Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Jeg ser at folk mener dette, men jeg er ikke enig i at vi har noen grunner til å tro at en mutert variasjon vil føre til enormt mye mer smitte i Norge med de tiltakene vi allerede hadde. Vi har allerede hatt stor nedstenging og mange tiltak som har fungert bra mot viruset, og disse muterte variasjonene har sannsynligvis vært her siden rundt nyttår(når folk fløy tilbake fra england) mens vi samtidig har hatt en nedadgående smittekurve.

I mine øyne tilsier alt at eksisterende tiltak faktisk fungerte bra nok.

Det er kun frykten for at det potensielt kan endre seg i negativ retning som tilsier noe annet, ikke noen data fra Norge som tilsier at dette skjer.

Husk at det tok flere uker fra folk registrerte smitte til vi fant ut at det var det muterte viruset - og likevel har vi hatt nedadgående smittekurve.

5 Likes

Men hvorfor må vi ha data fra Norge når vi har masse data fra Storbritannia, om akkurat denne mutasjonen og effekten av den??

2 Likes

Dersom det var så enkelt at risikoen kun angikk deg selv, så kunne jeg vært enig.
Om du f.eks. vil balansere på toppen av et høyt bygg, så er det en mulighet for et fatalt utfall som i utgangspunktet kun angår deg selv. Men dersom det går folk på gata under deg som du kan treffe om du faller, så blir saken en annen.
Slik tenker jeg det er med risiko for smitte. Var din oppførsel kun noe som påvirket risiko for egen smitte, var det greit nok. Men det blir mer et ansvar for myndigheter om din oppførsel også øker risikoen for alle andre.

3 Likes

Det er helt utrolig at dette må forklares til voksne mennesker! Barna i barnehagen til dattera mi skjønner dette helt greit.

Men, det er klart, om en er anarkist som Ompalompa, så vil en kynisk bruke enhver anledning til å prøve å forvitre og drite på det stort sett velfungerende samfunnet vi har i Norge.

1 Like

Fordi vi har en annen kultur, ett annet bosetningsmønster, og andre tiltak enn de hadde når smitten spredte seg enormt.

Generelt sett, hvis man vil ha føre var prinsippet så burde alle skoler, barnehager, grenseoverganger, kirker, og forsamlingssteder vært stengt siden mars mens de som kunne hadde hjemmekontor. Og ellers innførte vi gratispenger til alle så ingen ble rammet økonomisk. At vi har valgt å ikke legge oss på den linja tilsier at inntil nylig så mente man at frykt for potensielle negative scenarioer ikke var nok i seg selv til å iverksette de mest ekstreme tiltakene.

Hvis smitten i Norge hadde eksplodert oppover så hadde jeg hatt en helt annen mening. Da hadde vi hatt grunnlag fra Norge for å si at eksisterende tiltak ikke holdt. Men i stedet har vi data som tilsier at eksisterende tiltak har vært gode nok.

De skjønner det de blir indoktrinert til å skjønne.

Men det er en merkelig sykdom mange foreldre får. De blir så vant til å bare kunne fortelle småbarna sine hva som helst og bli trodd uansett, at de begynner å behandle andre voksne som barn. Problemet er at ditt verdenssyn ikke nødvendigvis er korrekt, noe andre voksne forstår, mens dattera di i barnehagen ikke gjør.

10 Likes

Jcp, du er en helt.

4 Likes

Den var billig fra deg Jcp… du klarer å argumentere mye bedre enn som så.

At barna i barnehagen lærer empati for andre og fort klarer å skjønne, når de blir ca 2-3 år, at sin egen frihet slutter der den neste ungen sin begynner, kan vel knapt kalles indoktrinering.

Når går du litt i fella til endel andre her, perspektiv og proporsonalitet…

1 Like

Forstår du at “barnehagebarn forstår dette” ikke er ett gyldig argument ?

7 Likes

Hmm. Er ikke smittenivået i Norge et bevis på at tiltakene til nå har hatt effekt?

1 Like

Nettopp, og derfor er det ingen grunn til å innføre strengere tiltak.

Med mindre man skifter strategi til at vi ikke bekjemper situasjonen som den er, men bekjemper hypotetiske skrekkscenarioer.

1 Like

Det er ikke et argument, det er en ren kritikk av enkelte her som oppfører seg som egoistiske snowflakes med mindre evne til selvinnsikt enn et barnehagebarn…

Nå hadde trenden snudd her i Nordre Follo da:
image

Nå er det jo i hovedsak ett eldresenter og en barnehage som er “episentre” for denne smitten i Nordre Follo og man har vel sett at det har smittet raskere enn “normalt” og vært vanskeligere å stanse spredningen. Så synes ikke det at man forsøker å slå ned dette er helt løsrevet fra endring i smittetrend.
Nå får man jo bare en mulighet til å slå ned spredningen av dette viruset tidlig så jeg synes det er helt greit at man gjør et forsøk. Hvor bredt og hvilke tiltak som burde inngå kan man sikkert vurdere men dersom en kort nedstenging fungerer kan man fort få igjen for det med renter.

Men når det gjelder importsmitte så er jeg helt enig i at man skulle gjort mer før og man er helt nødt til å sørge for at den begrenses til et helt minimum. Å slå ned på smitte etter at det har fått sluppet inn er jo langt fra ideelt.

1 Like

Du skriver at “din egen frihet slutter der den neste begynner”.

Alle er enig om at man plikter å ivareta andres interesser slik at de ikke forulempes, innen rimelighetens grenser. Dette forutsetter imidlertid at samfunnet ikke består av hypersensitive som vil sette sterke begrensninger for andre. For da vil man fort skape et diktatur den andre veien.

Nå ser vi smitteverntiltak som definitivt forulemper andre, angivelig (og etter mitt skjønn på svakt grunnlag) for å ivareta interessene til noen. Men det bryr du deg ikke om? Hvorfor bruker du ditt fine ordtak kun den ene veien?

2 Likes

Det er liksom snowflakes, anarkisme og at datteren din på 8 er enig med deg, som er argumentene dine.

Du kan komme med noe nytt.

2 Likes

Det kommer jo helt an på hvilken strategi man skal legge seg på. Skal man forsøke å hindre all smitte, og “gjøre alt” så har jo regjeringen totalfeilet. Da har de driti seg ut ved å ikke stenge grensene og ha mye strengere tiltak gjennom hele 2020.

Skal man derimot forsøke å begrense omfanget på smitten, så har Norge ved å ligge på etterskudd med tiltak man innførte i oktober/november i fjor klart seg bra, og holdt seg fint uten å måtte stenge ned alt for mye.

Det jeg misliker er at man ser ut til å gå fra første til andre strategi, mens man snakker om tiltak for “en uke.” Men vi har innførte jo tiltak “for en uke” i oktober/november, noe som ble til to uker, tre uker, måneder, og så strengere tiltak. Disse tiltakene som innføres nå bør egentlig fortsette å være virkeligheten inntil sent på våren hvis man skal forsøke å “gjøre alt.” Og det har ganske store negative konsekvenser, større konsekvenser enn det vi forsøker å beskytte oss mot i mitt hode.

Men hvis man mener at første strategien (gjøre alt for å unngå noe særlig smitte) er korrekt, så skjønner jeg fullt ut at man støtter disse tiltakene og ikke bryr seg om konsekvensene. Da er jo holdningen at “vi må gjøre alt” og da er jo ikke dette noen overreaksjon - det er vel i stedet det minste man kunne forvente.

6 Likes

Det jeg kunne støttet var ett tiltak om å påby munnbind i alle butikker og kjøpesenter, og plikt for kjøpesenter og butikker å bortvise folk som ikke overholder dette, uansett om man kan holde 2 meter avstand eller ikke.

Det hadde understreket at man hadde mer grunn til å frykte konsekvensene ved økt smittespredning, samtidig som man unngikk for store konsekvenser ved å stenge for mye ned før man hadde data som viste at behovet var der.

Men så er ikke jeg politiker, og ingen ville valgt meg til å bestemme over dem uansett :slight_smile:

Ok, jeg har kranglet nok i dag.

3 Likes

Men denne varianten har jo økt R-tall? For meg faller det jo da logisk å også øke tiltakene noe.

Det er ikke det at jeg ikke har sympati for barn og mennesker med rus og psykiske problemer, men jeg har fortsatt et rimelig inntrykk av at det er viktigere å forsøke å nedkjempe denne varianten siden vi virker å ha muligheten.

3 Likes

Finnes det noen land som har eliminert denne virusvarianten?

3 Likes

Man vil aldri få eliminert dette forkjølelsesviruset. Gud vet hva som liksom skal bli enden på visa. Blir vel en ny sesongvaksine til slutt.

Husker ikke hvem som gjorde poenget, men jeg har vanskelig for å fatte hvorfor myndighetene ikke kan komme med et anslag på hvor mange uker det skal ta å vaksinere sårbare grupper. Vi er et lite land med få mennesker. Logistikken burde være grei å beregne.

Når dét er nærmer seg unnagjort, så burde alt være som normalt igjen.

6 Likes

Jeg synes at det på generelt grunnlag er liten grunn til å kritisere norske myndigheters strategi mot Covid-19.
I utgangspunktet visste man svært lite om hva dette viruset kunne være i stand til. Norske myndigheter har i stor grad handlet mer etter føre var prinsipper enn det mange andre land har gjort. Det er nok en stor del av årsaken til at vi har kommet bedre ut av dette i forhold til de fleste andre vestlige land.
Det er da også denne strategi og tankegang som ligger bak strategien for å prøve å hindre større utbrudd av muterte virus også.
Det virker som om mange på denne tråden synes at vi burde taklet dette på tilsvarende måte som f.eks. Brasil. Er det grunn til å påstå at Brasil kommer godt ut av dette?

2 Likes