Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

[

Lærer smittet en hel klasse: - Superspreder:

](Nyhetsstudio - Lærer smittet en hel klasse: - Superspreder)

På Lyngdal kommunes største barneskole har det blitt registrert flere smittetilfeller den siste tida. Alle stammer fra en matlagingsundervisning.

I løpet av fire skoletimer smittet en matlagingslærer én lærling og ni av sine ti elever, skriver Fædrelandsvennen.

• Per definisjon er læreren en superspreder, men jeg vil nok heller si at det er omstendighetene rundt som gjør at så mange elever er blitt smittet, sier Henriette Pettersen, kommuneoverlege i Lyngdal kommune, til avisa.

Fem skoletrinn er satt i karantene. Søndag ble det registrert ni smittede i Lyngdal. Sju av disse stammer fra barneskolen.

Skolen går nå til rødt nivå. Årsaken til at skolen ikke stenger, er at smittekilden er kjent, opplyser kommunen.

Hva med å vaksinere lærerene og barnehageansatte? :stuck_out_tongue:

6 Likes

Interessant diskusjon:

2 Likes

– I Norge var skolene koronastengt for de yngste elevene i halvannen måned. Likevel viser analysene av elevenes skriveprøver at de lå halvannet semester etter forventet utvikling. Vi hadde en kort nedstengning som fikk store negative konsekvenser for elevenes skriveferdigheter, forteller professor Gustaf Skar ved Skrivesenteret på NTNU.

Kommer folk her inne til å ta vaksine? Mange faktorer som spiller inn selvsagt men jeg er nysgjerrig på om de som er ekstremt kritisk til mediadekningen, big pharma og coronatiltak osv er like skeptisk til å vaksinere seg.

Får andre dose 26 mai.

1 Like

Jeg tar’n!
Tror det er mye mindre risiko en å rulle terningen ved evt C19-smitte. Har sett endel skjebner på nært hold så det gjør det kanskje litt lettere å ta inn hvilken risiko man tar.

2 Likes

Ingen vaksine her.

Tar heller naturlig kovid og ruller terningen der. Inntill videre.

Lemen har også den holdningen din hakon. Det er litt interresant.

4 Likes

Jeg vet ikke hvor lenge denne pandemien har eksistert, men;

SHoT-undersøkelsen viser at 4,3 prosent av de spurte studentene sier de har forsøkt å ta sitt eget liv. Totalt er det rundt 300.000 studenter i Norge.

– Dette tilsvarer mer enn 10.000 studenter.

1 Like

All økning er forsåvidt alvorlig men greit å ta med 2018 tallene de også har så man ser endringen da.

" * 4,3 prosent oppgir å ha forsøkt å ta sitt eget liv (4 prosent i 2018)."

1 Like

Kanskje jeg er en Lemen?

Bare 900 flere studenter som har forsøkt å ta livet sitt enn om prosentsatsen var på 2018 nivå altså :thinking:

Over 31% økning i andelen studenter som har tenkt på å ta sitt eget liv de to ukene (mot 2018)

• 15 prosent har tenkt på å ta sitt eget liv i løpet av de siste 14 dagene (11,4 prosent i 2018).
1 Like

Jeg tror du misforstod meg, poenget mitt var jo at dette nettopp er en pandemi som har foregått over flere år.

Jeg foretrekker å ikke gjøre det, da jeg aldeles ikke er i noen risikogruppe og heller aldri har tatt influensavaksine.

Det sagt, dersom vaksinepass og denslags blir en forutsetning for alt fra bar/restaurantbesøk og utenlandsreiser, så blir jo vurderingen såpass skjev at man vanskelig kan la være.

Vaksinene er helt unge, og hittil virker det til at mRNA versjonene har best risikoprofil.

At unge, frisk mennesker skal indirekte tvinges til å vaksinere seg i all den tid risikogrupper er vaksinert synes jeg er problematisk.

Edit:

Jeg mener det absolutt er en relevant risikovurdering for et ungt frisk menneske å ta en nyutviklet vaksine vs. å risikere smitte av noe hvis dødelighet er tilnærmet 0. Jeg husker fortsatt oppvasken etter Svineinfluensaen.

I 2019 er det ti år siden Norsk pasientskadeerstatning (NPE) påtok seg erstatningsansvaret etter vaksinen Pandemrix mot svineinfluensa. Siden da har NPE mottatt 801 søknader og utbetalt nærmere 350 millioner kroner i erstatning.

Kjenner flere som jobber innen helse som tenker det samme.

7 Likes

Norge er et såpass gjennomsiktig samfunn at dersom/når unge folk blir alvorlig syke og dør av vaksinene så kommer det til å bli et fullstendig ramaskrik.

Slikt klarer man å holde lokk på i USA og UK, som er styrt av eliter og store deler av befolkningen uansett er halvveis hjernedøde. Men ikke i Norge.

1 Like

Det ble holdt en stor demonstrasjon mot lockdown i London.

2 Likes

Er heller ikke i risikogruppen for å bli syk og mine nærmeste vaksinert (min far med bivirkninger i følge han selv)… Merker jeg kommer i protestmodus hvis de begynner med vaksinepass og skal «tvinge» vaksiner på folk med ukjent langtidseffekt

1 Like

Har selv tidligere hatt holdningen om å ta smitteværnstiltakene noen lunde på alvor, ikke for min egen del, men for å beskytte den eldre -og svakere garde rundt meg. Det være foreldre, besteforeldre og kolleger.

Fikk meg en rimelig kraftig støkk her for en ukes tid siden.
Snakket med en ansatt i et firma vi ofte samarbeider med på jobb. Han var etter rundt 1 måned sykefravær ifm. Covid-smitte endelig tilbake på jobb, men er 50% sykmeldt i minimum 2 uker fremover. Legene ville helst han skulle være 100% sykmeldt mye lengre, men han har pushet veldig på for å kunne jobbe igjen.
Dette er en av de sprekeste individene jeg kjenner, han er i tillegg relativt ung (36), og har ingen underliggende sykdommer.
Gjennom uken etter påvist smitte, lå han relativt stabilt på 38-38,5 i feber, feberen holdt han i noenlunde i sjakk med vanlig febernedsettende. Almenntilstanden var omtrent som ved mild influensa.
Han fikk tett oppfølging med daglige telefoner fra helse (tom. smittevernoverlegen i kommunen hadde vært på tråden pga. britisk mutasjon)
Etter den “daglige” telefonen med helse denne fredagen før påske, ble det ønsket god helg i begge retninger, og avtale om ny samtale over helga. Formen var ok, og alt så etter forholdene bra ut.
En halvtime senere våknet han på kjøkkengulvet av kona som smekket han i ansiktet, som da allerede hadde ringt ambulanse.
Han ble lagt inn umiddelbart, og ting gikk absolutt ikke i riktig retning dagene videre.
På dag 4 etter innleggelse var han så sikker på at han ikke skulle overleve, at han var på nippet til å videoblogge bursdagsgratulasjoner til fremtidige 18-årsdager til barna, som nå er i barnehage -og barneskolealder. Sent på kveld samme dag, fikk han nye prøvesvar der ting endelig hadde begynt å bevege seg i riktig retning.
Det endte for hans del med 7 overnattinger på sykehus.
Formen har gradvis bedret seg, men fortsatt sliter han selv etter 5 min på tredemølla på lav hastighet. Der det tidligere har vært full peis i evigheter.
Noe som er mer skremmende enn senvirkningene hans rent fysisk, er hvor sinnsykt det har påvirket hukommelsen. Han har mye “hull” i hukommelsen av ting han gjorde, og jobbet med selv FØR han ble smittet.

Han smittet selvfølgelig også kona si, hun ble bittelitt snufsete…
Helt sinnsvakt hvor forskjellig det kan slå ut!

For min del har hans opplevelse satt ting i et helt annet perspektiv!
Fra å ha en holdning der de rundt meg har vært det eneste fokus mht. smittevernstiltak, har nå bekymring for egen helse blitt MYE sterkere!

Det er så forbanna usikkert hele covid-greia, men jeg gambler MYE heller med noe bivirkninger etter vaksinen, enn å gjennomgå det han jeg forteller om over her har vært gjennom.

9 Likes

Jeg kommer selv til å ta vaksinen. Ser man til Sverige så har 3,24% av registrerte smittede vært innlagt for aldersgruppen 40-49 år. For aldersgruppen 50-59 er tallet nesten 6%.
Jeg er i slutten av 40-årene og risikoen er jo en del av det men det som også teller er jo redusert fare for å smitte videre hvis man skulle få det (på tross av vaksine).

Side med mye informasjon om innleggelser i Sverige forøvrig:

4 Likes

Ja, man skal ikke kimse av hverken covid eller vaksiner. Ingen av de jeg kjenner av venner og eldre familie har hatt tøffe sykdomsforløp, tvert imot.

Og det er mer norm enn det du beskriver. Milde forløp er mest vanlig. Gitt din historie, og mange andres, så er det greit å huske på at influensa er røffe greier som sådan. Mange dør hvert år. Unge og gamle. Covid rammer enkelte svært hardt.

Så om legacy på en COVID-vaksine virker god er jeg absolutt ikke fremmed for å ta denne. Om så er påkrevet for å leve et «normalt» liv.

Enn så lenge er tallenes tale der at jeg avventer, og foretrekker å ikke vaksinere meg.

Edit:

Jeg forsøker generelt å ha et litt prinsipielt perspektiv på ting. Om man skal kreve at folk skal vaksinere seg for dette, så bør / må det samme gjelde også for sesonginfluensa.

Og det er en vei jeg ikke tror samfunnet er best tjent å gå. Det er for mange interesser og insentiver som, slik jeg ser det, veier mindre tungt enn etablerte demokratiske institusjoner som friheten til å håndtere egen helse mv. selv.

Er skrevet masse rundt dette, så skal ikke gjøre det her, nå. Men, jeg har en faglig- og yrkesbakgrunn som gjør at jeg holder denslags høyt og hva man sikkert kan kalle hellig.

Mange misliker denne tråden. Jeg liker den. Her brytes om ikke annet meninger om noe veldig viktig og som farger samfunnet på både kort og lang sikt.

8 Likes

For meg er det en selvfølge at jeg tar vaksinen. Gleder meg til den dagen jeg får tatt den!
At man stanset AstraZeneca vaksinen viser at systemet virker.
Phizer og Moderna vaksinene representerer store medisinske gjennombrudd som er en fantastisk nytte for hele menneskeheten.
Industrien bak vaksinene er kynisk, men med riktig styring viser de en enorm kapasitet til å forske frem nyttige medisiner og vaksiner.

2 Likes