33611 personer er vaksinert med første dose:
Artikkeloverskriften er rettet nå
32 døde av sykdommen og 23 døde av vaksinen i samme periode?
Ca 6000 smittede siste 14 dager
Ca 33 000 har fått vaksinen ?
Hvis en er så sykelig og svak at feber og eller kvalme er det som fører til dødsfall så er en i utgangspunktet ganske nær ved å legge inn årene.
Jeg tror dette vil føre til at de sykeste og svakeste ikke får vaksinen.
Nettopp, men det er vel nettopp dette son gjenkjenner de fleste som dør av selve corona også?
Nei. Er vel rundt 6000 registrert smittede siste 14 dager, men med mørketall så er vi nok mye høyere.
Åja, fint!
Sverige har nå passert 10k registrerte døde, eller over 0,1% av den totale befolkningen. Klatrer på listen over høyest dødstall/innbygger igjen også og er oppe på 21. plass.
Merkelig nok likevel ikke flere døde i Sverige i 2020 enn i normalår ser det ut til, hvis du korrigerer for befolkningstall?
Nå er statista oppdatert t.o.m. 30. Des ser det ut til. 95k dødsfall
Kan vel se ut som man kanskje burde gjøre litt mer vurdering på hvor skrøpelig man kan være før man får en vaksine. De som står med en fot i graven allerede bør man jo kanskje droppe å vaksinere.
Enig. For å sette det litt på spissen- kanskje burde vi droppe å stenge ned samfunnet for dem også?
Er da ikke bare disse vi har smitteverntiltak for.
Som det ser ut så er de rimelig svake i utgangspunktet.
Mange av de som dør av korona var ikke så syke at en kunne forvente at de skulle dø sånn plutselig.
Men det er vel ikke langt i fra? Dødeligheten for friske folk under 70 år er jo lik eller lavere enn vanlig influensa i Norge?
Jo. Se på hva som skjer andre steder der smitten får utvikle seg.
Som Sverige? Der er dødeligheten blant friske folk under 70 år høyere enn ellers?
Ja det er jeg ikke i tvil om.
Edit: Måtte endre da jeg hadde blandet tall for IVA og dødsfall. konklusjonen min blir den samme da.
I influensarapporten står det at 1012 døde av influensa innen 30 dager etter påvist i 2017/2018. Av disse var 93%, eller da 941 over 65 år og kun 71 under 65 år.
Av Covid-19 har det dødd over over 900 personer under 70 år.
Linker:
Dette mener jeg er feil. Hvis du ser på dødsstatistikken så er dødsraten fallende og et normalår for 2020 ville vært godt under de faktiske dødstallene. Forventet levealder stiger jo jevnt og trutt det også.
Har du kilde du kan dele?
Slik jeg har forstått det så er det ikke hensynet til de gamle og syke som veier tyngst, men behovet for å ikke overbelaste helsevesenet.
Så nylig en reportasje fra England som var ganske skremmende. De ansatte er på bristepunktet og mange pasienter må ligge i ambulanser.