Alkohol som antidepressiva, noen som har god erfaring med dette ?
Hvor fikk alle disse kundene parkert? Det er vanligvis trangt om parkeringsplasser i Sandvika. Stimlet de sammen på toget også?
En edruelig fremstilling.
Bør sendes på Nrk i beste sendetid.
Hva lærte vi av Hviterussland?
Tror vi lærte, at dei ikke forteller alt…
Det er bare 11 år siden forrige pandemi, og potensielt dødelige virus har vi årlige besøk av.
Den bioteknologiske revolusjonen utfordrer oss nå med enda større kraft på det samme dilemmaet: Grensegangen mellom myndighetenes handlingsrom for å bekjempe sykdom og hensynet til din frihet og ditt privatliv.
Alle generasjonene før oss har opplevd at myndighetene har misbrukt sin makt, til overgrep og overtramp mot mennesker og grupper. Det vil skje igjen. Vår jobb er å være på vakt, på hver vår post.
https://www.bmj.com/content/370/bmj.m3543
The relatively low death rate is thought to be thanks to Belarus’s large hospital capacity which allowed the country to isolate people early on, says Andrei Vitushka, a healthcare policy expert at the Belarusian Institute for Strategic Studies in Vilnius, Lithuania.
Folk var ikke så isolert på fotballkamp. Grunnen til så lav dødelighet i Hviterussland er nok at de i faresonen isolerte seg, mens de unge og friske bygget flokkimmunitet ved å dra på fotballkamp.
Var ikke der, så jeg vet ikke.
Men nå åpnes polet igjen, ser det ut til.
«Dugnadsånden» presses vel langt nå.
Les de siste to avsnittene i innlegget til Toje om igjen. Dét er poenget, Vinmonopolet er kun et illustrerende eksempel.
Kommunene utenfor Oslo annonsert søndag:
Serveringssteder, biblioteker, tros- og livssynshus og alle butikker som ikke er en del av kjøpesenter kan holde åpent.
Nordre Follo, Oslo, osv annonsert lørdag:
Alle butikker stenges, med unntak for matbutikker, apotek og bensinstasjoner. Vinmonopolet stenges også (nå reversert).
Det er litt mer logikk i reglene som ble annonsert søndag for andre kommuner, men fortsatt framstår det som en overreaksjon. Jeg klarer ikke se at det er noen logisk grunn til å stenge butikker generelt i Oslo med så lite smitte som det er nå. For min del blir det bare tull å åpne vinmonopolet, burde heller åpnet de fleste andre butikker og forbudt alkoholsalg i hele landet hvis man vil gi KRF en moralsk seier.
Det hadde gitt mer mening å stenge alle butikker under X kvadratmeter, og så tillatt maks X kunder per kvadratmeter i andre butikker. Dvs, omtrent slik som det har vært og som har fungert bra slik jeg tolker statistikken.
Men nå er det også slik at det viktigste er faktisk at vi har hatt sosial nedstenging og ganske strenge tiltak “for en til tre uker” siden tidlig november i Oslo. Folk skjønner jo at det som innføres nå “for en uke” kan vare til april. Så skal man kjempe mot overreaksjoner og strenge tiltak så må man gjøre det nå. Neste uke blir det fort forlenget for en uke til, og så en uke til, og så … hvordan skal man liksom garantere at det er null smitte? Det er allerede svært lav smitte i Norge, og i Oslo, så hvor legger man lista liksom?
Jeg tror fortsatt at regjeringen bare trår til med dette fordi de er drittlei av å få kjeft fordi de ikke gjør nok. Jeg tror ikke de mener at dette er den smarteste måten å gjøre det på, men det er valg i år. Og siden VG, DB, Aftenposten, og alle opposisjonspartiene generelt klager på ting som ikke blir gjort, så kan de like gjerne slå på stortromma og gjøre for mye. Det er ingen opposisjon eller store seriøse medier som klager på at de gjør for mye for fort uansett.
For å ta ett enkelt eksempel, jeg mener ikke at det er livsnødvendig at bokhandler er åpne, men jeg klarer ikke fatte at det er noen grunn til å stenge dem av smittevernhensyn rundt Oslo per dags dato. Dette er tiltak av “la oss unngå kritikk i etterkant” typen.
Redigert: legger inn nøkkeltall for Norge fra VG.
Det er ingenting her som tilsier at vi kan registrere ett massivt problem. Dette er kun fryktdrevet.
Hvis ennå stenger ting i en uke og finner ut at, neida, vi har ikke et ekstra smittsomt virus på ferde og så åpner opp igjen. Greit nok.
Hva hvis vi finner ut at vi har 38 personer smittet med “ekstra smittsomt virus” - skal vi stenge til april ?
Den tid den sorg. Satser på at de da har funnet et fornuftig alternativ.
Vi har ikke klart å kvitte oss med det forrige viruset, så det er utopi at dette blir borte før vaksinen er på plass.
Da snakker vi fort “føre var” prinsippet fram til april. Det virker fullstendig idiotisk for min del. Siden det tross alt ikke krever noen bevis for reelle problemer før vi kjører en dampveivals over rettighetene til folk. Det eneste som kreves er frykt for ett potensielt negativt scenario.
HVIS det er der vi legger lista burde regjeringen gå på dagen. Da har de feilet folket totalt. For de tar viruset så seriøst at det å ikke stenge grensene siden november er en katastrofe.