Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Fra Aftenbladet, sikkert mulig å lese i Aftenposten, Bergens tidene osv.
Ett år etter smitte og 12 dager i respirator. 52 år gammel:

En svært bekymret samboer, som senere i sykdomsforløpet fikk beskjed om at han kanskje ikke ville overleve. Telefon etter telefon til legevakten i Moss med bønn om å få bli testet for korona. Først mandag fikk han tillatelse, samme kveld ble han lagt inn på sykehus og dagen etter i respirator. Slik lå han i 12 dager.

Kortversjonen av tiden som fulgte: Fem dager med 40 i feber.

– Etterpå spurte jeg legen om hvorfor han valgte respirator. Han svarte: «Hvis ikke hadde du dødd. Du hadde ikke oksygen i blodet», forteller Hærnes.

Ett år etter er Hærnes fortsatt ikke helt seg selv. Han tåler mindre stress, har dårligere konsentrasjon, kortere lunte, glemmer mer og blir fort utmattet og sliten.

– Og så hører du helt sikkert den hostingen og harkingen min? Den er også et resultat av dette, sier han.

1 Like

To mennesker har fått alvorlige allergireaksjoner av vaksinen fra J&J, melder amerikanske FDA
https://www.cnbc.com/2021/02/26/jj-says-two-people-had-severe-allergic-reactions-after-getting-covid-vaccine.html

1 Like

72 studies from 20 countries in detail and concluded that school closures and lockdown have “very harmful effects for children and young people’s mental health and well-being”

3 Likes
2 Likes

Om D-vitamin-anbefalinger:

5 Likes

Kanskje hadde han brukt Voltaren?

"…viser at virkestoffet diklofenak, som blant annet finnes i Voltaren, kan øke risikoen for å bli rammet av hjerte - og karsykdommer med opptil 50 prosent, sammenlignet med om man ikke tar noe legemiddel.

…– Jeg bruker aldri NSAIDs i eller før konkurranser. Det kan øke betennelsesreaksjonen i lungene…

Personer skal være oppmerksomme på tegn og og symptomer som kan tyde på alvorlige arterotrombotiske hendelser slik som brystsmerter, tungpust… "

OG:

Den lave influensasmitten har mye å si for kapasiteten på sykehusene. I løpet av en vanlig influensasesong er det nemlig mellom 2.000 og 5.000 influensapasienter innlagt på sykehus og over 200 av dem på intensivavdeling.

Da de omfattende koronatiltakene ble innført i mars, fikk også den forrige influensasesongen en brå slutt. Dette har bidratt til at det ikke har dødd flere mennesker enn normalt i 2020, til tross for at vi står midt i en dødelig koronapandemi.

https://www.nettavisen.no/nyheter/kun-to-paviste-influensatilfeller-i-ar–pandemien-kan-bli-mildere-enn-en-vanlig-influensasesong/3424050031.html

1 Like
3 Likes
2 Likes

:man_facepalming:

1 Like

Hvem var det som påstod at det ikke var smitte og at treningssenter var bare å åpne??

Er dessverre litt dårlig utvikling i alle de nordiske landene akkurat nå (unntatt Island). I verste fall er vi vel på vei inn i det scenarioet som ble beskrevet som skremselspropaganda. Litt redd for at mange må tåle strengere tiltak en periode. Forhåpentligvis kan tiltak i hovedsak settes inn lokalt der man har økende smitte. Heldigvis har vi fortsatt et relativt lavt smittenivå slik at det burde være mulig å greie å holde kontroll selv med mer smittsom variant.

Begynner å bli lei jeg også men kan fortsatt ikke se at vi skal være tjent med å slippe smitten løs nå. Er fortsatt mer enn nok tid frem til våren til en fryktelig smittetopp om det kommer ut av kontroll.

1 Like

Fra flatten the curve til all smitte er uaksektabel.

Utrolig trist.
Strengere tiltak er det siste folk trenger i livene sine nå. De som er utsatt må snart greie å holde seg hjemme, uten å kreve at resten verden skal gjøre det samme.

5 Likes

Vi er langt i fra å sprenge noen kapasitetsgrenser.

Du synes ikke det er ganske uheldig at man skal styre et samfunn etter én faktor - “antall smittede” - og at alle andre samfunnshensyn skal underordnes den faktoren?

5 Likes

Jeg klarer ikke å se for meg at myndighetene skal endre holdning til sommeren heller (altså å slippe opp til tross for de eldste/risikogruppen er vaksinert og sykehus som ikke har sprengt kapasitet - noe som var rasjonalet i begynnelsen).
Kostnadene med selvpålagte unødvendige skader i form konkurser osv blir enorme.
Det vil sikkert komme mange bølger med «høyt smittetrykk» men der få blir syke, så jeg tror vi har merkelig tiltak hvertfall til høsten++.

5 Likes

De strengeste tiltakene er det man unngår med å holde smitten lav i stedet for å la den øke og så måtte innføre enda strengere tiltak for å flatten the curve. Summen av tiltak tror jeg faktisk ender opp lavere med å holde smitten nede.

Ja heldigvis og dersom teorien om at lav smitte faktisk gir lavere totalt tiltakstrykk så ser jeg absolutt ingen grunn til å teste kapasiteten.

Jeg tror at når sommeren kommer med sine naturlig smittebegrensende tiltak så vil det nok bli lettelser og veldig begrenset med tiltak. Hvis man beholder for mange tiltak når virussesongen er over og smitten er lav tror jeg man for første gang vil miste støtten blant flertallet av befolkningen og det tror jeg politikere frykter.

3 Likes
1 Like

"På tampen av februar 2021 sitter vi med en slags fasit:

I Sverige er over 12 500 mennesker døde av koronaviruset.

I Norge har vi akkurat passert 600 døde."

"Samtidig mener Forland at tiden nå inne for å snakke helt åpent om det som hendte i Sverige og Norge. Det er tid for refleksjon.

– Nå er vi kommet så langt at vi har mulighet for å se en ende på dette, på grunn av vaksinen. Da er det klart at dødstallene taler for seg selv."

1 Like

Det er ikke mine ord. Det er tatt ut fra artikkelen.

Steng ned allt i 2 måneder. Til de fleste er vaksinert. Må slutte med denne dillingen.

1 Like

Vet at det ikke er du som sier dette, men sitat fra artikkelen altså.

Det er vel direkte feil siden det tallet er hvor mange døde som hadde viruset. Men overdødelighet viser at mange av disse ville dødd uansett, eller døde av andre årsaker enn viruset.

Sverige er et av landene som har klart seg best gjennom å beskytte demokratiet, barna og økonomien samtidig som de ligger i det nedre sjiktet på overdødelighet i Europa.

Samtidig er det så klart strukturelle ting Sverige må jobbe med, blant annet har de ikke klart å beskytte innvandrere og de på sykehjemmene spesielt godt. Dette har også blitt en negativ spiral siden mange som jobber på sykehjem har innvandrerbakgrunn.

5 Likes