Selvsagt lar det seg ikke diskutere når du ikke har noen prinsipper eller empati for alle de som rammes av vilkårlige tiltak.
Det har da gått ganske greit med at Norge ligger litt på etterskudd hele tiden?
Som jeg har skrevet, HVIS man mener at dette er så superseriøst, så er det faktisk en skandale at ikke regjeringen har stengt grensene siden oktober/november. Hvis man mener at man må kunne leve med litt smitte, noen få innlagte, noen få dødsfall, så lenge det ikke er i nærheten av å legge for mye press på helsevesenets kapasitet, så bør man ligge litt på etterskudd og vente til man faktisk har bevis for at tiltak trengs.
Grunnen til at jeg reagerer så sterkt på dette er at man nå har skiftet strategi fra “vi trenger tiltak, så da gjør vi noe” til “kanskje muligens kan noe negativt skje, så da innfører vi svært strenge tiltak inntil videre.”
Nå tror ikke jeg politikere og journalister har veldig mange prinsipper overhodet. Men skulle vi følge dette prinsippet herfra så tilsier det faktisk at vi bør stenge ned samfunnet til April/Mai. Også for barn og ungdom. Ikke fordi vi vet det er nødvendig, men fordi det kanskje kan avverge en potensielt negativ situasjon - som vi ikke har noen sterke grunner til å tro vil skje. Og i tillegg vil problemet eksistere i mange vintre framover. Og det er ikke ett samfunn jeg vil leve i.
Jeg misliker den typen beslutninger ekstremt sterkt. Jeg mener at man skal ha gode grunner og sterke bevis for å gripe inn så omfattende overfor befolkningen.