Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Hva med og stenge grensene en stund og tvinge folk til og betale selv for 1 uke corona karantene slik de gjør i Australia. 20.000kr tror jeg det er… så kan vi leve ganske normalt. Mennene for og stenge ned kortsiktig inntil vi har kontroll.(hvis vi får er en annennsak)

2 Likes
3 Likes

Jeg sier ikke at det er en god ide, men det gir mer mening enn det vi gjør nå.

2 Likes

That is, the more restrictive lockdown measures pointed to worse outcomes.

2 Likes
1 Like

Virke sier at de skjerpede smitteverntiltakene på Østlandet rammer over 400.000 arbeidstakere i handel og tjenester.

Dette gir null mening. Men hvis en potensielt negativt situasjon skulle oppstå så slipper i hvert fall regjeringen kritikk …

Og vi fikk åpnet polet, så da er folk fornøyd eller noe ? Verden er sprø.

8 Likes
1 Like

Jeg er glad jeg ikke bor med noen av disse som er så avhengige av Vinmonopolet. Jeg tror mange av disse har et stort alkoholproblem og kan være både er problem og en fare for sine nærmeste.
Hvis ikke hadde vel ikke en stenging av en butikkkjede som selger nytelsesmidler vært et stort problem?

3 Likes

I disse dager kan nok alle, enten man er kunder på Vinmonopolet eller ikke, være en asymtommatisk fare for sine nærmeste…

Synes polet har vært forbilledlige på smittevernpraksis.

Men det bekymrer meg at det går treigt med vaksinering, og sporing av den nye mutasjonen fra Storbritannia. Villsmitte er skummelt. Den Sør-Afrikanske varianten skal være enda tøffere å håndtere…
( Svar til @Duogdu)

Litt kuriosa, også postet for ca ett år siden

Fra NRK: 07:11 62 nye koronasmittede i Oslo 62 personer har fått påvist koronavirus i Oslo siste døgn, viser tall fra Oslo kommune. Det er 33 færre enn snittet for de sju foregående dagene, som er 95. Det er ikke kjent om noen av disse er smittet av det britiske muterte viruset.

1 Like

Ja akkuratt det satt jeg og tenkte på her da lock downen kom. Det første som skjer er at alle som kommer på polet ser det er stengt ned, anbefaler om at folk holder seg inne… Men Nei her er det 1000 vis som må til polet for en flaske sprit eller kanskje vin… (Øl i butikken er ikke ett valg) de kjøere rundt til ander komuner, står times vis i kø…
Kanskje vi begynner og få andre problemer i tillegg til Corona…

5 Likes
1 Like

Aldri så galt at det ikke er godt for noe:

1 Like

Med fare for å bli for puristisk, så har han her flere gode poenger synes jeg. Folk må da for f… klare seg en uke eller to uten vin og sprit!? Og er du så avhengig, så er det jo litt spesielt at du ikke har litt ekstra stående i skapet og… De fleste mennesker med et snev av empati bør klare å skjønne at det er fornuftig å prioritere barn og unge. Da blir det også j… stusselig å sitte og sutre over at du ikke får ta deg en øl på puben.

Jeg ofrer gladelig både pubturer og endel personlig frihet for en begrenset periode for at barn skal kunne gå på skolen og fortsette sine fritidsaktiviteter!

At endel på denne tråden her later som de ikke skjønner hva dette dreier seg om er trist og kvalmende. Hadde vært interessant å sett hvordan mennesker dette er i det virkelige liv og hvordan de fungerer…

11 Likes

100% enig. Det er nedstengingen av 400 000+ arbeidsplasser som er problemet så lenge vi ikke har en eskalerende smittesituasjon som er problemet. Om polet er åpent eller stengt er irrelevant i mine øyne.

Jeg har ingen forståelse for at man åpner polet men holder bokhandler stengt.

16 Likes

Folk møter opp til stengt pol og drar til nærmeste åpne.

Ganske logisk spør du meg.
Her skal folk shames, enten de drar på hytta, kjøper alkohol eller klemmer familien sin.

Samtidig har Norge konsekvent blant de laveste smittetallene i Europa.

Syntes folk skal roe ned pekefingeren sin ganske kraftig. Minner om et elitistisk angiversamfunn.

Vi har kommet til den absurde konklusjonen at frihet er egoistisk, mens det å bestemme mee tvang over andre er moralsk overlegent.

15 Likes

Det er endel av disse diskusjonene som er helt merkelige og hvor perspektiv og gradering er helt på bærtur!

Frihet er ikke noe annerledes nå enn ellers. Alltid gjelder det at din frihet stopper der en annens begynner. Det er utgangspunktet for de fleste lover og regler vi forholder oss til i et sivilisert samfunn. Hva er det som så jævla vanskelig med å godta at i en midlertidig periode nå, så går barns frihet foran noen av dine friheter?

Jævla skap-anarkister… :rage:

3 Likes

Folk er sau. De shamer ikke fordi de er spesielt imot polet, men de ser at deres likemenn og deres politikere roper, så da blir de med i hylekoret.

Folk som er interessert i dette angiver-“fenomenet” og folks tilbøyelighet til å delta i slik oppførsel kan lese GULAG-Arkipelet av Alexander Solzjenitsyn.

5 Likes

For et nedverdigende menneskesyn, Cagey.

Du tror du sitter på en høy flott hest, mens du dømmer mennesker i andre livssituasjoner enn deg?

Ingen brydde seg om at folk gikk på polet en gang i blant før lørdag, da avisene fortalte dere hvor fælt det var.

5 Likes

Jeg registerer bare at du synes det er viktigere å holde polet åpent enn at barn skal få gå på skolen, for å sette det litt på spissen. Om du synes jeg har et forferdelig menneskesyn fordi jeg mener det er egoistisk så deg om det…

Edit: Denne tråden får meg til å tenke at endel her må være resultat av en ultraegoistisk generasjon i kombinasjon med dagens snowflake mentalitet… dårlig combo! Voks opp da jævla sutreunger!

5 Likes

Det er ikke slik at man er anarkist fordi man handler en god flaske vin til maten, Cagey.

2 Likes