Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Er det rart man har mye forakt og sinne når myndigheter og andre idioter ødelegger samfunnet?

Sikkert en del av de som har bidratt til Norges vanvittige velferd som er happy for forsiktigheten. De er jo fort i risikogruppa, men hey, fuck them. Medmenneskelighet, se andre mennesker, ta hensyn, ta vare på de som trenger det mest, Ta en titt rundt deg og se hvor mange idioter du ser, så tar du en kjapp titt i speilet etterpå. Vi er egentlig enige i mye, men du har en fremtoning som virker som du har problemer med autoriteter, og null empatiske evner. Da er du fort i samme divisjon som qanon og den gjengen der i min verden. Nå er det kvelden, vi får krangle mer neste gang :smiley: god natt

1 Like

Den båsen er diger og der er det jævli trangt. I din er det nok luftig selv om den ikke er all verdens diger :yum:

2 Likes

Her har du noe å lese:

Jeg nominerer herved “helsediktatur” til Årets Nyord

4 Likes

Ja fin støtte for at vaksine vil hjelpe der.

"En av fordelene til de nye typene vaksine, som er basert på RNA, er at de er forholdsvis enkle å gjøre om på. Så man kan endre vaksinen til å matche den nye virusvarianten. "

“Slik vi vurderer det nå, tror vi vaksinasjonen vil beskytte godt mot den engelske varianten. Sannsynligvis også mot den brasilianske og sørafrikanske, men det er en del usikkerhet der. Det er lite trolig at vaksinen ikke beskytter noen ting, men at det kanskje er noe redusert beskyttelse mot noen av disse variantene.”

2 Likes

Og helsediktatur er det når et lite mindretall føler seg forulempet av helsemessige tiltak støttet av et demokratisk valgt storting og et stort flertall i befolkningen?

5 Likes

Tror ikke du forstår hvor lang tid det tar å starte produksjon av en ny variant av vaksinen.

Helsediktatur er når grunnleggende menneskerettigheter blir kastet over bord på grunn av litt influensa.

Hvilke menneskerettigheter?

Retten til å benytte egen eiendom, retten til å bevege seg noenlunde fritt, retten til å forsamles – som er avgjørende i et demokrati – retten til å utøve sitt yrke. Alle disse rettighetene er fjernet for å bekjempe covid-19.

Hvorfor tror du man har et demokrati egentlig? PS. det er ikke fordi det er den mest effektive måten å styre et samfunn på. Det er av andre grunner.

4 Likes

Fnis :shushing_face:

Privatliv, hjem og kommunikasjon, ytringsfrihet, forsamlingsfrihet, bevegelsesfrihet, straff bare etter lov og dom, rett til arbeid og rett til utdannelse.

De kan du i hvert fall argumentere for at er under angrep, enten i Norge eller internasjonalt. Så må dette selvsagt veies opp mot samfunnets interesse i å beskytte seg mot spredningen av viruset.

Det handler om en balansegang, men det er klart at man går ganske langt inn overfor grunnleggende menneskerettigheter i sin iver etter å stanse smittespredningen.

15 Likes

Det jeg finner mest intriguing er hvilke samfunnslag og ideologier som roper høyest om dette. De forsvarer ikke akkurat alle menneskerettighetene selv :joy:

2 Likes

Er vel særlig artikkel 3, 12, 13, 20, 23, 26 og 27 som Erna syntes det var greit å kvitte seg med.

1 Like

Bryr du deg om menneskerettighetene? Det gjør ikke jeg. Jeg mener de er abstrakte konsepter hvor jeg er enig i noen og uenig i andre. Men grunnen til at vi har etablert dem er at vi som sivilisasjon har bestemt at dette er de viktigste tingene for at individer skal være beskyttet mot overgrep fra storsamfunnet. På tvers av landegrenser så skal dette være noen felles regler man følger i teorien.

Når man da i en krise finner det for godt å ignorere en stor del av dem og late som om de ikke eksisterer, så viser det vel bare at …

de er mer som retningslinjer å regne med. Og det er greit å poengtere neste gang folk på din side av samfunnet skriker høyt om “menneskerettighetene” i en eller annen politisk sak.

7 Likes

“Everybody has a plan until they get punched in the mouth.”

1 Like

Mike Tyson

1 Like
1 Like

Kuttet til det uforsvarlige…Til treghet.

1 Like