Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Nei, eg tror det har sammenheng med antibiotikaresistens og generell hygiene, sunnhet i befolkningen bla… da tenker eg også på det psykologiske aspektet… Og at covid ikkje er like relevant i Norge som i di fleste andre land.

At vi skal være med å løse problemet er vel selvsagt, men at vi skal utsette oss selv for tilltak som kun kan forsvares på helt andre steder på kloden med helt andre utgangspunkt, blir overkill.

1 Like

Betviler du vaksinedødstallene fra Legemiddelverket?

Var ingen utopi i tidligere influensasesonger, men jeg er enig i at folk er alt for langt inne i massepsykosen til å snu nå.

3 Likes

Jeg bestrider ikke tallene, men ser at det er vesentlig å lese rapporten for å forstå sammenhengen.
Dette gir intet grunnlag for å skremme folk flest fra å vaksinere seg.

Det er viktig å forsøke å se ting i sammenheng, ja.

Men hvorfor er du ikke like prinsippfast hva gjelder corona, - og sier at det gir intet grunnlag for å skremme folk til å stenge ned samfunnet med alle de negative konsekvensene det fører med seg, av et virus med en dødelighet på 1-3 promille (som i all hovedsak rammer folk på 80+, det er i grunn ganske like profiler på de som dør av/med corona og de som dør av/med vaksinen)?

4 Likes

Fordi uten tiltak ville helsevesenet blitt ekstremt overbelastet av pasienter også fra yngre aldersgrupper. Dette ville fått enorme konsekvenser for alle typer pasienter uavhengig av sykdomstype. En slik situasjon ville selvsagt også berørt næringsliv og idrett/kultur.

Helsevesenet har taklet dette før og vil gjøre det igjen. Bare se til Sverige hvor helsevesenet ikke har vært overbelastet. Ingen grunn til å rasere samfunn og folk med lockdown.

1 Like

Flere og flere synes covid ikkje er grunnlag nok for å skremme folk til å vaksinere seg

1 Like

Du legger listen høyt for overbelastning.
Er ikke et helsevesen som under hele perioden vel i snitt har måttet avlyse røft anslått 40% av alle planlagte operasjoner å regne som overbelastet?

Er ikke et helsevesen der man har måttet ty til provisoriske løsninger for å få opprettet nok intensivplasser og bemanne intensivplasser med andre typer leger, sykepleiere, fysioterapeuter, hjelpepleiere og sågar tannleger å regne som overbelastet?

2 Likes

Overbelastet er det når man ikke kan tilby hjelp til de med akutt behov.

4 Likes

Flere og flere lengter tilbake til normalen, og innser at da er vaksinering den mest sannsynlige og farbare vei.

1 Like

Hvor mange døde er det i vårt kjære naboland nå da?

1 Like

Fordi jeg ser på medisiner og vaksiner som en velsignelse for menneskeheten. Vi bør jo høste fruktene av vår medisinske evne.
Frelst er jeg nok ikke, men jeg frykter noen eventuelle bivirkninger av vaksine og medisiner mindre enn jeg frykter eventuelle bivirkninger av sykdommen. :wink:
Men jeg har samtidig ingen innvendinger mot at du for din del kanskje heller vil gjennomgå sykdom.
Er dog rimelig overbevist om at verdens myndigheter ikke slipper verden tilbake til normalen før pandemien er under kontroll, og at den raskeste og enkleste veien dit er via vaksinering.

1 Like

2 Likes

Så er spørsmålet om hva overdødeligheten hadde vært uten tiltakene, både når det gjelder Covid19 og andre smittsomme sykdommer som har blitt bremset av tiltakene. F.eks. så har jo vanlig influensa, som også en del dør av, vært nesten totalt fraværende under pandemien.

1 Like

Det jeg reagerer på er at Tyskland ofte blir hyllet som et eksempel til etterfølgelse og Sverige som et skrekkeksempel som viser hva som skjer om man ikke har full lockdown, men det er ikke veldig stor forskjell mellom landene. Og dette kommer ofte fra landene høyt oppe på den lista.

Når det er sagt så er det nok flere ting Sverige burde gjort bedre, men lockdown er ikke en av dem.

2 Likes

Å påstå at Sveriges helsevesen ikke har vært overbelastet er en så vanvittig påstand at en bare må ignorere en debattant som kommer med slike løgner. Det å sette store deler av et lands helsetilbud nærmest på vent i et år kommer til å få store følgekonsekvenser antagelig i flere år fremover.

Da er det en mager trøst at de har klart å holde akuttilbudet åpent som normalt…

Og igjen, det at enkelt ikke klarer å skjønne at tilstanden og overbelastningen hadde være mange ganger værre om ikke myndighetene hadde satt i gang strenge tiltak (ja i Sverige også), blir også litt for utrolig til å være sant. Altså velger en konsekvent å se bort i fra dette fordi det ikke passer det narrative som en pusher dag ut og dag inn. Løgn på løgn blir presentert både her i tråden, og kanskje for en selv også?

3 Likes

Det er veldig lite som er stengt ned i forhold til helsetilbud, og stengte faktisk ned mindre enn Norge.

2 Likes

Hva baserer du den påstanden på?