Nå er India, pardon my French er drittland å sammenlikne med. Ta heller USA er du grei.
Hvorfor mener jeg dette? Jo, senest i våres gikk det relativt hardt utover kreftbehandlingen, operasjoner, hjerte og lungesyke, de som er avhengig av dialyse m.m om vi ikke stenger ned så er det nok en gang denne gruppen som får lide. Jeg personlig vil klare meg helt fint, det vil ungene mine også. Det samme med deg og dine. Men jeg har helt ærlig ikke lyst til å miste noen som betyr noe for meg.
Helsedepartementet i Minnesota opplyser i en pressemelding at det første tilfellet av virusmutasjonen fra Brasil er påvist i USA.
Den aktuelle pasienten hadde nylig besøkt Brasil, og fikk symptomer i starten av januar. Vedkommende ble testet 9. januar og fikk påvist coronaviruset. Samtidig ble det opplyst om reisen til Brasil, og personen ble isolert som følge av den positive testen.
Nå som Brasil-varianten er avdekket, skal det gjennomføres nye intervjuer med personen for å avdekke mer om sykdomsforløpet, reisen og kontakter, heter det i pressemeldingen.
Minnesotas helsesjef Jan Malcolm mener funnet understreker betydningen av testing.
Det ble også oppdaget to nye tilfeller av UK-viruset i Minnesota.
Ja at det har vært en del negative effekter er da selvsagt. Slike lav terskel tilbud burde man absolutt styrket i stedet for å stenge for nye henvendelser. Men jeg tror fortsatt Norge har kommet godt ut av det i forhold til veldig mange land.
Ifølge flere tyske medier, deriblant Bild, er det en mulighet for at vaksinen fra vaksineprodusenten AstraZeneca bare blir EU-godkjent for personer under 65 år.
Årsaken skal være at effektiviteten er under ti prosent for de over 65 år. Ifølge den tyske avisa Handelsblatt er effektiviteten på bare åtte prosent.
Overfor Expressen avviser imidlertid vaksineprodusenten AstraZeneca påstandene.
Informasjon om at effekten av AstraZeneca / Oxford-vaksinen er så lav som åtte prosent hos voksne over 65 år er helt feil(…). I november publiserte vi data i The Lancet som viste at eldre voksne viste sterke immunresponser mot vaksine, der 100 prosent av de eldre voksne genererte spiker-spesifikke antistoffer etter den andre dosen, skriver pressesjef Christina Malmberg Hägerstrand i en e-post til avisa.
Det europeiske legemiddeltilsynet EMA har så langt gitt godkjenning for vaksinen fra Pfizer og Biontech, og vaksinen fra Moderna. EMA skal fatte en beslutning rundt AstraZeneca fredag 29. januar
Forrige uke ble det kjent at Norge får rundt 1 million færre doser av AstraZeneca-vaksinen i februar enn ventet.
Det var ventet at Norge ville få 1,12 millioner doser i februar, men nå ventes det at Norge vil motta i underkant av 200 000 doser av vaksinen i løpet av februar.
Fredag sa helseminister Bent Høie (H) at det er beklagelig at Norge får færre doser av AstraZeneca-vaksinen, men at det hele tiden har vært klart at det kan oppstå forsinkelser
…
Tre mutasjoner av viruset nå, en fra Brasil, en fra Storbritannia og en fra Sør- Afrika. Alle mutasjonene er i piggen på viruset.
“I tillegg har ikke Pfizer, som israelerne, basert sine funn på faktiske positive coronatester, men sett på symptomatisk covid-19-sykdom etter vaksinering.”
Her har vel Pfizer sminka grisen ganske kraftig. Spesielt mtp hvor vanlig asymptomatiske sykdomsforløp er for corona.
Det har jo vært sagt hele tiden at de har undersøkt hvor mange som blir syke med symptomer. Det er jo derfor det er usikkerhet om vaksinen beskytter mot å smitte andre.
Tror nok at når nok får vaksinert seg så vil smitten synke, det er vel større sannsynlig å smitte andre om man har symptomer og vaksinen reduserer vel symptomer.
Har selv klart å bli smittet nå, så sitter stuck hjemme i isolasjon. Sånn er det å jobbe i førstelinje. Ikke noe syk, men må holde meg for meg selv i 10 dager…enda godt man er glad i spille PC
For mange er det vel en enklere og mer fristende løsning å vaksinere seg enn å måtte beskytte seg selv via de trasige og livsbegrensende smitteverntiltakene?
Selv om ikke vaksinen gir garanti mot sykdom vil den uansett normalt gi et mildere sykdomsforløp
Dette vil nok gjelde de som har underliggende sykdommer eller som er eldre ja. For unge og friske tyder ikke viruset på å være særlig mer farlig enn vanlig influensa, så for dem er det nok langt mer begrenset nytte av både livsbegrensende smitteverntiltak og vaksine. Jeg kjenner flere unge og frike som har testet positivt for corona, uten å ha opplevd symptomer, mens andre har hatt milde influensasymptomer. Dette ser ut til å gjelde for forfatteren av innlegget over også
Takk! Er nok verre for fruen som må ta seg av 2 barn (2 og 6) som må være hjemme i karantene
Eneste jeg merket det på var at luktesansen var borte. Det var på fredag, har fortsatt ikke merket noen andre symptomer. Så skal nok gå bra så lenge altibox leverer nett og Netflix og World of Warcraft er online
Dette har du gjentatt uendelig mange ganger. Det bør ikke være nødvendig å vise til at det faktisk finnes mange eksempler på at også unge kan få alvorlige komplikasjoner. For de som da velger å stole på vaksiner, kan det være fint å slippe en slik usikkerhet rundt hvordan man eventuelt vil takle å bli syk.
Personlig har jeg tatt influensavaksine i store deler av mitt liv kun fordi jeg ikke synes det er noe hyggelig å bli syk i 14 dager.
Ja, var jo bare et tidsspørsmål før jeg fikk det når jeg jobber med covid pasienter og mistenkte covid pasienter hver dag i tillegg til mange andre pasienter som fort kan være syke uten symptomer.
Typisk at Sverige stenger grensen nå da, så jeg ikke får dratt å handlet etter jeg er frisk igjen
Har tatt influensa vaksine hvert år og ville også tatt covid vaksinen (litt usikker om jeg trenger den nå) om jeg hadde rukket det før jeg ble smittet. Sett nok av folk i alle aldre og med og uten underliggende sykdom som er alvorlig syke av dette viruset.
“Det er bare en influensa,» er det mange som sier. Jeg har aldri sett noen i slike smerter covid-19 gir på dødsleiet, hos pasienter som dør av influensa. Det er opprettet egne lindringsdoser for dem med covid-19.”
"Frykten for viruset er for lav blant folk flest. De kjenner ingen som har mistet livet, kanskje kjenner de en som har hatt det, og klart seg fint. Jeg har «long covid», som betyr at selv nå, ti måneder etter jeg var smittsom, plages jeg.
Så fort man ikke smitter, anses man som frisk, jeg er langt fra frisk.
Kroppen verker, smak og lukt er fremdeles borte, jeg har null energi, sliter med søvn, har tåke i hjernen, og et hjerte som løper løpsk. Vær redd covid-19, selv om du tenker at du overlever, kan du bli plaget i lang tid etterpå."
Du er flink å lete frem skremselspropaganda! Ps. influensa er også farlig:
Krafer, FHI hadde jo en fin oversikt her over antall innlagte/dødsfall osv i forhold til smittetede osv fordelt på alder bl.a., den viser vel ganske bra?