Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Jeg syntes ikke ordet «interneringsleir» er feil.

Med «mistanke om smitte» som grunnlag nok, så kan jeg se uante muligheter for guvernør Cuomo om dette lovforslaget går igjennom.

3 Likes

Bra at flere kommer på banen.

8 Likes

Jeg er egentlig fortsatt lettere rystet av hvor feil den svenske statistikken over dødsfall har vært. Det som i starten av desember så ut som en kjempebra utvikling har vist seg å være helt misvisende. Her er grafen fra 3. desember.

Her er samme graf i dag:

Er jo faktisk ganske nærme at desember er like ille som april og enda tikker det jo inn justeringer for desember.

@holmes hva er dine tanker rundt dette?

1 Like
4 Likes

Sverige registrerer selve datoen dødsfallet inntreffer, ikke rapporteringsdato. Så nei det er ikke feil, bare en annen metode.

Jeg har ikke sagt at det er feil.
Men jeg mente hva du tenker rundt det at dødstallene egentlig har vært mye høyere enn de så ut som i november/desember?
Etterslepet virker jo å ha lurt oss alle .

Jeg følger fortsatt mest med på overdødelighet, den er mer objektiv selv om det er en viss lag.

2 Likes

Hele 166.759 personer testet seg – og minst 4758 av dem fikk positive prøvesvar.

Med andre ord. Av alle som testet seg, var det 2,85% av dem som var positive.

Hvis testen er 97% treffsikker, så ville man fremdeles fått flere falske positive svar en reelt smittede.

Jeg har slitt med å finne nøyaktige tall på hvor nøyaktig testen er. Nærmeste jeg har klart å finne var referanse til at den skal være minimum 95% treffsikker…

Og så diskuteres det portforbud. Har det klikka for de folkevalgte?

7 Likes

De folkevalgte har bare ett mål: det er stortingsvalg i år. De vil ikke sitte der og svare på spørsmål om hvorfor de ikke gjorde nok for å redde norske liv.

Husk at i Norge så er det fullstendig krise og massivt sirkus i lang tid fordi ett barn av en norsk terrorist sitter med mulige helseproblemer i en fangeleir for terrorister, så vi må ha regjeringskrise for å hjelpe ett norsk barn. Vi setter himmel og jord i bevegelse pga enhver nordmann som møter problemer i utlandet. Tror folk virkelig at norske politikere vil gjøre noe annet enn “alt” ?

Vi har jo ikke en gang ett eneste opposisjonsparti som bryr seg om ansvarlighet, budsjetter, pengebruk, osv. De som eventuelt skulle snakket om det sitter i Høyre og leder regjeringen…

Selvsagt må vi ha portforbud. Aldri i verden om jeg skal ha lov til å ta meg en lengre gåtur kl 5 om morgenen før jobb. Viktig med tiltak, så vi vet at noe gjøres!

8 Likes

Er jo litt lag på alle dataene virker det som.
Overdødligheten har vel tatt seg opp igjen den også vel?

“Ikke lenger forbudt å ha besøk i sitt eget hjem” Wow! :thinking:

2 Likes

Litt opp, men mye lavere enn April, og mye lavere enn en del andre land

2 Likes
2 Likes

Håper virkelig vi greier å holde smitten nede og under kontroll her hjemme. Utrolig viktig å sette inn tiltak tidlig, hvis ikke blir det ekstremt vanskelig å få kontroll igjen hvis smitten får øke for mye. Og fortsatt lenge igjen av denne sesongen og vaksineringen tar jo tid.
Utfordringen nå blir å holde smitten nede til våren kommer til unnsetning (i lag med vaksinering). Greier vi det blir nok neste sesong håndterbar.

3 Likes
1 Like

Nei, det er ikke «hundrevis», men totalt ca 100. Hvorav 30 har vært alvorlig syke og alle har klart seg.

«Ett hundratal» på svensk betyr altså ca 100 og ikke «hundrevis» slik journalisten har tolket det.

11 Likes
4 Likes

Verdt å dele på FB og de mediene en bruker.

32 dødsfall av selve sykdommen i samme periode…

3 Likes

Hvor mange har vi vaksinert i perioden sammenliknet med antall smittede av seøve sykdommen?