Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Edit. Nei faen jeg har sagt til meg selv at jeg skal holde meg unna dette ormebolet av en tråd…

1 Like
1 Like

Greit nok at det er en lengre periode men det viktige er jo hvor mange som har vært smittet. Tiltakene har jo holdt smitteandelen ekstremt lavt i Norge så tallene er jo sånn sett veldig mye høyere sett i forhold til influensasesongen 17/18.
Problemet er jo også at Covid-19 er mer smittsomt enn influensa. Så hvis man ikke kjører tiltak blir toppen langt høyere enn ved influensa. I Sverige har de jo flere på intensivavdelingen i dag enn vi hadde i hele 17/18 sesongen med influensa.
Og det er jo ikke slik at man ikke kjører en del tiltak i Sverige heller. Jeg synes forskjellen mellom Norge og Sverige ofte overdrives (mange snakker om Sverige som om det nesten ikke har vært tiltak). Uppsala kjører nå det de kaller personlig lockdown.
Og som de skriver “Personlig lockdown betyder framför allt att du bara ska träffa dem du bor med.”

For meg er det summen av mange ting som gjør at Covid-19 blir mye verre enn influensa:

• Mer smittsom
  • Ingen immunitet i befolkningen (i utgangspunktet)
  • Større andel blir syke
  • Mer alvorlig sykdom
  • Mer kompleks behandling behøvelig
  • Høyere dødelighet
  • Mer og alvorligere langtidseffekter

Hvert enkelt punkt behøver ikke å være ekstremt mye høyere enn influensa for at summen blir ekstremt mye verre.

Nå er det vel ikke helt uvanlig at man vaksinerer barn da. Nå er dette en mindre utprøvd vaksine så det utgjør jo mye men man behøver jo ikke å snakke om vaksinering av barn som noe nytt og skummelt.

4 Likes

Nakstad blir avkledd.

Det gjør også Guldvog som rotet bort dokumenter som la grunnlaget for noe som høyst sannsynlig brøt det aller helligste - grunnloven.

Det er godt å se at vårt land tross alt har noen med litt kritiske evner - slik som Tvedt!

5 Likes

Både ja og nei. Det spørs hvilken tall man sitter å ser på.

Bruker man f.eks antall innlagte tilfeller målt opp mot laboratoriebekreftede tilfeller, er er sannsynligheten for innleggelse per positive prøve adskillig høyere for influensa en Covid. Går man inn på rapporten fra 17/18 sesongen, tror jeg det var tett opp mot 200000 lab prøver.

Ser man på covid har vi nå passert 5 millioner prøver.

Men som du påpeker, er det høyere andel på intensiv per innlagt blant covid en blant influensa 17/18.

Ikke uvanlig å vaksinere barn nei. Jeg er vaksinert med det meste både fra barndom, og i senere tid pga. reiser. Guttungen er vaksinert osv. Det jeg reagerer på er den ukritiske holdningen blant enkelte om å vaksinere så langt ned i aldersgruppen før man har fått belyst potensielle langtidseffekter.

Et glimrende eksempel på skjev tankegang er yngre som er livredde covid, men er villig til å la seg vaksinere av Az vaksinen. Til tross for at både FHI og legen som har utredet tilfellene sier at det er større kjangs å dø av Az-vaksinen en covid i Norge, pga. vårt lave dødstall av covid. Hvor er logikken her???

4 Likes

Hei. Angående AZ så er min tankegang den redusere sjansen for å smitte andre. Det er min største motivasjon for å følge smittevernsregler også. Er personlig verken redd for covid eller vaksiner.

2 Likes

Det er noe helt nytt at man ønsker å vaksinere barn for en sykdom som er fullstendig ufarlig for dem.

Man vaksinerer ikke barn for influensa, som er farligere.

5 Likes

Det synes jeg ikke blir spesielt sammenlignbare tall. Er jo et totalt forskjellig testregime. Tenk om man hadde hatt en uke med 28% positive med COVID-19 som man hadde den influensasesongen? Eller 36% som man hadde influensasesongen før.

Her er noen intensivtall fra Sverige:
image

Her er intensivtall fra influensa:

Hva tenker du om tallene fra Sverige?

USA har også tall for influensa-byrde. Top-notering 61000 dødsfall i 2017-2018 sesongen.

https://www.cdc.gov/flu/images/about/burden/printable-tables2-19_20.pptx

2 Likes

Ja det finnes en del data som tyder på at Covid-19 er ganske mye verre enn sesonginfluensa. Ganske sterke indisier vil vel jeg kalle det.
Men noen skal sikkert dra frem et par influensapandemier fra forrige årtusen for å vise at influensa er mye farligere.

2 Likes

Det kan jo være en enkel og logisk forklaring: For min egen del hender det at jeg har munnbindet på når jeg kjører bil. Grunnen er så enkel at jeg er på vei fra en butikk til en annen og ikke gidder ta av og på munnbindet for en så kort tid.

2 Likes

Kanskje noen har en indre hittil ukjent fetisj som kommer frem :crazy_face: :heart:

1 Like

12 minutter siden

av NTB-DPA

Japan erklærer krisetilstand for å håndtere tredje koronabølge – tre måneder før OL

Japan erklærte fredag krisetilstand for hovedstaden Tokyo og tre andre regioner for å demme opp for en ny smittebølge.

Statsminister Yoshide Suga sier at kriseberedskapen innføres i Tokyo og de tre prefekturene Kyoto, Osaka og Hyogo. I disse områdene bor det 126 millioner mennesker.

– Under en periode med krisetilstand fra 25. april til 11. mai vil regjeringen stenge restauranter, barer og karaokebarer som serverer alkohol, samt at store sportsbegivenheter må bli gjennomført uten publikum, sier økonomiminister Ysatoshi Nishamura ifølge Reuters.

– Vi behøver kraftige, korte og målrettede tiltak, sier han videre og understreker viktigheten av å begrense folks bevegelser.

Tiltakene kommer for å møte en ny smittebølge som er ventet bare tre måneder før Japan etter planen skal gjennomføre sitt allerede forsinkede OL. Sykehusene i alle de fire områdene er allerede sterkt presset på grunn av økningen i antall pasienter med covid-19.

Osaka meldte torsdag om 1.167 nye smittetilfeller siste døgn, den tredje dagen på rad med over 1.000 nye smittede. Tokyo meldte samme dag om 861 nye smittetilfeller, det høyeste antallet på nesten tre måneder.

Utrullingen av vaksiner begynte i Japan i midten av februar, men arbeidet går svært sakte. Bare 0,7 prosent av befolkningen er fullvaksinert så langt, ifølge statsministerens kontor.

Japanerne innfører tydeligvis også tiltak tidlig. Det er jo ikke akkurat katastrofenivåer der borte. Vil anta Japanerne har ganske gode rapporteringer.

as a request for bars and restaurants to close after 8pm and a limit to the number of spectators to 5,000 at a major event.

Ikke veldig strengt

1 Like

Australia derimot:

Straya dont fuck around.

PS: Kan vi bli litt mer lettbeint her. Er så dritt om Corona alle steder og vi er alle pisselei. Så istedet for evige grafer og nesten-personangrep så er vi litt mer… chill. Er fredag og dem har iaf ikke stengt polet. :smiley:

3 Likes

God ide, jeg føler for å massere mine hjerneceller med litt rødvin i dag :wine_glass:

4 Likes

Nei de startet tydeligvis forsiktig men som du ser på smittegrafen var det fortsatt (og er forsåvidt) ganske lav smitte.
Men i følge innlegget til Hoven så strammer de inn nå:
" – Under en periode med krisetilstand fra 25. april til 11. mai vil regjeringen stenge restauranter, barer og karaokebarer som serverer alkohol, samt at store sportsbegivenheter må bli gjennomført uten publikum, sier økonomiminister Ysatoshi Nishamura ifølge Reuters."

Dette er fortsatt på et relativt lavt smittenivå (under bunnen her i Norge i februar). Forutsetter at registreringen ikke er helt forskjellig. Så de tar grep tidlig, noe jeg mener er lurt hvis man har til intensjon å forhindre stor spredning.

1 Like

På frivillig basis:

But civil liberties enshrined in the Japanese Constitution prevent imposing lockdowns backed by police actions, which means the government is putting the onus on the likes of bars, bowling alleys and baseball leagues to try to keep people from gathering.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-04-22/tokyo-virus-emergency-starts-sunday-and-will-close-some-bars

2 Likes