Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

3 Likes

«For dem med aller mest alvorlig skrøpelighet, kan imidlertid selv relativt milde vaksinebivirkninger få alvorlige konsekvenser. For dem som uansett har svært kort gjenstående levetid, kan gevinsten av vaksine være marginal eller irrelevant,» skriver FHI.

Jeg tror nok det er endel som dør pga vaksinen, de samme hadde sikkert død av en forkjølelse. Da er det dobbelt bortkastet å vaksinere disse. Her er det vel endel som har kommentert at de kanskje burde begynt med den andre enden av risikogruppen. De som har 5-10 år igjen å leve, ikke 0-1 år. Å vaksinere de som jobber på sykehjemmene og de friskeste der gir mer mening. Det vil jo gi en god skjerming av de sykeste.

5 Likes
2 Likes

«Let people out» :man_facepalming:

3 Likes

Nordlendingene får sagt det!

7 Likes

Pavens private lege døde av covid 19 komplikasjoner står det overalt.
Men så klikker man inn, og leser litt mer, så viser det seg at han ble innlagt med kreft, og fikk behandling for det, i en alder av 78 år.

Så, døde han av eller med korona?
Personlig tror jeg med, men det «høres bedre ut» å skrive av, i og med historien inneholder ordene pave og lege.

Ja, jeg tror faktisk de er så kyniske!

5 Likes

Personlig skal du jo få mene hva du vil men når det står “died of complications due to COVID-19” så burde man kunne forvente at symptomene og problemene som førte til hans død skyldtes COVID-19.
Jeg tror de skriver det fordi det er tilfelle.

Det er ikke slik at Covid-19 er en sykdom man bare dør med og det alltid er klin umulig å fastslå at COVID-19 var hovedårsaken til et dødsfall. Om man behandles for testikkelkreft og dør av pustebesvær i forbindelse med COVID-19 feks. så burde man kunne si at dette er et helt legitimt COVID-19 dødsfall (for ordens skyld så vet jeg ikke kreftformen her).
Det finnes helt sikkert dødsfall som COVID-19 får skylden for som kanskje ikke er det men på denne tråden kan man jo få inntrykk av at det er umulig å si om en person dør av Covid-19.

2 Likes

Et utskudd fra Krf representerer heldigvis ikke nordlendinger flest.

3 Likes

Selv de største forkjemperne for lockdown begynner å snu:

3 Likes

Det andre diagrammet var mer interessant synes jeg

“when age and population are taken into account, excess deaths were higher in the mid 2000’s”

5 Likes

Det må jo ha vært HELT FORFERDELIGE tilstander 2000-2005. Kan ikke bare ikke huske at det var så ille :thinking:

5 Likes

Ingen ny bølge i Kina?

Så når man korrigerer for befolkning så døde det altså FLERE mennesker både i 2000, 2001, 2002, 2003, 2004 og 2005 enn i 2020?

Det høres i så fall ut som seks år med en gedigen krise?

4 Likes

Mangen boomers som gikk med? Det må vel være en naturlig forklaring tenker eg.

Hva er egentlig age-standardised mortality rate?

Det er tydeligvis gjort ganske mye endringer i forhold til bare å justere for befolkningsøkningen.

Hvis man ser på statistikk (se linker nedenfor) var det i England i 2006:
501 409 dødsfall og 50 763900 innbygger (estimert midt i året). Det gir ca 988 dødsfall pr 100k innbyggere som er ganske annet tall enn i grafen.

1 Like

FORTSATT INGEN INFLUENSA: – HØYST UNORMALT

Influensasesongen har ennå ikke startet i Norge, mye på grunn av coronarestriksjonene. Men det er ikke bare godt nytt, advarer Folkehelseinstituttet (FHI).

Til vanlig starter influensasesongen smått i uke 40 og varer til rundt uke 20. Men influensasesongen 2020–2021 har fortsatt ikke startet, ifølge instituttet.

Så langt er det ikke kjent om det har vært et eneste influensatilfelle denne sesongen, skriver Nationen.

– At det er lite influensa på denne tiden er høyst unormalt. Vi har hatt sesonger tidligere med generelt liten smitte, men slik det er nå, der det ser ut til å være fravær av smitte, er eksepsjonelt, sier seksjonsleder Karoline Bragstad for influensa og annen luftsmitte i Folkehelseinstituttet til avisa.

I snitt dør 900 personer av influensa i Norge i løpet av en sesong.

Men uteblitt influensasesong er ikke bare positivt, advarer FHI.

– Vaksinen for neste vinter skal bestemmes allerede i februar, men dessverre finnes det ikke nok virus nå til å gjøre en god nok vurdering av hva som vil kunne være den beste vaksinesammensetningen. At covid-19 vil fortrenge influensa i det lange løp, er lite trolig, og vi må være forberedt på at neste influensasesong kan bli hard, sier Bragstad.

(NTB)

1 Like

Ser det står:
“Sveriges verste dag så langt i hele pandemien var 17. desember med 119 døde. Landet har antakelig passert 10 000 døde, men etterslepet i registrering er på flere uker. Folkehelsemyndighetene anslo i forrige uke at 60 – 70 dør hver dag.”

Sverige har jo hatt en tilsynelatende veldig fin trend på døde så måtte se litt på det med etterslep. Her er høstens dødstall slik den ser ut nå på worldometers:
image

Her er hvordan samme graf så ut 23/12:
image

Det er tydelig at det er etterslep i registreringen ja. Og den pene trenden i dødsfall (og at det nå nesten ikke dør folk av COVIOD-19 i Sverige) i stor grad er en illusjon skapt av det.

2 Likes
1 Like