Har selv tidligere hatt holdningen om å ta smitteværnstiltakene noen lunde på alvor, ikke for min egen del, men for å beskytte den eldre -og svakere garde rundt meg. Det være foreldre, besteforeldre og kolleger.
Fikk meg en rimelig kraftig støkk her for en ukes tid siden.
Snakket med en ansatt i et firma vi ofte samarbeider med på jobb. Han var etter rundt 1 måned sykefravær ifm. Covid-smitte endelig tilbake på jobb, men er 50% sykmeldt i minimum 2 uker fremover. Legene ville helst han skulle være 100% sykmeldt mye lengre, men han har pushet veldig på for å kunne jobbe igjen.
Dette er en av de sprekeste individene jeg kjenner, han er i tillegg relativt ung (36), og har ingen underliggende sykdommer.
Gjennom uken etter påvist smitte, lå han relativt stabilt på 38-38,5 i feber, feberen holdt han i noenlunde i sjakk med vanlig febernedsettende. Almenntilstanden var omtrent som ved mild influensa.
Han fikk tett oppfølging med daglige telefoner fra helse (tom. smittevernoverlegen i kommunen hadde vært på tråden pga. britisk mutasjon)
Etter den “daglige” telefonen med helse denne fredagen før påske, ble det ønsket god helg i begge retninger, og avtale om ny samtale over helga. Formen var ok, og alt så etter forholdene bra ut.
En halvtime senere våknet han på kjøkkengulvet av kona som smekket han i ansiktet, som da allerede hadde ringt ambulanse.
Han ble lagt inn umiddelbart, og ting gikk absolutt ikke i riktig retning dagene videre.
På dag 4 etter innleggelse var han så sikker på at han ikke skulle overleve, at han var på nippet til å videoblogge bursdagsgratulasjoner til fremtidige 18-årsdager til barna, som nå er i barnehage -og barneskolealder. Sent på kveld samme dag, fikk han nye prøvesvar der ting endelig hadde begynt å bevege seg i riktig retning.
Det endte for hans del med 7 overnattinger på sykehus.
Formen har gradvis bedret seg, men fortsatt sliter han selv etter 5 min på tredemølla på lav hastighet. Der det tidligere har vært full peis i evigheter.
Noe som er mer skremmende enn senvirkningene hans rent fysisk, er hvor sinnsykt det har påvirket hukommelsen. Han har mye “hull” i hukommelsen av ting han gjorde, og jobbet med selv FØR han ble smittet.
Han smittet selvfølgelig også kona si, hun ble bittelitt snufsete…
Helt sinnsvakt hvor forskjellig det kan slå ut!
For min del har hans opplevelse satt ting i et helt annet perspektiv!
Fra å ha en holdning der de rundt meg har vært det eneste fokus mht. smittevernstiltak, har nå bekymring for egen helse blitt MYE sterkere!
Det er så forbanna usikkert hele covid-greia, men jeg gambler MYE heller med noe bivirkninger etter vaksinen, enn å gjennomgå det han jeg forteller om over her har vært gjennom.