Vi reiser (reiste) mer enn noen gang, omgås sosialt mer enn noen gang. Folk bor tettere enn noen gang. I India og Kina bor de sammen med maten sin. Husker spesielt en video hvor hønene løp over hodet på en side hvor han sov på sine 3 kvadratmeter. Vi har hatt så ufattelig flaks at ting ikke har gått skikkelig til helvete tidligere. Og vi bør ikke gamble med det denne gangen heller. Viruset muterer og er vi riktig uheldige så får vi en eller annen indisk, kinesisk, Bangladesh, Afrika variant som har smittet et par runder frem og tilbake mellom mennesker og dyr og dreper på løpende bånd. Den risikoen er jeg ikke interessert i å løpe med hensyn til meg selv, barna mine og de jeg bryr meg om.
Og om dødeligheten nå er på linje med influensa så er det fordi tiltakene om å avlaste helsevesenet har fungert. Nå er det utbrudd på sykehuset i Drammen og det byr på store utfordringer allerede for de som skulle hatt behandling for andre ting. Men det å forstå ringvirkninger og konsekvenser er ikke så lett.