Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Du må huske på at det er ikke binært dette. Det er ikke sånn at det er kun overleve eller dø som er det som teller. (Det er selvfølgelig viktig å ikke dø… :slight_smile: )
Men jeg har som sagt personlig kjennskap til dette. Det er mange rundt på diverse rehabilitering nå med lungeproblemer og andre følgefeil etter infeksjonen. Disse vil da dukke opp i statistikken som overlevende og ikke føre til noe særlig oppmerksomhet før man graver litt.
Men å være sykemeldt i mange måneder under opptrening er ikke noen dans på roser det heller. Og det SKJER.
Det er selvfølgelig veldig bra at mange færre dør nå (kanskje mye pga økt kunnskap om behandling), men at noen ikke dør betyr IKKE at alt gikk bra… Og det har også en stor kost for den enkelte og samfunnet… Bare for å nyansere litt.

2 Likes

Er det mange menn som har fått blodpropp etter AZ og Janson vaksine ?
Dødsfall ser ihvertfall ut til å være kvinner.

Indisk variant no ja.
Eg tek sommar ferien min no, dette er begynnelsen på slutten.

Dette høres ut som en utmerket forretningsstrategi!

Og samtidig gir det en praktisk begrunnelse for at vaksinepass må beholdes permanent - ikke midlertidig som enkelte antyder.

6 Likes

Dropper fort nå. Tipper under hundre innlagte innen 1. mai.

image

2 Likes

Mye som taler for lysere tider nå. Tiltakene har sendt smittetrenden nedover og nå får man jo etter hvert litt drahjelp av sesongen også. At solen nå begynner å stå såpass høyt på himmelen at den gir litt d-vitamin påfyll er også en del av det.
Vaksineringen hjelper jo litt allerede og ser jo også ut til å øke litt i hastighet. Burde etter hvert gå an å lette litt på tiltakene uten at faren for store oppblomstringer nasjonalt burde bli et problem.

Burde om ikke så lenge være mulig å kommer over på i hovedsak lokale tiltak tilpasset smittesituasjonen lokalt.

1 Like

image

Det er vel flest kvinner i aldersgruppen 30- 50 år som har fått AZ vaksinen. Kvinner er overrepresentert i de yrkene, helsesektoren ble prioritert

1 Like

jøss… :face_with_hand_over_mouth:

Så, de vi prøver å redde fra å dø av covid19 vil heller dø av covid19 enn å leve i isolasjon.

Ironien er komplett!

- Mennesker har blitt plassert på rommene sine i isolasjon i uker i strekk. Det gjør inntrykk når en pårørende forteller at moren sitter på rommet sitt og ber til gud om å få dø, framfor å leve dette alenelivet. Samtidig er det ingen å klage til. All makt har vært hos den enkelte institusjon.

8 Likes

Man kan gjerne få dø, bare ikke av covid.

7 Likes

Oldeforeldre og besteforeldre til kidsa har ikkje kunnet sett di på snart et år nå… mine to yngste kjenner ikkje oldeforeldrene sine eller min mor. Det er mildt sagt for jævlig!

3 Likes

Ja det er jævlig, og det må DU gjøre noe med.

Bor de i utlandet? Hvis ikke så skjønner jeg faktisk ikke dette helt…

Ka kan eg gjøre med det? Di er vettskremte og bor andre steder i landet.

3 Likes

OK, det er jo skikkelig synd så klart… Men da har de faktisk tatt det valget selv… Jeg har besøkt mine foreldre helt som normalt.

Men nå har de vel fått vaksine eller er veldig nære å få det?

Nei di er låst bare, vil ikkje hverken det ene eller det andre… det er en vanskelig og komplisert sak, eg vil helst ikkje bla ut for mye. Men meningen med kommentaren min er at den psykiske påkjenningen har vært helt enorm for noen, i mitt tilfelle veldig nært.

5 Likes

Jeg forstår det, har selv slektninger som er gått helt i lås og omtrent bodd i isolat i over et år.

Men du skrev at de ikke har kunnet sett kidsa dine på et år, det var bare det jeg ikke var helt med på. For de kan jo hvis de vil. Kjip situasjon.

1 Like

Har blitt lite besøk til besteforeldre hos oss også. Med tanke på å holde kontakten mellom besteforeldre og barnebarn så fungerer “videotelefoni” ganske godt egentlig. Er jo ikke i det samme som “live” selvsagt men det gir de en måte å holde kontakten på og følge utviklingen.