne såkalte dugnaden. Men no begynner det å bli skikkelig nok av det.
Denne kovidpolitikken har krakkelert siden starten og sprekkene har ikkje blitt mindre. Det er på tide å stille mer kritiske spørsmål til hva det er som foregår.

Eg er også et offer for denne politikken, og ja eg kan godt innrømme at det har gitt meg og mangen eg kjenner store plager, og alvorlige bekymringer. Mye større enn hva kovid har gitt, og eller frykten for å få det.

Eg kommer til å fortsette å gjøre det som eg blir pålagt. Men eg har en veldig kritisk stemme å den føler eg det er viktig å bruke, mest fordi at det er så mangen som ikkje gjør det, når det er så åpenbart at vi burde.

Håper det går fint til slutt.

(Redigerte bort “evneveike politikere” eg hørte på hip hop når eg skrev innlegget, så eg ble litt revet med, har sansen for noen politikere altså, å erna er sikkert koselig nok hun, men eg sliter med å finne meg i det)

:grinning_face_with_smiling_eyes:

4 Likes

Litt fjollete å påstå at folk vil ha så strenge og langvarige tiltak som mulig…? Er det noen du kjenner til som vil ha det? Eller blander du sammen med dem som mener at tiltak virker og ønsker dem frem til det er håndterbart å åpne opp. Det er to ganske så forskjellige ting og det tror jeg egentlig du forstår.
Og til dere som mener/sier at dette rammer kun gamle og svake (som om de er expendable): jeg kjenner personlig en som har dødd og en som ble svært hardt rammet av C19. Begge middelaldrende uten underliggende.

3 Likes

Hvis man tar en titt i et hvilket som helst kommentarfelt så finner man utallige folk, helst eldre kvinner men også mange menn, som vil ha så mye tiltak som mulig. Helst mye strengere enn i dag. Erna har jo til og med sagt at en av grunnene til at hun stengte ned samfunnet fordi det var så mange redde folk som skrev i kommentarfeltet hennes.

Så at tiltakene for svært mange har en angstdempende virkning kan det ikke være noen tvil om.

Ellers så var det litt het argumentasjon i stad fordi jeg oppfattet det som om man bagatelliserte konsekvensene for barn og unge.

3 Likes

“Siden det er få som dør av Covid-19 i Norge så vil risikoen for å dø ved å la seg vaksinere med AstraZeneca-vaksinen være større enn risikoen for å dø av sykdommen, særlig for yngre personer, sier Bukholm.”

Wow… det kan vel ikke stemme? Risikoen høyere ved vaksine enn ved korona. Er de blitt helt konspiratoriske anti-vax idioter på FHI nå eller? Alle vaksinene har jo blitt godkjent og er HELT trygge har jo myndighetene sagt lenge nå. Det har aldri vært gjort en så grundig testing som ved disse vaksinene jo…

4 Likes

Du snakker om en vaksine som har blitt stoppet. Hvem er det egentlig du argumenterer mot?

1 Like

Hvorfor ble den godkjent i utgangspunktet da?

Og hvem var det som hadde rett? Dem som advarte eller dem som sa «vaksinene er heeeelt trygge»?

5 Likes

Helt greit med vaksinene så lenge man er åpne med at man har tatt noen snarveier i forhold til at man A) Ikke kjenner til sjeldne bivirkninger og B) Ikke kjenner til langsiktige bivirkninger. Derfor må man bare gi vaksinene til de som har stor risiko før å dø eller bli alvorlig syk av viruset, og ikke gi fordeler til de som har tatt vaksiner siden det vil føre til indirekte tvang for unge og friske som ellers ikke hadde behøvd vaksine.

2 Likes

Enda verre, om det er grunnet i idioti er galskap/hysteri vet jeg ikke, er at skolene - etter å ha vært stengt ned i 2-3 uker, ble smittevasket av personalet i skolene. Viruset er inaktivt etter 2-3 dageralle flater.
Disse menneskene ( lærere og myndigheter) skal altså lære opp våre barn til kritisk tenkning og tallforståelse. :upside_down_face:

6 Likes

Kl. 16.57

av NTB

AstraZeneca-dropp vil føre til mange ukers vaksineforsinkelse

Hvis regjeringen dropper både AstraZeneca- og Janssen-vaksinen, vil det få store konsekvenser for gjenåpningen av Norge.

– Noen smittereduserende tiltak kan trolig ikke trappes ned like raskt når vi får sju ukers forsinkelse i yngre aldersgrupper og noen ukers forsinkelse i andre aldersgrupper, sa direktør Camilla Stoltenberg da hun redegjorde for konsekvensene av Folkehelseinstituttets anbefaling om å trekke AstraZeneca-vaksinen ut av et norske vaksinasjonsprogrammet.

– Forsinkelsen vil oppstå i hovedsak blant yngre aldersgrupper og vil derfor medføre en relativt lav risiko for dødsfall, sa Stoltenberg.

Hun poengterte dessuten at vaksiner som er utviklet med annen teknologi enn AstraZeneca- og Janssen-vaksinene – MRNA-vaksiner – vil kunne gi en høyere grad av beskyttelse mot sykdom, og at disse vaksinene også er effektive mot smittespredning.

Du sier ikke det nei

https://www.cnbc.com/2021/04/15/pfizer-ceo-says-third-covid-vaccine-dose-likely-needed-within-12-months.html

2 Likes

Her kommer det frem som jeg skrev tidligere at innreise fra Pakistan o.l og deretter hyppige besøk må være en viktig forklaring. Trangboddhet og andre sosiale faktorer forklarer ikke så mye.

2 Likes

Når jeg forviller meg inn i denne tråden.

9 Likes

https://bjsm.bmj.com/content/early/2021/04/07/bjsports-2021-104080

På tide å åpne opp treningssentere og fysiske aktiviteter for voksne?

4 Likes

Tror egentlig trangboddhet i seg selv ikke er den riktige faktoren, en person på en liten hybel f.eks bor trangt, men det kanskje handler mer om generasjonsbolig med mange familiemedlemmer som egentlig er noe litt annet.

Hvilket råd jeg selv synes er vanskeligst å følge?
Det må vel være dette med at man ikke skal ta seg i ansiktet

4 Likes

Sorry, men dette ble helt feil for hodet mitt.
Fysisk aktivitet for voksne? Med en link som heter både BJ og SM?

Måtte klikke på.
#skuffa

3 Likes