Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Noe som Tegnell og Sverige ble mobbet for at de ikke gjorde (stenge skoler og barnehager)

Hvem bryr seg dersom barn lider litt?

Det viktigste er jo tross alt å redde liv. Vi har INGEN liv å miste.

Selv om det dør 400 på eldrehjem hver uke.

En sykdom som har dødelighet i Norge på 0,27%. For friske folk under 70 år er dødeligheten i Norge 0,005%?

Og så er det jo litt langtidseffekter da! Disse vet vi lite om. Kanskje er de farlig!! Vi må være på den sikre siden for ukjente virus.

Og så kommer det stadig nye mutasjoner. Kanskje er de mer smittsomme? Eller mer dødelig! Vi vet ikke. Vi må være på den sikre siden.

Føre var prinsippet må gjelde for viruset. Verstefallstenkning må også gjelde for viruset. Hva er det absolutt verst tenkelige scenarioet? Ja, da legger vi det til grunn.

Men føre var prinsippet kan ikke gjelde for tiltakene. Hvilke konsekvenser de fører med seg, er uinteressante. Målet om at INGEN skal dø helliggjør ethvert middel. For tiltakene og konsekvensene de fører med seg må vi ha bestefallstenkning om. Ingenting kan jo uansett måle seg med VIRUSET.

Her skal vi nemlig redde liv, og spesielt dem som er godt opp over gjennomsnittlig levealder med underliggende sykdommer, og som således relativt snart forventes å dø uansett.

Nei, dette må da ungene våre tåle? Det skulle da bare mangle?

7 Likes

Stemmer det. Handler jo også om kapasitet i helsevesen, ikke bare eldre som du ikke synes er verdt en felles innsats. Nå som vi har fått igang vaksineringen, klarer vi å holde ut en stund til for de som er i faresonen.

1 Like

Sist jeg sjekket var det noen og tyve på intensiv i Norge. Det har vært stabilt siden november. Vi har 1200 intensivplasser.

Vi må ha en felles innsats for hele samfunnet - og da kan vi ikke styre samfunnet etter EN TING. Det kalles enfaktorpolitikk. Og det er en elendig politikk.

Nå ser vi at tiltakene treffer spesielt de yngre og de som skal utdanne seg, lage sin fremtid. Du synes tydeligvis ikke at det gjør noe at de ikke kan gå på skolen og spille fotball og være med venner - og med det lage sine grunnlag for sine liv. Du synes tydeligvis ikke det er noe problem med de som nå går arbeidsledige og er enslige mm?

Jeg viste til en sak om økt trykk på hjelpetelefonen blant barn og yngre. Er det helt irrelevant i din verden eller?

3 Likes

Det ble påpekt at Høie dro på hytta. Det ble unnskyld med at «han ikke visste».
Så kommer det frem at han faktisk visste, allerede torsdag kveld.

Likevel valgte HELSEministeren å sette seg i en taxi, kjøre til gardermoen, sette seg på et fly, fly til Stavanger, sette seg i en bil (taxi?), å kjøre opp til hytta for å «kose seg», på tross av denne kunnskapen.
(Jeg bare antar reiserute og reisemåte)

På tross av dette, så fortsetter folk å messe om hvor viktig det er med sånn og slik, fordi covid.
I utlandet er det enda verre. Der blir politikerne tatt i å fly til Bahamas i jula, feire thanksgiving når andre ikke får lov, ute å spiser mens ingen andre får lov, nedstengte butikker mens politikernes business er åpen osv osv osv…
Skremmende hvor stor del av folk som er indoktrinert beyond fixing.

Jeg sa til foreldrene mine i oktober at jula 20 og påske 21 blir avlyst, og 2021 som helhet blir verre, med nye «mutasjoner», strengere tiltak osv.
Hvordan i all verden kan jeg vite det? Jeg lurer også på hvorfor foreldrene mine ikke har sagt at jeg har hatt rett hittil. Ikke én kommentar fra de. Tipper det er fordi de ikke vil se, de tør ikke se.
Det er tryggere og mer behagelig å bli fortalt hva man skal tro tenke og mene. Derfor har jeg heller ikke sagt noe selv. Jeg tror jeg venter til påskeuka.

5 Likes

Alle dyr er like, men noen dyr er likere enn andre

3 Likes
1 Like

heller 4 år…(projektisk sagt :sweat_smile:)

3 Likes

https://www.nature.com/articles/d41586-021-00149-1?utm_source=twt_nnc&utm_medium=social&utm_campaign=naturenews&sf242224735=1

Den britiske varianten av Covid-19 har sirkulert i ukesvis fordi FHI sekvenserer viruset i sneglefart og bl.a universiteter har utstyr og kompetanse til å bidra, men blir ikke spurt.

Også blir det fullstendig panikk når den først oppdages - langt på overtid og fult ramaskrik.
Er jo helt bak mål!

Stenge polet så alle heller valfarter til nabo kommunene og stimer seg sammen i endeløse køer.
Skikkelig smart!

8 Likes

20 Likes

Når det var tvil om vaksinen fungerte mot den engelske mutasjonen ble det sagt at det teknisk sett burde kunne gjøres på seks uker å justere vaksinen. Har du noen bedre informasjon?

Ok så da er vi ikke helt der enda med andre ord.

2 Likes

Meget bra sagt av Toje. Håper flere begynner å forstå galskapen i denne enfaktorpolitikken og begynner å skjønne at vi ikke kan la ett hensyn overstyre alle andre hensyn i et samfunn.

Jeg hørte at ca 2500 totalt har vært innlagt pga korona i Norge. Til gjengjeld var det for to år siden over 7000 innlagte pga influensa. Fint hvis noen dobbelsjekker om det stemmer. Men dette er i så fall helt sprøtt.

5 Likes
2 Likes

I følge rapporten for 2017-2018 som jeg regner med du sikter til så står det:
…" totalt 5 147 innlagte pasienter fikk påvist influensavirus"

Når det er sagt så er egentlig antallet innlagte for Covid-19 ganske uvesentlig egentlig. Poenget er jo at vi har sett hva som skjer om man får høy smitte i andre land og derfor har valgt en strategi om å holde smitten nede. Må være lov å lære av det som skjer utenfor landets grenser i stedet for å teste ut hva som skjer ved høy smitte her hjemme.
Mulig strategien virker sprø når man ser seg blind på antall innlagte her hjemme men det er jo i tilfelle fordi man ikke ser det større bildet.

3 Likes

Har du sett hva Toje skriver eller om økt trykk på hjelpetelefonen eller om arbeidsledighet? For meg ser det ut som at det er du som ikke ser det store bilde, men bare ser deg blind på en ting - corona. Du synes det er greit at det skal overstyre alle andre samfunnshensyn?

Det er lov å lære av andre land. Men når vi har så langt unna kapasitetsproblemer osv, hvorfor skal vi da stramme inn? Og det er fremstår etterhvert veldig tydelig som at ulike land får ulike problemer uavhengig av strategi. Kanskje har Norge bedre folkehelse i utgangspunktet? Kanskje bor vi ikke like tett som i Italia eller Belgia? Kanskje har vi bedre kvalitet på helsevesenet selv om vi ikke har den største kapasiteten.

3 Likes

All grunn til panikk her ser man. I det store bildet.

Tiltakene og nivået man har lagt seg på her i landet ser ut til å fungere ganske greit, men eksistensen av mutert virus er tydelig så ille at man skal stenge ned det meste umiddelbart.

Hvorfor det? Tja. Fordi … regjeringen er lei av å bli kritisert for å gjøre for lite for seint antar jeg. Det er valgår. Det er ikke noe i statistikken eller tallene som tilsier behov for panikk per i dag i hvert fall.

6 Likes

Hva i alle dager mener du da er vesentlig? Dødsraten spiller ingen rolle. Antall innlagte spiller ingen rolle. Hva er det da som spiller noen rolle for deg?

Økt trykk på hjelpetelefon spiller heller ingen rolle? Arbeidsledighet, nei pytt, hvem bryr seg vel om det så lenge det ikke rammer en selv?

Mental helse, nei, heller ikke det?

5 Likes

Dette er sånt som irriterer meg. Hvis man mener at pandemien er så utrolig viktig, og skal overstyre alt, hvorfor er ikke dette gjort for måneder siden, eller i hvert fall for uker siden ? Penger kan umulig være en hindring.
10 Likes
2 Likes