Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Du bruker Gunnar Tjomlid som fasit eller sannhetsvitne om du vil?

Ok, det får stå for din regning. Det er fortsatt (en viss) ytringsfrihet :smile:

1 Like

Han har jo gått gjennom punkt for punkt, du kan jo si hvor du er uenig.

1 Like

Søringkarantene må på plass snarest ! https://www.framtidinord.no/nyheter/2021/01/24/Flere-kommuner-i-Nord-Troms-vurderer-søringkarantene-23374338.ece

Jeg leste igjennom Tjomlid-artikkelen.

Etter min oppfatning var den ganske ubrukelig.

Han henger seg opp i uvesentligheter og detaljer, og gjennom å “debunke” simple ting forsøker han å diskreditere alt. Tjomlid er et godt eksempel på “systemets portvokter”.

Eksempler på Tjomlids argumenter:

• Svineinfluensaen ble ikke erklært som pandemi i mai 2009, men derimot 11. juni 2009. Halooo, hvem bryr seg?
  • I filmen hevdes at en en rapport sa at opp til 50 000 kunne dø av kugalskap. Her sier Tjomlid at det var mellom 50 og 50 000. En merkelig påpekning da opp til 50 000 blir helt riktig påstand.
  • I videoen sier de at det er i snitt rundt 900 dødsfall fra influensa hvert år. Så sier Tjomlid: “Men dette er ikke laboratoriebekreftede tilfeller. Antall bekreftede tilfeller av influensadødsfall ligger normalt på under 100 i året.”

Hva er dette for noe tull? Selv FHI sier at 900 dør av influensa i året, enkelte år er det over 3000. Men Tjomlid begynner med å bable om at de ikke er laboratoriebekreftede tilfeller? Som om det skulle være relevant?

PS. nå gjorde jeg akkurat det som Tjomlid gjorde. Valgte ut et par ting, og så “debunket” jeg hele artikkelen hans :wink:

Poenget er uansett viktig å få med seg. Mange som jobber slik.

Jeg synes videoen er god. Og referansene oppgis. Man kan alltid være uenig i nyansene, men etter min oppfatning er fortellingen riktig.

6 Likes

En god nyhet, sakset fra TV2
Moderna-vaksinen har en effekt mot de muterte koronavariantene

Vaksineselskapet Moderna, hvis vaksine benyttes i Norge, bekrefter i en pressemelding at deres koronavaksine har en effekt både mot det britiske og det sørafrikanske mutantviruset.

– Disse nye dataene er oppmuntrende og forsterker troen vår på at Moderna-vaksinen vil virke beskyttende mot de nye koronavirus-variantene, sier Stephane Bancel, selskapets administrerende direktør.

5 Likes

5 Likes

Hørte gjennom sikre kilder at vi har det her i Haugesund også.

1 Like

Du behøver ikke helsefaglig utdannelse for å forstå at når Vinmonopolet stenges i én kommune for å beskytte mot villsmitte av et hypersmittsomt mutert virus, så er ikke det fordi du skal stille deg i kø sammen med hundrevis av andre mennesker i nabokommunen.

4 Likes

Lure på kor mangen artikler mediene klare å vri ut av “mutantviruset” før karamellen er sugd tom :joy::joy::joy:

10 Likes

Du trenger ikke ha gått ferdig ungdomsskolen for å spå at det blir konsekvensen at det tiltaket heller.

4 Likes
3 Likes

Ikke mer farlig for deg

Ifølge Folkehelseinstituttet er det ikke noen grunn til å tro at det nye viruset gir noe annerledes sykdom enn det «vanlige» viruset vi har vært kjent med i et års tid

3 Likes

Er for tidlig å konkludere om mutasjonen er mer dødelig eller ikke selv om de første dataene heller i den retningen ja.
“Andelen dødsfall har økt noe blant dem som er smittet med den nye mutasjonen B117, fra 10 til 13 per 1.000 pasienter, påpeker Tildesley. Men han advarer om at det er basert på et relativt lite datagrunnlag.”

Må nok ha bredere datagrunnlag for å konkludere på det . Men selv om viruset ikke skulle være mer dødelig så er det forsåvidt farligere ved at det smitter lettere. Kommer jo lettere ut av kontroll da.

Og som det står i artikkelen til @holmes
"Problemet med den nye varianten er at den er mer smittsom, uten å gi mildere sykdom. "

1 Like

Hva skal vi gjøre når neste virus kommer? Eller neste mutasjon som tyder på er mer smittsom (men ikke spesielt dødelig) og som vaksinene ikke skulle virke på? Skal vi holde på sånn i all evighet?

6 Likes

“Flatten the curve” husker jeg mange snakket om i begynnelsen. Høres ut som en fornuftig strategi, demp smitten så helsevesenet ikke kollapser, men forsøk å holde samfunnet og demokratiet og individets frihet og rettigheter intakt.

2 Likes

Da tar man frem evalueringsrapporten fra 2022 og tar lærdom av forrige pandemi.

Nei det tror jeg ikke. Vi skal bare ikke skifte strategi når det er minst lurt å gjøre det.

2 Likes

Bare for å gjøre alt enklere

2 Likes

Du kan gjøre noe så enkelt som å se folk som skal ha bagasjen sin på flyplassen, da skjønner du at ting går til helvete

6 Likes

…hadde søkt om umiddelbar overføring til annet sykehjem?? :man_shrugging:

pårørende må jo selv være pleietrengnde av noe mindre begavet tilfelle!??