Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Klemmerådet kom uansett i februar.

Hjemmeboende eldre som er fullvaksinert kan ha fysisk kontakt med andre vaksinerte personer. De kan også ha fysisk kontakt med et begrenset antall personer som ikke er vaksinert, de samme over tid. Fysisk kontakt kan blant annet være klemming.

Sitter å ser på gårsdagens debatt på NRK med Chartesvein :man_facepalming:
Han sa jo så mye godt i VG bare for å ruinere hele troverdigheten sin med skepsis til coronatesten*.
Så forsetter NRK med å henvise til grupper i Tyskland som mener covid ikke eksisterer før de så viser bilder av en inder som tydeligvis kveles av corona.
Sukk!

6 Likes

At dette blir slettet sier mye.

1 Like

Hmm? Nei, dette var nye oppdaterte “retningslinjer” som kom i går.

Det ble lagt fram som en lettelse/nytt råd, men er det samme som kom i februar

Nei, tror de bare kunne klemme andre vaksinerte personer. Uansett komplett idiotisk. Hvem bryr seg om slike “retningslinjer”.

1 Like

Ja utrolig hva regjeringen skal blande seg i.

Neste uke: unge får nå gå på en Tinder date i måneden med andre som bor på samme postnummer og begge bruker munnbind. Vær med Marte og Even på første date på et år. Se&hør nei jeg mener Aftenposten rapporterer live.

7 Likes

Ja, regjeringen har jo prøvd seg på dette også.

3 Likes
1 Like

Folk synes nok det blir for dumt og det skjønner jeg egentlig godt.

Du kan jo begynne å lese deg opp her:

India hadde lockdown eller tiltak fra 25. mars og ut 2020. Avslutningen på denne grafen tilsvarer

Litt over 1.1% av de registrerte smittede er registrerte døde i India. Viser det at det er mindre dødlig enn influensa?

3 Likes

@KitronStar og @holmes, regjeringen gjennomfører omfattende tiltak.
Er det ikke da lurt å gi råd til både unge kåte og eldre for hvordan man bør forholde seg for å begrense smittefaren?
Synes det er helt naturlig og riktig at man gir råd til alle aldersgrupper.

5 Likes

Jeg er ikke helt sikker på at det å sammenligne India og Norge vil være fruktbart uansett. Er for mange forskjeller.

" Selv folk med milde symptomer, og som så ut til å klare seg fint med kun feber og hoste, kan flere måneder senere plutselig få et hjerteinfarkt eller blodpropp som er relatert til covid-19, sier professor ved Washington University, Ziyad Al-Aly, til Jerusalem Post.

Blant de alvorlige symptomene som forskerne observerte hos tidligere coronasmittede, var lungesykdommer, forhøyet blodtrykk og påvirkninger på sentralnervesystemets funksjoner."

1 Like

Hva “folk synes” vet hverken du eller jeg.
Man kan ikke ha nedstenging i det fattige og tettbefolkede india.
Ikke hva som menes med nedstenging i Norge.

Det er selvfølgelig vanskelig å direkte sammenlikne døde i to land et år. Hvor mange overlevde fjoråret og forventet levealder et år, og naturlig vil dø året etter?
Det vi vet, er at dødstallene i India i ligger under dødstallene i Norge et vanlig influensaår. Så også i Norge.

1 Like

1,3% er registrert smittet i India.
2% er registrert smittet i Norge.
Hva tror du tilsvarende tall er i en vanlig influensasesong uten tiltak?

Er det bare jeg som stusser over at rådene om klemming bare gjelder vaksinerte og ikke de som er naturlig immune? :thinking:

2 Likes

The Act already allows a fine of up to $6660 for failure to comply with an entry requirement, and $66,600 or five years imprisonment or both for failure to comply with an emergency determination.

“There is a very strong argument to say that even the measures preventing Australians from leaving are unlawful and therefore any attempt to criminalise that or to provide some sanction would be unlawful,” she said.

Opptil 5 års fengsel og halv million i bot for den som ikke innordner seg reisereglene (som muligens ikke er lovlige i utgangspunktet)?

1 Like

Temaet var råd til fullvaksinerte. Så jeg stusser egentlig ikke over at rådene omhandler fullvaksinerte nei.

1 Like

Burde ikke samme råd gjelde de som er naturlig immune som de som har fått vaksine?

2 Likes
  • Investing in global health organizations aimed at increasing access to vaccines creates a 20-to-1 return, the Microsoft co-founder and philanthropist says.
2 Likes