Delvis enig. Det finnes en del eksempler på politisk uenighet omkring dette, se bl.a. California, Florida - for ikke å nevne Sverige. Når det kommer til faglig uenighet, så er den ganske betydelig. Du kan jo se hvor mange som har skrevet under på Great Barrington Erklæringen for eksempel.
Ja, men hvor stor bør trusselen være før det er akseptert at politikerne iverksetter tiltak som går på bekostning av fundamentale rettigheter? Jeg mener frihet er en utrolig viktig verdi. Mener du grensen går på 3 promille dødelighet og uvisse langtidsvirkninger? Hva hvis det var 0,5 promille og uvisse langtidsvirkninger? Burde vi satt inn like mange tiltak da? Hvor mener du grensen går før det er greit å legge basale rettigheter til side?
Verden har absolutt langt større problemer enn dette viruset ja. Likevel bekjempes dette med alt det er verdt - og på bekostning av svært mange andre hensyn. Ville du støttet tiltakene hvis du f. eks hadde vært arbeidsledig og enslig på grunn av koronatiltakene i snart 1 år?
Og her er vi på den kjente “slippery-slopen”. “Se hvor effektivt autoritære virkemidler er”. La oss anvende det på miljøkrisen også. Vi kan forby bilkjøring, kanskje? Skattlegge kjøtt?
Du kan løse utrolig mange problemer med et autoritært styresett, men hvor mange hyggelige samfunn har autoritære systemer vist seg å være gjennom historien?
President Reagan sa en gang at friheten er bare en generasjon unna utryddelse. Oppfatninger om at vi trenger mer autoritære og frihetsinnskrende tiltak for å løse samfunnsutfordringer gjør at vi trolig er kortere fra Reagans fryktscenario.
Jeg tror du undervurderer frihet, og hvor viktig det begrepet og den verdien er og har vært for oss som mennesker og som samfunn. Jeg tar meg derfor tilrette å kopierer inn sitatet fra overlege Halvor Næss en gang til:
Intet har vært viktigere for den enorme velstandsøkningen i Vesten de siste to hundre årene enn frihet. Frihet har gjort det mulig for enkeltmennesker å teste ut nye ideer og høste fortjeneste eller tap. Det finnes ingen annen vei til generell velstand. Frihet gjør oss til hele mennesker.
Ellers dukket denne opp:
For mange er butikkjobber inngangsbilletten til arbeidslivet, eller det som sørger for at man fortsatt klarer å stå i delvis jobb.
Nå står mange av disse arbeidsplassene i fare for å forsvinne for godt.
Er dette heller ikke noe å bry seg om?