Jeg og kjenner noen som har vært smittet, blant annet en familie på 6 med 3 generasjoner under samme tak, hvor de fleste er overvektige. Kun én ble dårlig med feber, mens bl.a. bestemoren på nærmere 80 kun var litt snufsete. Alle opplevde nedsatt smak og luktesans en stund, men det gikk vekk. Så at dette viruset kan slå ulikt er helt sikkert. Det samme gjelder jo influensavirus også, det var jo 2 ungdomsskoleelever som døde av vanlig influensa i fjor.
Det er tilsynelatende meget ulike personlige opplevelser med corona, så derfor bør vi nok forholde oss mest mulig til objektiv statistikk og empiriske data fra FHI. % sjansen for å bli alvorlig syk hvis du er under 40 er veldig lav.
Jeg er ung og frisk og kommer ikke til å ta vaksinen. Årsaken er ganske enkel: vi vet per definisjon ikke hvilke bivirkninger vaksinen kan føre med seg på lang sikt. Hvis det ikke er dokumentert noen bivirkninger av betydning om 3 år (inkl. fertilitet o.l.) så kan jeg heller ta en ny vurdering.
Unge og friske som ønsker å få (flere) barn bør nok heller styre unna. Mens de som er redd for corona eller i risikosonen (skrøpelig eller gammel) bør jo naturligvis ta vaksine.