Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Du skjønte vel egentlig hva jeg mente gjorde du ikke det?

1 Like

Absolutt, så lenge det ikke gjelder et virus som gir komplikasjoner for en god del og er veldig smittsomt om de kommer i nærheten av deg er jeg helt med på at individet bør få velge hvilken risiko de tar. For at du skal kunne velge å mest sannsynlig ikke få covid av å gå ut døra, må du vite at f.eks. jeg som smittet i dette eksempelet holder meg hjemme.

Frihet har sin pris, når den misbrukes av personer som ikke ser hvilken risiko man påfører andre enn seg selv. Så kan man jo diskutere om det har vært tilfellet med utstrakt nok misbruk av friheten til at disse reglene er nødvendige eller ikke. Men det blir en litt annen prat.

1 Like

jeg må være så ærlig å si at dette skjønte jeg ikke en dritt av, men antar du forsøkte å fornærme meg.

Næringer som evner å tilpasse seg klarer seg fint. Jeg tok kun ett eksempel fra Trondheim og omegn. Som med marginale, målrettede, tilpassede tiltak og kreative løsninger gjennom hele pandemien har klart seg utmerket.

1 Like

Du må gjerne leve i den illusjonen. Det er enerverende når det kimses av.

5 Likes

Hva er det du ønsker å vektlegge i den rapporten? Det henvises til %vise nedganger, sier meg ingenting om antall. Er sikkert motposter i andre næringer som veier opp. Antar også at sikkerhetsnettet vi har tilgjengelig (NAV) bidrar til de som er arbeidsløse.

ok, får bare hive på fakkelen og ta kvelden på denne tråden: Tipper færre har mistet jobben i overnatting og servering enn antall dødsfall av\med covid om man hadde benyttet konsensus smittevern fra denne tråden.

Hvilket samfunn tror folk vi hadde hatt, hvis vi hadde kjørt lockdown ved de fire influensaene som var verre enn korona de siste 35 år?

3 Likes

Er klart at overnatting og serveringsstedene har fått det tøffere.
@Hypergris jeg tror nok ikke alle disse stedene har mulighet til å tilpasse seg helt. Har man et hotell litt avsides er man jo helt avhengig av gjester.

Men når det er sagt så tror jeg vel veldig mange av disse jobbene kommer raskt tilbake nå når det åpnes opp igjen. Mye av nedbemanningen er jo også det å tilpasse seg for å overleve. Noen konkurser er det jo men oppsalgene om at sentrumer kommer til å bli nesten uten serveringssteder tror jeg er sterkt overdrevet. Har jo alltid vært konkurser innen spesielt restaurantnæringen men det dukker jo stort sett opp noen nye som prøver på samme sted med et litt annet konsept eller bare med nytt pågangsmot.

1 Like

Hvilke er det?

Og hvordan har du kommet frem til at de var verre enn korona?

3 Likes

Prøver å sette lys på at selv om man ikke bryr seg om konsekvensene for seg selv, så går det ut over andre om man er uforsiktig.

1 Like

Samtidig tenker jeg flere av disse næringene har fått subsidier som holder hjulene i gang. Hvorpå de ansatte permitteres (disse subsidieres av NAV). Mange er uten arbeid, men de klarer seg fint.

Så fort ting normaliserer seg igjen kommer lidende næringer tilbake i stort tempo. Tipper etterspørselen vil forbli formidabel, hvorpå næringer som har måtte være på sparebluss ett års tid setter prisene på sine tjenester til himmels og noterer seg for resultatvekst som på langt overskrider tap under korona.

1 Like

Misstenker at det er en del mørketall i India. Registrert nivå er ikke katastrofalt høyt men trenden er jo ekstremt stygg.

En tråd med tall fra Italia

1 Like

Og veldig få som dør av eller med COVID i Sverige nå.

Nå er de gamle vaksinerte så da burde vel livet sakte, men sikkert kunne gå tilbake til det normale får man håpe på.

1 Like

Du har glemt senvirkningene ®

Ja, de som minner veldig om effektene tiltakene har på helse og velbefinnende :thinking: :bulb:

2 Likes

Et viktig poeng nå er vel å få ned antall innlagte

Og ikke minst på intensiven

Og derved kunne få opp mer normal drift på sykehusene slik at man bla. ikke må utsette så mange operasjoner.

1 Like
2 Likes

Det virker på meg som du undervurderer hvilket samfunn vi får når antall innleggelser skal overstyre så mange andre samfunnshensyn. Og i så fall er det - igjen - utrolig merkelig hvorfor ikke du har tatt til ordet for å sette av penger til feltsykehus ved hjelp av Røde Kors og Forsvaret. Det ville kostet langt mindre enn skadene på samfunnet som dagens tiltak gir oss.

Som Terje Tvedt skriver:

Det ensidige fokuset på R-tallet og daglig smitte skygger for det som er adskillig mer krevende, men viktigere å forstå: Hvordan pandemien og politikken for å håndtere den påvirker samfunnet og oss på uhyre sammensatte måter. Og på måter som ingen kan overskue før det er gått mange år.

Til sist, hvilket samfunn tror du vi har om - la oss si 10 år - hvis vi setter listen på corona for når vi skal stenge ned samfunnet? Ser du frem til et samfunn hvor vaksinesertifikat (reisepass), massetesting, regelmessig massevaksinering osv blir en del av hverdagslivet, enten det er for å reise, komme på jobb, dra på butikken osv? Er du ikke redd for at vi ender opp i et kontroll- og sikkerhetssamfunn alla Kina?

3 Likes

Altså er det mulig? korøvelse med 80 stk og blandet alle trinnene.