Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Virkelig?

Nei veien til helvette er som regel brolagt med… di beste intensjoner.

Mafia gjør også det der, u need protection sir…

I USA er det å gå med munnbind blitt nærmest en religion for en stor del av befolkningen. Mye, mye verre enn i Norge og kanskje noen annen plass i verden.

I følge Big Pharma-sendebudet Dr. Fauci må barn ha på seg maske helt til de har blitt vaksinert. Selv utendørs.

Og så denne journalisten som bruker to masker (de flinkeste gjør det) selv om hun har tatt vaksine.

Dette har absolutt ingenting med vitenskap å gjøre. Troen på covid-tiltakene er i ferd med å bli en slags kvasi-religion for enkelte.

9 Likes

Bare som en saksopplysning: Grunnen til at jeg ikke orker å svare på alt her må ikke misforstås med at jeg synes poengene er gode eller umulige å argumentere mot, men jeg orker ikke bruke så mye tid på det. Regner med du og andre vil tolke det dit at jeg ikke har motargumenter eller annen harsellering, og det skal dere få lov til. :slight_smile:

Forstår det, mange er trøtte og orker ikke like mye som før med alle tiltakene som er satt inn :rofl:

2 Likes

Tok på meg en maske som har fått ligget et par uker i bilen siden det plutselig ble påbudt i butikker igjen. Det var mildt sagt som å lukte på døden og butikkturen var unna på et blunk :grin: Jeg tror man fort får negative helseeffekter dersom man ikke bytter disse maskene hver eneste dag, selv om man kun har brukt de i 5 minutter på butikken slik jeg har gjort. I hvert fall hvis du tar den på deg over lengre tid selvfølgelig. Det er jo også feilbruk, men hvem bruker ikke opp igjen masken?

1 Like

Sagt opp fordi hun hadde litt «skjødesløs» bruk av munnbind ved enkelte tilfeller og postet negativt om håndteringen av pandemien og vaksiner på Facebook :thinking:

– Det er ikkje sånn at ho ikkje har brukt munnbind, men det me har brakt på det reine er at i enkelte situasjonar har det vore litt lemfeldig bruk, seier Hansen.

1 Like

"For i studio kunne Leif Einar «Lothepus» Lothe parkere Charter-Svein med sunn fornuft, Espen Nakstad kunne med sympatisk overbærenhet sette ting i sammenheng for ham – og overlege Elisabeth Toverud Landaas ved mikrobiologisk avdeling ved Oslo universitetssykehus kunne forklare hvordan Covid-19-testen egentlig gjøres og virker.

Og Svein Østvik sto igjen uten klær.

Frontkjemperne i kampen mot pandemidugnaden trenger å avsløres for det de er: en ignorant, men – i kraft av faren for å påvirke flere til å motarbeide smittevern og vaksinering – potensielt farlig strømning.

Det skjedde på Debatten på onsdag. Svein Østvik viste seg som en forvirret, trist klovn – først i møte med Lothepus og så i møte med Nakstad.

Det var viktig, og Fredrik Solvang og resten av Debatten-redaksjonen skal ha honnør for at de tok jobben."

1 Like

Lett å bli kvitt ansatte man ikke liker for private selskap dersom man kun trenger noen brudd på smittevernsrutiner for å gi vedkommende sparken.

– Det er ikkje sånn at ho ikkje har brukt munnbind, men det me har brakt på det reine er at i enkelte situasjonar har det vore litt lemfeldig bruk, seier Hansen

Normalt deler ikke kommunen informasjon av denne typen, men sier de gjør et unntak nå fordi smitteutbruddet knyttet til Solgløtt er godt kjent i lokalsamfunnet, og er mye omtalt i pressen.

Sosiale medier er det nye demokratiet.

5 Likes

Går an å kjøpe/lage tøymasker som er laget av omtrent ingenting.

1 Like

Hver eneste dag? Skal vel byttes hver time

Hehe, kan vel godt stemme det , jeg legger meg helt flat her.
Har ikke fått noen opplysninger fra kommunen om hvilke munnbind som er godkjent og hvordan jeg skal håndtere dem på en trygg måte :smile:

Tilbake til hun som fikk sparken, så går dette stygt ut over meningsytring. Man kan ikke si noe uten å risikere konsekvenser. Selv i andre tilfeller hvor man kun har gode intensjoner kan andre tolke det du sier på sin egen måte. Nå sier jeg ikke at ytringen til den ansatte i kommunen var feiltokning, men bildet det danner mtp. meningsytring er temmelig begredelig.

På Facebooksida si har ho posta innlegg som kan tolkast som skepsis til koronavaksine, og til handsaminga av pandemien.

Man kan trekke paralleller til Cavani i United som ble utestengt i 3 kamper for rasisme når han gratulerte en venn på sosiale medier på eget språk. Teksten kunne feiltolkes som rasisme, og det var grunn nok til utestengelse.

3 Likes

Ja, det ligner vel mer på en del autoritære regimer som vi ikke liker å sammenligne oss med. Støtter du ikke regjeringens tiltak? HA DET til deg!

6 Likes

" Her blir det likevel litt komplisert. Maskinen kjører ferdig programmet med 40-45 sykluser, selv om en prøve skulle slå ut positivt lenge før dette. Det vil si: Kopimaskinen står innstilt på 40-45 kjøringer uansett hvor stort frimerket blir i mellomtiden.

Derfor har det ikke så mye å si hvor mange sykluser maskinen kjører. Det som betyr noe er i hvilken syklus viruset påvises.

Og her kommer vi til begrepet Ct-verdi. Ct-verdi har nemlig ikke noe med hvor mange runder maskinen kjører i programmet sitt. En Ct-verdi angir bare i hvilken runde viruset blir «synlig»."

1 Like

Selv kaster jeg alltid masken etter bruk. Har inntrykk av at de fleste som bruker engangsmasker gjør det. Er litt mer skeptisk til de som bruker tøymunnbind på om de bruker de flere ganger før de desinfiseres/vaskes.
Men som man så på debatten så er jo nordmenn ekstremt positive til bruk av munnbind.

De fleste av oss bruker jo munnbind bare i korte perioder og at denne sparsomme bruken skal ha noen negativ helseeffekt har jeg ingen tro på.

1 Like

Ganske spesielt hvordan klassisk betinging fungerer (sosial opplæring). Absolutt ingenting tyder på at det har noen effekt overhodet, det er ubehagelig å gå med og det er usosialt. Hva i all verden er det som gjør at folk er positive til det? Fascinerende.

En annen ting som er fascinerende er hvordan enkelte har gått rundt og ventet på at Høie skal gi “tillatelse” til å klemme andre. Man kan lure på hvordan disse folkene har klart å leve et selvstendig liv før covid-19.

3 Likes

Dette mener jo jeg er bare tull. Dråpesmitte er en viktig del av smittespredningen og bruker alle munnbind blir det langt mindre av det.

3 Likes

Forskerne har utviklet en metode for å beregne risikoen for å bli smittet av covid-19 innendørs.

I utregningen tok de blant annet med faktorer som tiden man oppholder seg i et rom, ventilasjon, munnbindbruk og ulike virusvarianter.

– Avstand har lite å si

Forskerne mener anbefalingene om å holde 2 meter avstand innendørs har liten effekt.

– Vi mener det ikke har noe for seg å holde 2 meter avstand innendørs, spesielt når man bruker munnbind, sier Bazant til CNBC.

Forskerne viser til at når man bruker munnbind og puster ut, vil den varme luften stige oppover og spre seg rundt i rommet.

– Du er altså mer utsatt for smitte av den generelle luften i rommet enn av personen du holder avstand til, sier Bazant.

1 Like

Man skulle tro at man kunne se noen eksempler på steder hvor munnbind-påbud har ført til nedgang i smitte da.

2 Likes

For det første er jo det der en modellering og den tar vel i utgangspunktet bare hensyn til luftsmitte. Det har blitt et økende problem med de mer smittsomme variantene men dråpesmitte er fortsatt en viktig smittevei. Og der er maskene effektive.
Mengden virus man får i seg er jo også en faktor i følge en del.

1 Like