Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Dette er ikke enten eller. Spørsmålet er om det er noen grunn overhodet til å fjerne både barns OG voksne sin frihet med disse ekstra tiltakene (og potensielt portforbud som de snakker om).

Fint at man setter barns rettigheter foran voksne, men det er ingenting som tilsier at situasjonen i Norge nå er vesentlig forverret i forhold til sånn det har vært siden sent i oktober. Likevel skal man gå inn og gjøre livet mye vanskeligere for barn, ungdom, og voksne. Fordi man frykter en potensielt negativ situasjon som man forøvrig ikke ser noen tegn til at skjer.

Barns frihet har allerede gått foran voksne sine siden oktober/november uten at det har blitt noe ramaskrik av det.

7 Likes

Det er morsomt at grensen DU setter for hva andre må tåle i hverdagen ikke er egoistisk, mens der andre setter grensen er anarkistisk, ultraegoistisk, snowflake mentalitet?

Og jeg er sutreungen?

3 Likes

Er det ikke nok at det skjer i andre land egentlig? ;p Hvorfor må vi på død og liv agere etter at vi har tapt istedet for før?

2 Likes

Det er en god diskusjon, helt enig. Vi må hele tiden diskutere og utfordre graden av tiltak sett opp i mot trusselen.

Men når noe roper fascisme og begynner å grine over menneskerettigheter fordi de må vente en uke med å gå på polet, ja da mener jeg det er noe alvorlig galt med dem…

1 Like

Voksne folk klarer selv å bestemme risikoen med dette viruset, vi trenger hverken din eller Ernas “visdom” for å ta egne risikovurderinger for vårt liv. Og er du selv et “snøflak”, så kan du bare låse deg inne til dette går over. Jeg stopper deg ikke. Lås deg ned så mye du orker.

Hvem er du til å bestemme over noen andre enn din egen familie? Hvorfor skal du bestemme over hva jeg eller andre tar av risiko? Går du ut i den åpne verden, utenfor dit hjem, så tar du risiko. Dette være seg COVID, bli ranet, skli på isen, bli påkjørt - alt. Mange er villig til å ta risiko - det er ikke du eller staten som er herre over folks valg.

Og folk har dødd og kommer til å dø, av all mulige årsaker , men så lenge ikke sykehus over hele landet er fylt til randen så er det ekstra uforståelig denne jernhånden dere skal bruke for å styre over folk. Men nei, vi tar at et par sykehus i andre storbyer i verden har det hektisk og tøft og så bruker vi det som bevis og begrunnelse for all mulig slags inngripen i folks liv.

7 Likes

På denne tråden har det vært ramaskrik og grining hver eneste dag…

2 Likes

Denne tråden viser at vi lever i en rar verden.

6 Likes

Nei.

Skal du holde Norge stengt inntil det ikke er smitte noe sted i verden? Det er totalidioti.

Vil du ha portforbud i Norge selv om vi ikke har smitte av betydning her? De har det i andre land. Hvorfor skal vi vente til vi har ett problem i Norge før vi innfører tiltak i Norge ? Det er argumentet ditt, og jeg mener dette er ren idioti drevet fram av frykt for at “noe kan kanskje gå galt.”

Vi bør ikke gripe hardt inn mot befolkningens friheter før det er tvingende nødvendig. Det er ett greit prinsipp som alle ignorerer. Og per i dag er dette IKKE tvingende nødvendig ut fra smittetall, innlagte, dødsfall, trykk på helsevesenet, eller noe annet.

6 Likes

Dette er selvfølgelig en balanse. Men om vi skulle agert som du antyder, så ville vi vært på etterskudd hele tiden. Noe som det viser seg at vi stort sett også har vært i høst og nå i vinter. Vi lar vær å stenge grensene til vi ser om det kommer noen mutasjoner inn i landet… ooops det kom visst mutasjoner inne i landet. Ja da får vi stenge… osv

3 Likes

Jeg tror ikke dette lar seg diskutere mellom oss to.

Det er du som sutrer og klager over tiltakene, ikke jeg.

2 Likes

Selvsagt lar det seg ikke diskutere når du ikke har noen prinsipper eller empati for alle de som rammes av vilkårlige tiltak.

Det har da gått ganske greit med at Norge ligger litt på etterskudd hele tiden?

Som jeg har skrevet, HVIS man mener at dette er så superseriøst, så er det faktisk en skandale at ikke regjeringen har stengt grensene siden oktober/november. Hvis man mener at man må kunne leve med litt smitte, noen få innlagte, noen få dødsfall, så lenge det ikke er i nærheten av å legge for mye press på helsevesenets kapasitet, så bør man ligge litt på etterskudd og vente til man faktisk har bevis for at tiltak trengs.

Grunnen til at jeg reagerer så sterkt på dette er at man nå har skiftet strategi fra “vi trenger tiltak, så da gjør vi noe” til “kanskje muligens kan noe negativt skje, så da innfører vi svært strenge tiltak inntil videre.”

Nå tror ikke jeg politikere og journalister har veldig mange prinsipper overhodet. Men skulle vi følge dette prinsippet herfra så tilsier det faktisk at vi bør stenge ned samfunnet til April/Mai. Også for barn og ungdom. Ikke fordi vi vet det er nødvendig, men fordi det kanskje kan avverge en potensielt negativ situasjon - som vi ikke har noen sterke grunner til å tro vil skje. Og i tillegg vil problemet eksistere i mange vintre framover. Og det er ikke ett samfunn jeg vil leve i.

Jeg misliker den typen beslutninger ekstremt sterkt. Jeg mener at man skal ha gode grunner og sterke bevis for å gripe inn så omfattende overfor befolkningen.

9 Likes

Ja, det er en skandale at en ikke har stengt ned grensene, eller i hvert fall hatt obligatorisk testing og karantene siden april…

Det ene store problemet med å være på etterskudd er at vi lever med en kontinuerlig kvasi-nedstenging. Se på endel land i øst-asia. De kjørte knallhardt fra starten, og har så i ettertid kunne level helt som normalt innad i landet!

2 Likes

Ja, det som er veldig merkelig er at bevisbyrden skal ligge på de som stiller spørsmål ved tiltakene. Det er ikke måte på hva man kan “eksperimentere” med uten å ha noen god forskning som støtter tiltakene.

6 Likes

Hvordan i alle dager skal du kunne ha forskning rundt et nytt virus? Man ser hvordan ting har utvilket seg ellers i verden og så tar en forhåndsregler og er føre var. Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å forstå dette!?

2 Likes

Man bør basere seg på den forskningen og metodikken som har blitt studert og anbefalt over lang tid. F.eks WHO er jo kritiske til lockdown.

1 Like

Dette mener jeg er ett helt legitimt ståsted. Selv om jeg er uenig i det, så ser jeg at folk kan mene at vi burde ha gjort mer for å stoppe spredningen, og hatt hardere og strengere tiltak hele tiden. Det betyr bare at du tar pandemien mye mer seriøst og anser den for å være mye farligere enn det jeg gjør.

Man har etter hvert data fra mange land og mange byer på hvilke tiltak som er innført, før og etter smitte på forskjellige nivåer, og hva resultatet har blitt.

Så selv om man ikke kunne ha alle disse tingene tilgjengelig i mars i fjor, så vet man nå veldig mye mer og kan ha god forskning på hvilke tiltak som bør iverksettes på forskjellige tidspunkt, avhengig av hvor mye man ønsker å forsake for å begrense smitten.

Land er forskjellige, de har forskjellige kulturer og forskjellige levemåter. Ser man på resten av verden så virker det som om Norge med våre tiltak i vår kultur har gjort det bedre enn nesten alle andre, så da er spørsmålet hvorfor man mener dette skal endres vesentlig før man ser noe behov for det.

Vi er ikke tjent med massedemonstrasjoner i Oslo og Bergen mot koronatiltak, selv om vi ser at dette er resultatet av svært inngripende tiltak mot smitten i andre land. Så kanskje vi skal være føre var og ikke innføre tiltak som framstår som meningsløse når vi ser konsekvensene fra andre land? Dette argumentet kan man bruke begge veier. Både for og i mot tiltak.

5 Likes

Ref. kommentaren til Toje jeg viste til i går:

For hver dag føler jeg på en økende frustrasjon og maktesløshet som vitne til stadig mer drakoniske (og disproporsjonale) tiltak som rammer nesten alle andre enn andre hardere enn undertegnede. Jeg jobber i staten og har ikke lov til å klage. Det sagt, så synes selv jeg det er tøft med snart ett helt jævla år på hjemmekontor og lite sosial omgang.

Måten pressen og mange i byråkratiet håndterer den offentlige samtalen rundt pandemien på, bærer tidvis preg av at situasjonen blir anvendt som en karrieremulighet mer enn noe annet. Hva gjelder folk flest, så er det påfallende hvor ukritisk og apatisk man forholder seg til narrativet og historisk inngripende tiltak. Det er veldig gode grunner til å diskutere begge deler.

Hadde noen ved nyttårsskiftet 2019/2020 sagt at man skulle stenge grensene til våre naboland og avvikle store deler av næringslivet, så hadde vi bare sett rart på vedkommende og ringt hjelpetelefonen.

12 Likes

Mye enig her. Men så kom dessverre disse mutasjonene da, og snudde opp ned på det meste igjen…

Og mutasjoner er nok et argument for å begrense smitte så mye som overhode mulig.

WHO vet knapt hva de selv mener… motsier seg selv stadig vekk. Men en ting de har vært konsekvente på siden ca mars/april er at de oppfordrer og nærmest ber på sine knær om at verden og myndighetene rundt omkring i all land tar pandemien på alvor!

1 Like