Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

– Det cirkulerar myter om att Sverige skulle vara bland de värst drabbade av covid-19 i Europa. Det stämde i viss mån i slutet av den första vågen i maj, och det tycks vara den bild som har fastnat på näthinnan hos många. Men nu ser man att Sverige är ett av de mer lindrigt drabbade länderna i Europa, säger Fredrik Charpentier Ljungqvist, historiker vid Stockholms universitet och författare till boken ”Corona – vår tids pandemi i ett historiskt perspektiv”.

En till synes paradoxal effekt av alla medicinska framsteg, tillägger han, är att även mindre allvarliga virus kan få svårare konsekvenser i dag, i och med att andelen äldre och sårbara har ökat kraftigt.

– Det är ju i grunden något mycket positivt. Men det kan också bli svårare för samhället att hantera en sådan här sjukdom, och ovanan vid pandemier kan orsaka stor oro och panik. Då är det lätt att tappa helhetsperspektivet, säger Fredrik Charpentier Ljungqvis

3 Likes

Studien som var omtalt gikk på å bruke D-vitamin som behandling etter innleggelse med Covid, dette er det ikke mye forskning på og denne studien viste seg å være svak og ikke randomisert. Finnes vel en hel del flere studier som indikerer at å korrigere D-vitaminmangel ved bruk av tilskudd hjelper immunforsvaret mot infeksjoner. Er også en del forskere som uttaler seg om dette lengre nede i artikkelen.

• Fra og med 1. mars må alle serveringssteder stenge tidligere enn før. Alle steder skal stenge klokken 20.30, uavhengig av om det serveres alkohol eller ikke. Dette for å unngå trengsel, var beskjeden fra Carlson.

Allerede så stenger alkoholserveringen kl 20:00 så de aller flest spiser uansett fra kl 18-20 på restaurant nå. Så det blir ikke en veldig stor forandring.

Åpner opp for bedre mental helse, utdanning og idrett

7 Likes

Ny virusvariant oppdaget i New York

PUBLISERT KLOKKEN04:31 IKORONAVIRUSET

En ny virusvariant ligner på den mer smittsomme varianten oppdaget i Sør-Afrika, er oppdaget i New York. Den nye varianten kalles B. 1.536, og ble først påvist i november, skriver Reuters. I midten av februar sto denne varianten for rundt tolv prosent av alle koronatilfeller i byen.

Lovende tall fra Israel igjen.

I Israel har nå 52,4% av befolkningen fått minst en dose med vaksine mens 36,4% er fullvaksinert.
De har fortsatt en del smitte så det skal tydeligvis høy vaksineandel før den synker raskt ned til et lavt nivå:

På dødsfall ligger de relativt sett en del lavere i forhold til smittetrykket:
image

1 Like

De har vel vaksinert de mest utsatte for sykehusinnleggelse/død, så da er det veldig få under 40 som er vaksinert som vel også er den mest sosiale gruppen. Noe å tenke på her hjemme også.

1 Like

Jepp, folk under 40 burde strengt tatt ikke vaksineres i det hele tatt. I hvertfall ikke før 100% av eldre og risikogrupper er beskyttet.

5 Likes

Ny, effektiv test i Finland.

1 Like

Ja det er selvsagt et viktig poeng for hvorfor smittereduksjonen ikke går fortere ned.

@Kaisovski enig i at de under 40 (med noen unntak for spesielle underliggende sykdommer) må stille seg bakerst i køen. Men ikke enig i at man ikke burde vaksinere de. Selv om få blir alvorlig syke eller dør i denne gruppen så er det fordeler med å vaksinere de og dermed redusere smitten til et minimum. Et poeng er jo at vaksinen ikke beskytter 100% og normalt spesielt ikke blant de eldre.
Et annen fordel er at mindre smitte reduserer sannsynligheten for mutasjoner og dermed også sjansen for utgaver som vaksinen fungerer dårlig mot.

Jeg har vurdert det fram og tilbake og kommet fram til at risk/reward ved å vaksinere meg er positiv, selv om jeg er i gruppen 18-44. Det er jo en rimelig hissig influensa som man nesten er nødt til å få hvis ikke samfunnet kjører tiltak. Gidder ikke få feber, dårlig pust osv i over en uke. Risikoen ved vaksinen ser ut til å være heller moderat.

1 Like

Er det ikke et poeng å la befolkningen opparbeide seg en viss naturlig immunitet ala influensa ved at de unge og friske går i bresjen for dette? Det snakkes jo om at lite influensasmitte i år negativt for fremtidig sykdomsbilde. Er ikke det samme relevant for covid?

Vi kan neppe tvinge hele verdens befolkning til å coronavaksinere seg årlig i all fremtid?

3 Likes

Selv om det er relativt få unge som blir alvorlig syke, så er det mange som får langvarige plager. Spesielt med tap av smak-og luktesans. Noen har fortsatt ikke fått disse sansene tilbake etter et år! Dette medfører en alvorlig svekkelse av livskvalitet. Da må det vel være mye bedre å ta en vaksine og redusere faren for slike komplikasjoner?

Jeg har selv registrert meg for å få vaksine. Jeg er litt eldre enn deg ser jeg men heller ikke i noen gruppe med særlig høy risiko. Redusere sjansen for å bli syk er jo en del av det, men også redusere sannsynligheten for å smitte andre. Tenker da spesielt på i forbindelse ved besøk til mine foreldre eller svigerfar.

Tenker vaksine er et bedre alternativ for immunitet.

Greier ikke helt å se at dette skal være relevant med det første. For influensa er det jo snakk om nær null tilfeller. Vi er langt unna at det blir et “problem” for COVID-19 tror jeg.

Jeg tror ikke tvang vil være nødvendig. Holder nok med frivillig vaksinering. Men det tror jeg man vil ha jevnlig fremover.
Så vil man vel få bedre behandling av Covid-19 etter hvert også slik at sykeligheten/dødeligheten kan reduseres mye gjennom det.

1 Like

Fra VG

00:12Knut Arne J Hansen

551 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Onsdag ble det registrert 551 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Dette er 267 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 284.

Tirsdag ble ble det registrert 390 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet onsdag var 341. Forrige torsdag ble det registrert 326 nye smittetilfeller. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning stigende, og det samme er den i 22 kommuner.

Totalt er det bekreftet 70.040 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar er klart til det blir registrert i meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS). Tallene kan derfor gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke kommer frem når prøven er tatt – bare når den er registrert.