Long VACC
Poenget her er vel å forsøke å slå ned smitten av den mer smittsomme UK-varianten før den får spredd seg. Ser ikke helt hvorfor du er så negativ til et tidsbegrenset tiltak. hvis man ikke lykkes får man jo se an hvilket tiltaksnivå som er nødvendig for å hindre en stor smittetopp før våren.
Jeg synes egentlig ikke man i det store og det hele har vært særlig på etterskudd. Man har lyktes godt med å begrense smitten med de tiltakene som har vært. Nå er det kommet en ny faktor i det hele og at man agerer som følge av det er jo forsåvidt også greit synes jeg. Hele veien er det jo en balansegangs mellom å begrense smitten og kunne ha færrest mulig tiltak. Kanskje med unntak av bedre kontroll på importsmitten så synes jeg egentlig man har vært flink.
Det er fortsatt relativt lang tid til smittesesongen er over for denne gang så et krafttak for å prøve å slå ned på UK-varianten tror jeg kan være verdt det.
Her synes jeg du overdramatiserer. Det er forskjell på et forsøk på å slå ned smitten som har kommet og det å måtte holde på med dette helt frem til sommeren. Man kan gi det et forsøk, og så tilpasse tiltakene etter resultatet.
Fordi jeg mener tiltakene er svært dårlig begrunnede i faktiske forhold, og sist gang vi innførte midlertidige tiltak i Norge så ble de utvider tidsmessig med en uke til, ett par uker, ett par måneder, vi har dem fortsatt i stor grad.
Det er vanskeligere å gå tilbake hvis man ikke har noen klare kriterier for hvorfor man innfører eller fjerner tiltak. Da blir det veldig basert på magefølelsen og hva man “føler” er viktig. Dette bestemmes i stor grad av stemningen i medier og opposisjonens kritikk, og ikke i reelle forhold.
Jeg tror at de faktiske reelle forholdene ikke vil bedre seg ekstremt mye før vi er flere måneder fram i tid, så hvis man mener at per i dag er disse tiltakene forsvarlige, så bør man sannsynligvis mene det samme de neste månedene.
Man ønsker ofte ikke å gå ut med slike anslag når det er for mange faktorer man ikke har kontroll på. Leveranser til landet er jo den største faktoren selvsagt. Men så har man jo mutasjonsfaktoren man ikke vet om kan påvirke tidsaspektet også.
Når det gjelder bruken av dosene man får til Norge så tror jeg ikke det er en begrensende faktor. Her vil man nok greie å fordele og sette de man får med rimelig lav forsinkelse.
Det man kunne gått ut med er hvor mange man mener man bør vaksinere for å ha dekket alle risikogrupper og andre nødvendige personer (i hovedsak helsepersonell men kanskje også noen grupper som møter mye folk).
Jeg tror at regjeringen ikke ønsker å gå ut med sånne estimater/mål fordi da må de tenke selv og holdes ansvarlig for om de når målene de setter seg.
Det er enklere å reagere på det som skjer, og innføre tiltak av typen “hva har andre land gjort i det siste, og bør vi gjøre noe av dette?”
Politisk virker det som om det er ekstremt liten gevinst å hente ved å sette seg mål og love noe til befolkningen i en situasjon som er i kontinuerlig endring.
Jeg er for kontinuerlig tilpassing av tiltak jeg da
Slik jeg ser det er det måten å komme gjennom dette med lavest sum av tiltak over tid.
Så får vi bare være uenige i om disse tiltakene er godt nok begrunnet. Og jeg er nok ikke like bekymret for at man ikke skal greie å lempe på tiltak.
Igjen, dette er ikke argumenter men kritikk av deg og dine likesinnede. Dere er veldig få, men veldig høylytte med deres infantile tilnærming til denne pandemien og tiltakene.
Skjønner ikke hva du ønsker å bidra med. Kanskje du skal forsøke med flere argumenter og mindre kritikk? Så kan vi ha en mer saklig diskusjon.
Allright, du er en som veksler mellom å være kritisk, men balansert og til å være konspiratorisk og urimelig… jeg liker deg godt når er på den balanserte siden
Du kan kikke lengre opp i tråden, jeg har skrevet mange innlegg der jeg går inn på mine synspunkter og på hvorfor jeg har dem.
Jeg følgte med i tråden. Mitt inntrykk er at du i takt med motargumenter mot dine synspunkter gradvis gikk over til personkarakteristikker, noe som vanligvis er et dårlig tegn.
Jeg er enig i at det vanligvis er et dårlig tegn. Men når en blir møtt med at det å ikke få lov til å gå på polet på et par uker er tilsvarende som å være i en gulag-leir eller hva det var for noe slags pervers oppgulp som begynte å komme her lengre opp. Ja, da er en liksom litt beyond det å argumentere…
Tror du i så fall har misforstått motparten. Det er ikke på grunn av én ting at mange føler myndighetene har gått for langt med tiltakene. Det er jo helheten av tiltakene man mener er for autoritære og inngripende, og da sett relativt opp mot selve faren til viruset.
Jeg vil anbefale deg å lese denne, så forstår du kanskje bedre de som er bekymret for den autoritære retningen vi beveger oss i.
Jeg har ikke noe problem med å forstå dette, og jeg har gjentatt mange ganger at jeg synes det er svært viktig å diskutere nettopp dette. Noe vi kan gjøre helt åpent fordi vi bor i et tross alt, ganske så flott demokrati.
Det jeg reagerer på er den sytingen, egoismen og offermentaliteten som virker å gjennomsyre enkelte her. Pluss at enkelte virker å være fullstendig maniske, når det spammes med linker og de samme ekstreme uttalelsene dag ut og dag inn, over måneder. Da er det slik at en faktisk blir reelt bekymret om en har å gjøre med folk et godt stykke ut på spekteret for å si det sånn.
Det er vel ingen som har sammenlignet å stenge polet med å være i en gulag. Poenget var vel å dra en parallell til hvordan gode intensjoner kan bikke over i autoritet.
Jeg kunne nok skrevet et lengre og mer thoughtful innlegg. Men all den tiden du sammenligner meg med et barn og kaller andre for snowflakes så orker ikke jeg å ha noen form for tankefull debatt med deg. Da speiler jeg deg heller.
Vel, nå dro du gulag-parallellen lenge før jeg dro frem barnehage-analogien… og uansett er det helt sykt uproporsjonalt og historieløst å dra slike paralleller. Det bare beviser at du enten er svært ung eller at du fullstendig mangler perspektiv.
Jeg er relativt sikker på at de som overlevde både tortur og dødsleire under andre verdenskrig hadde vridd seg 14 ganger om de hadde lest denne tråden. Suck it up!
Det er godt mulig. Men samtidig tror jeg at alle generasjonene som før oss har opplevd at myndighetene har misbrukt sin makt, ville advart oss:
“Det kan skje igjen. Vær på vakt!”
Det er viktig å ta vare på demokratiet og menneskerettighetene vi tross alt er så stolte over.
Og enten man synes det er riktig eller ikke, så går flere av smitteverntiltakene utvilsomt på bekostning av nettopp dette.
Folk setter spørsmålstegn ved prioriteringer. Barnehage stengt, men polet åpent. Lockdown, men åpne grenser osv osv…
Men utover dét, så stopper spørsmålene.
Det blir som den gangen Listhaug la ut en AP + ISIS post på facebook.
Hva skjedde? 24/7 med media. Fokus fokus fokus, intet annet å lese noen plass. Ville tilstander.
Så «måtte hun trekke seg» men kom bare tilbake i ny minister stilling litt senere.
Men ingen spurte hva som skjedde andre plasser. Alle hadde laserfokus.
Akkurat mens det skjedde, så skled Acer saken igjennom på stortinget, omtrent uten en eneste notis i media.
Egentlig en kjempesak, men nada å lese noen plass.
Rart ikke sant. Tilfeldig? Neppe…
Ikke ulikt disse tider.
Ellers så har jeg ikke sett denne filmen har blitt postet her. Jeg syntes den er informativ. Et ørlite innblikk i hva som skrives andre plasser enn på vg