Så viruset fantes muligens i Kina tidligere enn i desember 2019 (ref CNN artikkelen)… Surprise surprise
Problemet er vel at man har for lite resultater til å komme med vitenskapelige konklusjoner. Derfor kan man ikke vitenskapelig begrunnet argumentere med hvordan vaksineringen påvirker smittespredningen enda. Da får man usikkerhet når det blir uttalt at man ikke vet om vaksinen reduserer smittespredning.
Og som de skriver på fhi.no:
“Siden koronavaksinene er vist å beskytte mot koronasykdom forventer vi også effekt mot alvorlig sykdom og død hos de som vaksineres. Vaksinering vil også redusere smittespredning, men vi vet ikke enda i hvor stor grad.”
oppi det hele har man jo også mutasjonene som kan påvirke dette bildet. Men sannsynligheten er jo alt i alt stor for at vaksinen også kommer til å begrense smittespredningen mye slik jeg ser det. Men de som skal uttale seg offentlig om dette må inntil dette er vitenskapelig vist uttale seg forsiktig og da kommer det til å skapes usikkerhet. Spesielt når man i media får slike overskrifter:
Uttalelsen var:
– Vi har stor tro på vaksinasjon vil redusere sykdomsbyrden av denne epidemien, siden de vaksinerte reduserer sin risiko for alvorlig sykdom og død. Vi håper også at vaksinasjon kan stoppe smittespredningen, men det vet vi ikke ennå, sier overlege Preben Aavitsland ved Folkehelseinstituttet (FHI).
– Koronavaksinasjon vil beskytte mot sykdom veldig godt. Men vi vet ikke hvor godt det beskytter folk mot å bli smittet og eventuelt smitte videre, sier overlegen.
Synd at det blir sånne click-bait overskrifter, burde vel stått “16 åring hjemme igjen etter respiratorbehandling”, nå høres ut det ut som om hun ligger i respirator nå.
Husker eg ble så redd en gang at eg mistet pusten…
å om man forteller noen at di dør av kovid hundre ganger hver dag i et helt år via tv, radio, internett, så er det kanskje ikkje lang vei fra hoste, til panikk til sykehus til overveldande apokalyptiske tilltak og videre til en heller lite sunn respirator… at så få folk dør er jo egentlig ganske utrolig.
Mulig dei dødsfalla vi har hatt, har rett og slett blitt skremt ihjel?
Edit: Til dels skremt ihjel.
Edit 2. Eg tenker den vaksine utrullingen også har en sånn psykisk effekt at usikkre mennesker føler seg tryggere på at di blir ivaretatt om en får covid og at det muligens har en mereffekt som folk overser fort. Eg sier ikkje at vaksinen i seg sjøl er tull, eg vil bare påpeke at mennesker som føler seg trygge har en mye mindre sjangse for å dø.
Noen som har sett noen innlegg om temaet som di vil dele?
Det du snakker om er vel i grunn “nocebo-effekten”. Og det er helt klart at vi blir påvirket av forventninger - her er et innlegg om temaet som du etterspør:
I 2016 ble 44 personer lagt inn på sykehus og 14 på isolat med fysiske symptomer som pusteproblemer, kløe og rød hud - på grunn av mel. Så det er helt klart nærliggende å anta at mange kan ha blitt påvirket av fryktinnslagene osv. som har vært i media om corona i snart 1 år nå.
KORONAVIRUS I VESTLANDKORONAVIRUSET
Fra Nrk
15. februar 2021 kl. 14:06
Mutert virus hos kommuneansatt
En person ansatt i Bergen kommunes hjemmetjenester har testet positivt for den sørafrikanske varianten av koronaviruset. Det opplyste kommunen på dagens pressekonferanse i dag. Kommunen har ennå ikke full kontroll på de muterte virusene.
– Personen har brukt munnbind på jobb. Det jobbes nå med å få oversikt. En bruker og en annen ansatt i kommunen har nå testet positivt for covid-19 ved bruk av hurtigtest og 50 personer er i karantene, sier helsebyråd Beate Husa.
Om det var influensavirus som spredde seg fra Wuhan vinteren 2020, og ingen tidligere hadde hatt influensa, ville det vært minst like ille som corona
– Det vi ser er at antall innleggelser går ned, og det er jo de eldste som blir syke og havner på sykehus. Det er også der de fleste dødsfallene er, og vi ser færre utbrudd på institusjoner for eldre.
Det er jo de eldste som blir syke og havner på sykehus sier Frode Forland, fagdirektør ved FHI
Betryggende å se at rettsvesenet til en viss grad fortsatt har integritet, og følger prinsippet om at tiltak må ha lovlighet.
– Det måste vara flera tusen svenskar som inte får någon lön på grund av den norska regeringens beslut. En del familjer står nu utan sin enda inkomst, säger Fredrica Bornstedt
– Under pandemien handler og begrunner myndighetene tiltakene hele tiden ut fra verstefallsanalyser, for eksempel når det gjelder smittefaren ved nye virusvarianter og konsekvenser for helsevesenet av mindre inngripende tiltak.
– Konsekvensene blir at tiltak for å bekjempe pandemien lett blir overordnet alle andre hensyn og rettigheter, som forsamlingsfriheten, retten til familieliv og privatliv og barn og unges rett til ikke å lide overlast.
Hun sier at usikkerheten og uforutsigbarheten tiltakene medfører er problematisk, og at det kan påvirke tilliten til myndighetene.
– Jeg tenker da på forslag som portforbud og beordring av helsepersonell som allerede arbeider langt mer enn vanlig, sier Larsen, som mener at myndighetene allerede nå må lage realistiske beredskapsplaner for en ny pandemi.
– Fordi den kommer.
– Barn og unge betaler i for stor grad prisen for tiltakene. Vi ser en betydelig forverring av livskvalitet og psykisk helse hos barn og unge. Vi har også en sterk bekymring for at det økte stresset fører til større risiko for omsorgssvikt og vold i familier som også hadde vanskeligheter før pandemien, sier Trommald.
Mette Kalager, professor i medisin ved Universitetet i Oslo, mener det er fint at smittetiltakene er spisset mot områder der risikoen er størst. Det er likevel noe uklart for henne hva som er strategien nå:
– Er det å redusere død, er det å redusere sykdom eller redusere smitte? Dette hører sammen, men vil kreve ulike tiltak og ha ulike konsekvenser for befolkningen. Derfor savner jeg en redegjørelse fra myndighetene der de veier fordeler av å stenge ned; for eksempel hvor mye lidelse og død har vi unngått, versus ulemper; som for eksempel hvor mye lidelse og eventuell død har vi hatt som følge av tiltakene, sier Kalager.
– Jeg er redd for at vektskålen tipper mot at vi gjør mer skade enn gagn i vår håndtering av pandemien, sier Kalager.
Er vel ikke sånn ekstrem forskjell på Sveits og Norge i vaksinering da.
Synes egentlig det er greit at vi er med i EU-programmet jeg og at dosene fordeles jevnt blant alle landene som er med. Er jo også en risiko for å bli nedprioritert i forhold til større bestillere ved produksjonsproblemer.
En slik overskrift selger ikke så godt:
«Sveits har kjøpt vaksine selv, Norge har satt nesten like mange vaksiner»