Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Bra at flere tør å komme på banen!

Se gjerne hva 1) avdelingsleder for Mikrobiologisk avdeling ved Haukeland universitetssykehus , 2) avdelingssjef Gunnar Skov Simonsen ved Universitetssykehuset Nord-Norge og 3) avdelingen for medisinsk mikrobiologi ved St. Olavs hospital i Trondheim sier om de muterte virusene.

Prøv så å sammenligne det med krisemaksimeringen til Nakstad:

Utrolig spesielt spør du meg. Det virker som denne oppmerksomheten og “maktfølelsen” har gått i hode på Nakstad…

Eller støtter du Nakstad som vanlig, i både med- og motvind @Krafer ?

2 Likes

Du kan jo kanskje begynne med å utdype hva du mener er spesielt.

Hvorfor en slik formulering?
Føler du ikke jeg har egne meninger?

Krisemaksimeringen og etter mitt skjønn - fryktpropagandaen - fra Nakstad og Høie om de muterte virusene på den ene siden, og den langt mer balanserte vurderingen fra de fremste fagpersonene på området i Norge på den andre siden.

Mitt inntrykk er at du er i overkant lojal til vurderingene som kommer fra Nakstad & co. Noe som beklageligvis de fleste journalistene våre også har hatt en tendens til, og dermed ikke levd opp til sin samfunnsrolle som den fjerde statsmakt på en tilfredsstillende måte:

Når det er sagt, så synes jeg du er saklig i din argumentasjon (sikkert til dels mer saklig enn meg også), så har ikke noe å utsette på selve sakligheten.

4 Likes

Kl. 14.04

av NTB

Flesteparten av de nasjonale koronatiltakene videreføres – noen lettelser for barn og unge

Det opplyste regjeringen på fredagens koronapressekonferanse.

Avgjørelsen er i tråd med anbefalingene regjeringen fikk fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet i forkant. De mener det fortsatt er behov for det de kaller et sterkt nasjonalt sikkerhetsnett.

– I og med at nedgangen i smittetallene nå synes å ha stoppet, og vi ennå ikke har fått omfattende erfaring med de nye, mer smittsomme virusvariantene, er det forbundet med risiko å lette for mye på tiltakene nå, skriver direktoratet.

Dagens nasjonale tiltak kan leses her.

Ville det samme blitt gjort hvis det var motsatt? om det var mye smitte i tromsø, men ingen smitte i Oslo. Ville Oslo stengt barene kl 22?

Hvis Oslo hadde vært grønt, men Tromsø hadde vært rødt, ville de da stengt Oslo? Det hadde ikke skjedd, sier han.

2 Likes
1 Like

4 minutter siden

av NTB

Stort koronautbrudd knyttet til kafé i Mandal – 17 smittet, mange kommuner rammet

Totalt 17 personer er nå bekreftet smittet etter et utbrudd på Tidemands Café i Mandal i Lindesnes kommune. Det er nærkontakter i 14 andre kommuner.

Elleve av de smittede er folkeregistrert i Lindesnes kommune, men det er registrert 40 nærkontakter i 14 andre kommuner, skriver Lindesnes kommune.

Les mer

Kl. 10.49

av Martin Kværnes

Brasiliansk virusvariant oppdaget i Sverige

Det har blitt oppdaget fire tilfeller av en brasiliansk koronavirusmutasjon i regionen Gävleborg i Sverige. Det melder regionen på sine hjemmesider.

Det er første gang denne varianten påvises i Sverige. De smittede har ingen reisekobling til Brasil, ifølge meldingen.

Nå må vi slutte å shame unge som er ute og koser seg i parken med vennene sine

4 Likes

Ekstremt farlige superspreder MUTANTER!

4 Likes

Synd at dette ligger bak paywall

4 Likes

2 Likes

Er dette en erkjennelse at covid gir overdødlighet? Eller er det å vise at Norge overdriver?

Har ikke sett noen her inne som betviler at korona fører til overdødlighet.

Edit: Postet det vel mest for å vise hvor feilaktig bilde media skaper av Sverige.

2 Likes

" Sweden Has Become the World’s Cautionary Tale" New York Times :man_facepalming:

2 Likes

Jeg er ikke helt enig jeg for jeg synes det som tas opp ikke er et urealistisk scenario. Kombinasjonen av tiltakstrøtthet og økning av mer smittsomme varianter utgjør absolutt en trussel for at det kan bli en tredje bølge og at mars og april da kan bli tøffe måneder. Ser jo blant annet at det er en økning på gang i Sverige nå.
Mener du det som tas opp er feil og helt urealistisk da?

Når det gjelder “føre var” vs “vent å se” strategi så mener jeg fortsatt man skal være litt forsiktig. Men det er samtidig viktig at man letter så mye som mulig så lenge det er forsvarlig smittemessig. Og der synes vel jeg man kunne differensiert litt mer. Er en del steder i landet hvor man ikke har eller knapt har smitte og hvor det nok er noen nasjonale regler som kan virke litt overkill. Kunne jo for eksempel hatt smittegrenser for når forskjellige nasjonale tiltak slår inn. Kan jo bli litt uoversiktlig men man må jo stort sett holde seg oppdatert på gjeldende regler uansett.

Mine meninger har absolutt ingenting med lojalitet til Nakstad og Co å gjøre. Jeg gjør meg opp mine egne meninger basert på den informasjonen jeg leser og jeg tror vel ikke jeg er blant de dårligst opplyste når det gjelder fakta. Så kan du jo selvsagt mislike konklusjonene jeg gjør meg men å prøve å snakke de bort som blind lojalitet til Nakstad og Co synes jeg bare tenderer til forsøk på hersketeknikk.

2 Likes