Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Det ser for meg ut som om regjeringa nå har lagt lista slik at de aksepterer ikke at noen dør av covid-19, og helst ikke at noen blir smittet heller.
Dette betyr at samfunnet aldri kommer til å gå tilbake til noe i nærheten som det var. Er ikke en snøballs sjans i h…ete at man glatt kommer til å “overse” det om det stryker med etpar tusen av influensa/covid neste år.
Når dødsfall 1,2 og 3 osv er forsidestoff daglig i avisene neste høst blir det full lockdown, uansett om alle er vaksinert eller ikke.
Det kommer til å bli mange lange vintre framover. Vi snakker Mørketid med stooor M.
Hva dette kommer til å gjøre med oss som samfunn skal bli spennende å se, jeg tviler på at jeg vil like det.

10 Likes

Jeg tror de velger å sette sin lit til vaksineringen og derfor er så harde nå da vi er i gang. Om det ikke hadde vært noen vaksine på gang så skulle jeg stått først i toget og demonstrert mot flere av tiltakene vi nå har.

3 Likes

Hvorfor stengte myndighetene polene i Oslo ; etter å ha stengt alkoholservering i restauranter? ( Polene har holdt køene greit)
Tenker ikke myndighetene før de setter inn tiltak/forbud?
Hvorfor var det ingen som kom opp med: Men hva vil folk gjøre da? -Antagelig sitte tett på tog og buss og stå i kø andre steder!
Tenker ikke myndighetene; vet de ikke hva folk gjorde under forbudstiden?
HVORFOR har folk fortsatt tiltro til myndigheter som ikke evner å tenke?
INGEN vet om den nye mutasjonen er farligere enn den første.
Det vi VET/har erfaring med er at nye mutasjoner smitter raskere , - MEN er mindre dødlig. Og smittede er IKKE det samme som syke, da hadde vi i så fall ikke trengt massetestingen ( som er upålitelig)

Jeg tror myndighetene begynner å få kalde føtter. De vet nå at den totale nedstengingen av landet har vært så unødvendig katastrofal & kostbar økonomisk og menneskelig at de må holde frykten oppe til de har “reddet oss” med en vaksine. De tenker valg.

Det har dødd 500 av denne “dødspandemien . I motsetning til 3 ganger så mange i tidligere år av virus!
" Ja, det er fordi vi har fulgt myndighetenes regler”
Javel. Da bør vi vel gjøre dette hvert år, for å spare 1000 liv?

Ikke? Hvorfor?

10 Likes

Du har helt klart gode argumenterer her. Og det samme gjelder togulle over der.

Av dere som mener at tiltakene er gode slik de er nå, og synes at regjeringen ikke har gått for langt med tiltakene - synes dere vi burde ha nedstengning hvert år?

I og med at ingen dør av influensa under nedstengning, da kunne vi jo spart 900 og kanskje opp til 3000-4000 liv (under sterk influensa) hvert år.

Og hvis dere mener vi IKKE burde ha nedstengning hvert år - hvorfor ikke? Vi kan jo redde over tusen liv ved å gjøre det.

Jeg mener jeg har sett flere i tråden her som har sagt seg enig i at det er ingen pris for et menneskeliv og at vi har INGEN å miste. Dere burde vel støtte permanent lockdown hvis det kan redde menneskeliv?

10 Likes

Stram til 40%, slipp opp igjen 15% ved surmuling, og folk generelt er happy pga «lettelsene» selv om innstrammingene er 25% mer enn forrige uke.

Gjenta ved jevne mellomrom.
Litt som grafen på favorittselskapet ditt på børsen.

6 Likes

Nettopp, folk benytter utilitaristisk argumentasjon, men den er misforstått. Knapt influensadødsfall i 2020? Det spiller ingen rolle - fordi vi har ingen å miste fra dette forkjølelsesviruset.

Helt i orden å mene dét, men argumentasjonen som sådan holder ikke vann - dersom utgangspunktet er at det handler om å redde flest mulig liv. Da, plutselig, kommer ikke bare influensa inn i bildet, men alle de ukjente konsekvensene av tiltakene (behandlingsstopp og/eller forsinkelser for alvorlige diagnoser, psykososial helse og selvmord / overdoser og så videre).

Om så var tilfelle måtte vi stengt ned hver bidige influensasesong. Det eneste som har skjedd nå er at vi har et nytt tilskudd til influensavirusene. For å sette det på (litt) på spissen.

Edit:

Dette er bare en observasjon av argumentasjon som anvendes med lite omtanke. Ingen brannfakkel på den ene eller andre siden av mest eller minst mulig lockdown.

7 Likes

Vi har vel egentlig kun fått bevist hvor skitne og uhygeniske mennesker egentlig er. En hyggelig bi-effekt av corona og økt renslighet er fraværet av influensa. Som flere påpeker så kan neste vinter bli stygt og ris bak speilet. Synd er det men Corona uten restriksjoner og tiltak vil og ville gitt oss dødsfall i en mengde som hadde fått influensa til å blekne i bakgrunnen. Dette har man sett rundt i verden hvor man ikke har et like godt helsevesen og samtidig ikke hatt gode nok tiltak for å begrense smitte og sykdom. Det psykososiale som @h3nk1 drar frem er svært viktig. Man bør rette mye mer fokus på de som sliter i denne pandemien. Det er langt fler enn man tror

3 Likes

På sikt vil nok tiltakene potensielt ta mange flere leveår enn de som dør av viruset i dag. Ensomhet, isolering, tap av arbeidsplasser, manglende tilbud til de som trenger det osv osv. men det viktigste er å vinne “landskampen” om hvor mange eller få som dør av eller med covid.

https://heart.bmj.com/content/102/13/1009

4 Likes
1 Like

Virker underlig:

– Disse opplysningene er fullstendig ukorrekte. I Storbritannia har vaksinekomiteen støttet bruk på denne delen av befolkningen. I november publiserte vi også data i The Lancet som viste at eldre voksne viste sterk immunrespons på vaksinen, med 100 prosent av eldre voksne som genererte antistoffer etter den andre dosen, sier en talsperson til Reuters.

2 Likes

«Anonyme kilder»

Hva skal man si? Annet enn at det er trist.

3 Likes

Det pussige i helgen var at Norges mest folkerike område gikk i lockdown uten at noe som helst egentlig hadde skjedd.

En og en halv millioner mennesker får ikke lov å gå på treningssenter, handle på kjøpesenter, ta seg en pils ute eller dra på hytta i nabokommunen. Skoler og barnehager er stengt i flere kommuner.

Og det mens smittetallene i Norge går ned. Tiltakene har vært strenge lenge. I Oslo har begravelser vært eneste festlige mulighet siden november.

Så hva var nytt? Det eneste er at brevduen kom flygende med svar på to gamle prøver tatt ved et sykehjem i Langhus i Nordre Follo like etter nyttår.

Det er ikke rart at folk blir mer irriterte enn de har vært på lenge. Folk jeg kjenner generelt har lenge hatt den holdningen her rundt Oslo at man får bare leve med tiltakene som de er uansett om man liker det eller ikke. En holdning som generelt har bunn i at man tror kommunene og regjeringen tar beslutninger som er begrunnet i reelle faglige vurderinger av forverring av situasjonen.

Dette siste er det svært få som støtter. Det virker vilkårlig, og henger ikke sammen med strategien som har vært fulgt hittil med at man følger med på smittetall, innleggelser, dødsfall, trykk på helsevesenet, osv.

Det verste er kanskje at regjeringen virker totalt uforberedt på at man skulle påvise muterte varianter i Norge. Man må ha visst i lang tid at dette var sannsynlig, men likevel har de helt åpenbart ikke diskutert scenarioet på forhånd. Dette viser seg blant annet ved helgetur på hytta og stenging/åpning av vinmonopolet. De har rett og slett vært totalt uforberedt på det mest sannsynlige scenarioet etter at de var trege med å stenge for innreise fra Storbritannia i romjulen.

9 Likes

Jeg tror jo målet bare er å finne beste vei igjennom denne pandemien. Når det gjelder tiltakene så er det klart at i de landene som har slitt verst og stengt ned mest så har belastningen av det også vært stor. I tillegg har jo flere av de vært på etterskudd og måttet slite med høy belastning på helsevesenet i tillegg slik at man også har fått uheldige konsekvenser der.
Når det er sagt så tror jeg Norge så langt har kommet godt ut av både det å ha et rimelig fungerende helsevesen som har kunne tatt unna mye andre oppgaver og at tiltakene ikke har vært av den veldig skadelige sorten over lang tid. Heldigvis kom jo starten av dette tett på våren slik at de stramme tiltakene ikke måtte vare så lenge i den perioden.

Tiltaksnivået vi har akkurat nå på Østlandet er ikke bra å ha over lengre tid så får håpe man får kontroll kjapt. Jeg mener jo det er verdt et forsøk på å få isolert dette utbruddet. Greier vi det er veien langt kortere til et mer levelige tiltaksnivå igjen, samt at gjennomføringen av vaksineløpet blir langt enklere.
Heldigvis er ikke smittetrykket generelt veldig høyt og med tiltakene etter jul er det jo generelt sett synkende i landet. Dette øker jo muligheten til å få kontroll på spredningen av denne varianten.

Har nok vært merkbare effekter av tiltakene i Norge også

I 2020 var det hele 40 prosent økning i antall henvendelser til rask psykisk helsehjelp (RPH) sammenlignet med 2019

3 Likes

I 2017/18 døde det nesten dobbelt så mange av virus i forhold til tidligere år. ( 1500/900) ( Og 3 ganger så mange som i år., 500)
“Krisen” i sykehusene er altså grunnet hysteri og politikk.

Hvis du vil argumentere med meg så må du gjerne sitere hele avsnitt.

Jeg skriver ikke innlegg hvor det er meningen at hver eneste setning skal stå godt alene uten kontekst, og i hvert fall ikke bruddstykker av setninger.

4 Likes
2 Likes

En god grunn til at vi ikke har lockdown for vanlig influensa er at vi har årlig vaksinasjoner som fungerer for de virus som kommer for de som ønsker og er i risikosonen? I motsetning til Covid hvor vi først nå er i ferd med å vaksinere de samme folkene. Vi hadde ingen beskyttelse for Covid da det kom, og det er en vesentlig forskjell. Ingen kan argumentere for at det ikke har vært ille i mange land, på tross av tiltak og fokus, om mulig noe tregt i starten. Selv de selvutnevnt “tøffeste” og “smarteste” i klassen har måtte krype til korset og innsett at de tok feil.

En annen ting er at mennesker søker trygghet, og når man vet at influensaen kommer og man kan bli dårlig, men de aller fleste blir friske igjen uten ukjente ettervirkninger, så er ikke det så farlig hverken fysisk eller spesielt psykisk. Vi har ett forhold til det fra før og vet hva vi går til. Når en ny virusvariant kommer som viser seg å være farligere og med flere ettervirkninger, og da i tillegg helt uten historiske holdepunkter, iallefall for ett større utvalg av befolkningen, så brer usikkerheten seg, fordi vi har ikke noe holdepunkt fra tidligere, og når vi ikke vet hva som er foran oss blir vi redde / usikre. Det blir litt som the Joker i Batman sier når mennesker ikke reagerer på at en militærkonvoi blir sprengt til himmels i Irak, eller barn sulter i Afrika, det er selvfølgelig trist og fælt og alt det der, men det er en del av planen/ det vanlige/ vi er vant til det. Men når en tobarnsmor og hennes barn blir drept på ei hytte i skogen i Norge gjør det ett sterkere inntrykk fordi det skal ikke skje her osv. Når noen dør er det for den det gjelder og de rundt like fælt uansett hvor i verden de bor, men det skjer ikke meg så da bryr jeg meg lite om det.

Jeg synes det er riktig at landets folkevalgte kommer med føringer på hvordan vi skal håndtere dette, en ny situasjon vi ikke har vaksine mot før nå. Nå er heller ikke tiden for å gi opp, for vi er nærme våren og sommeren hvor vaksinasjonen har fått fotfeste i samfunnet og vi forhåpentligvis kan se lysere tider i møte. Graden av tiltak osv kan diskuteres og blir det, men at vi må ha forholdsvis strenge tiltak i en tid som nå synes jeg ikke er rart, og det kan ikke være opp til alle og enhver da en persons handling kan gå utover så mange uskyldige, og det er vi alle i denne situasjonen. Og sitte bak ett jævla tastatur og ha meninger er ikkenoe problem, det blir straks verre når man må ta hensyn til og valg for ett land og en verden.

4 Likes

I et folketrangt , fattig og “skittent” India er det dødd 100 000 av covid -19. Stort slått opp av Nrk.
I forhold til folketall BURDE det dødd 250 000, i forhold til et vanlig influensaår i rike Norge.
4 ganger (!) så mange ( 400 000) hvis vi sammenliknet med influensaåret 2017/18 i Norge.
Det er INGEN grunn til å tro/mene at lockdownen har spart menneskeliv.
Det er kun en forestilling vil blir foret med for ikke å miste tiltro til regjeringen og neste valg.
Et uhyrlig overgrep.
Det virker som om folk er like redd for å miste respekt & tiltro til myndigheter & media, som de var for å miste respekt/tiltro til sine foreldre når de var barn. Uansett om de løy/lyver, bedrar og også dreper.
Hysj! …Det myndighetene/media ikke har fortalt, og ikke vil at vi skal skjønne…er at vi ikke lengre er barn.

6 Likes