Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Jeg tolker ikke mitt innlegg på den måten. Pandemien er alvorlig nok den, men det er vanskelig å ha de samme premissene for diskusjon når man skal omtale en pandemi som slår så ulikt ut på befolkningen.

Noen mener jo at de som er i risikosonen skal isolere seg fullstendig, samtidig som de beskriver en situasjon hvor viruset aldri vil forsvinne, samtidig som de mistenker onde hensikter fra myndigheter og big-pharma(som tydeligvis har levert ett produkt som har effekt; ref UK\Israel).

Selv skal man få agere av egen fri vilje, men pålegge andre isolasjon eller onde hensikter.

Å treffe tilfredsstillende beslutninger for alle blir vanskelig.

De i risikosonen har fått vaksine

1 Like
1 Like

jepp, du skal nok se at ting ser bedre ut frem mot sommeren, men at man skal leve videre fra høsten av uten forbehold skal man ikke ha høye forhåpninger om. Noen form for tiltak vil det være frem til man har innfridd følgende;

Man må gjerne mislike det, og jeg regner med det vil utspille seg på noenlunde følgende måte;

Etter at risikogrupper er vaksinert vil sykdommen være mindre farlig for den generelle befolkningen enn influensa.

Men du synes altså at det rettferdiggjør totalitære tiltak uten ende?

1 Like

… forsøkte å bruke så formidlende ord som mulig.

Vi kan jo f.eks ta bort 2meters regelen, folk i Norge holder jo vanligvis 5meter avstand fra hverandre. Ikke hilser eller smiler vi i særlig grad til hverandre heller, men det får bli tema når pandemien roer seg.

Åja, ta bort «regler» som folk uansett ikke overholder og som bare er generelle råd i utgangspunktet.

Ja, det gjør susen.

Bare et nysgjerrig spørsmål, hvordan har du forholdt deg til influensa tidligere?

1 Like

haha greit

Jeg er ikke i noen form for risikogruppe, lever som normalt. Tar enkle forbehold.

Forsøker å unngå Noro-viruset, det er intenst.

Det kommer en pandemi etter pandemien, sier folk på bakken. Det de snakker om er barn, unge og voksne med psykiske plager forårsaket eller forsterket av et nedstengt samfunn, og som vi må håndtere i måneder om ikke år fremover

3 Likes

Da kan Softox hjelpe deg, og hvis dem lykkes 100% så kan dem senere også bidra når/hvis du får Korona.

OK, jeg sliter med å forstå hva som er grunnen til at du tilsynelatende støtter dette smitteverns-diktaturet så helhjertet.

Hva er motivasjonen din bak det?

https://www.youtube.com/watch?v=sqD45NOGv9o

Da har du ikke fulgt med. Jeg har da aldri hevdet at viruset skal forsvinne. Jeg tror heller ikke det vil det. Det jeg tror vaksinen kommer til å gjør er å dempe smittespredningen og i stor grad forhindre at folk blir alvorlig syke og dør. I tillegg tror jeg det vil komme bedre medisiner/behandlinger mot viruset. Kombinasjonen av dette tror jeg kommer til å gjøre at vi kan leve rimelig normalt med viruset etter hvert.

Når det gjelder vaksinepass så tror jeg det blir noe vi kommer til å ha i utenladsreiesesammenheng en stund. Hvis vi skal bruke det i Norge så mener jeg vi bør innføre det med en gang og bruke det frem til over sommeren/utpå høsten.

2 Likes

Hvis det er noen som lurer på hvorfor media plutselig har blitt helt stille om Brasil, så er dette grunnen.

4 Likes

Er dette noe du kjenner igjen hos deg selv også, etter det siste året i denne tråden?

Jeg har ingen illusjoner om at deltagelse på denne tråden kan sammenlignes med å være på forsiden annenhver dag på landsdekkende aviser.

Ellers viser jeg gjerne til denne:

Fint hvis du griper oppfordringen!

2 Likes

Det har jeg faktisk gjort ved hjelp av litt selvkritikk. Selv om det på ingen måte har vært lett å tøyle seg selv når man leser her inne.
Poenget mitt var bare at du kanskje skulle rette et like kritisk lys på din egen rolle som det du så lett gjør over for andre. Ønsker på ingen måte å starte en ny krangel . :wink:

1 Like

Fint! Du får prøve å legge frem noen argumenter for det du mener/står for, så kan vi holde oss til det :slight_smile:

Da kan jeg jo begynne med at de som du omtaler som “den gjengen her” etter mitt syn ikke fortjener å få mistenkeliggjort sin troverdighet og intensjoner ved å insinuere at de er for mye preget av sitt eget rampelys. Jeg tror nok de er mer profesjonelle enn som så.
Jeg kan samtidig nevne at kanskje flere enn meg hadde hatt godt av litt selvransakelse og selvkritikk over sin rolle og ensidige vinkling i denne tråden.

Når jeg sier “den gjengen der” så referer jeg i hovedsak til Nakstad, Høie og Gulvog. Basert på hvordan de har oppført seg i media, hvor de har vist arroganse spredt unødvendig frykt, og overdrevet faren ved viruset, så mener jeg at de aboslutt har mistet mye troverdighet. Det er menneskelig å gjøre feil (det gjør jeg og), men når du i en høy stilling gjør feil som går utover mange, så mener jeg det er riktig å kritisere.

Jeg kan jo legge frem noen eksempler som underbygger min mening. Så kan du jo lese gjennom de, og så ev. bygge et nytt motargument:

Mange tusen har vært innlagt på sykehus, ifølge Nakstad (1:17:52). Riktig tall var ifølge Folkehelseinstituttet (FHI) 1464. Over 1000 personer har vært innlagt på intensiv avdeling, sier Nakstad (1:17:58). 288 er korrekt.

I toppår med influensa har vi ca. 900 innleggelser, hevder Nakstad (56:40). Riktig tall for toppsesongen 2017-18: 7600 mennesker.

Vi gjør alle sammen emosjonelle vurderinger før vi kobler på de rasjonelle. Også myndighetene.

7 Likes