Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

Det virker som om du har et behov for å rosemale situasjonen i Sverige i forhold til Norge? I så tilfelle ikke så rart at du har vendt ditt eget land ryggen.
Personlig mener jeg at Norge har taklet Covid19 på en meget god måte. Vi har svært få døde og har hatt begrensede tiltak i forhold til mange andre europeiske land.

Når det gjelder forhold for barn og unge i Sverige, så er i alle fall jeg personlig glad for at mine barn ikke måtte vokse opp i en Svensk by. Og det har intet med covid-19 å gjøre…

Og da kommer kanskje tanker rundt innvandring i hodet? At det ser ut til å være et stort antall av denne befolkning som får Covid-19, skyldes antagelig ikke bare lavere nivå av D-vitamin. Antar at det også ligger noen kulturelle årsaker bak. Vi ser jo noe av det samme fenomenet i deler av Oslo.

1 Like

Jeg synes Norge også har gjort det greit så det blir et veldig usaklig personangrep.

1 Like

Har i løpet av Corona-året fått stor respekt for noen deltagere på denne tråden
Spesielt allright prøver å få noen realistiske synspunkter frem som har vært markant siden 2 kvartal. Dette har vært svært nyttig for oss investorer.
Når en av de siste deltagere drar rasismekortet burde han være diskvalifisert til det meste. Det er et ubehagelig faktum at episenter for smitte er Oslo. Og at de som ikke er født i Norge er massivt overrepresentert på smitte. Som syke og som dødsfall.

Mer interessant fra et investorperspektiv er hva dette vil gi fremover. Vi ser 0 rente som institusjonalisert fremover. Men på grunn av et galopperende råvaremarked og ditto eiendomsmarked på lånt tid.

Det ser ut som om denne «pandemiøvelsen « gir viktige investeringsimplikasjoner fremover. Hvilke er det? Hvordan kan vi tjena litt penga? Er dette strukturelt eller en dump i veien?

Er redd det strukturelle teller mye. Lite reising. Sitt i heimen. Ikke spis kjøtt. Ikke dra på cruise.

Ser mer og mer ut for meg som en øvelse på det skittengrønne skiftet. Samlingsforbud er vel det beste eksempel. Det verste som finnes er vel folk som samles uten at «myndighetene» hører på. Internett er allerede målbåret og neppe troverdig som kilde.
Adder «faktasjekk». Som styringsmiddel.
Ser vel ganske så ugreit ut. Men. Hvordan tjene penger på dette?
Det er det store spørsmål.
Ps Pfizer er nå minus siste år. Merkelig?

6 Likes

Denne kan være grei å se på.

2 Likes

Er selvsagt tragisk men nå var det situasjonen og tiltakene i Norge det var snakk om så ser ikke helt hvilken relevans svaret har til mitt innlegg.

1 Like

Poenget var å få frem at tiltak også har negative konsekvenser. Og at de også bør tas hensyn til. Det gjelder også for Norges anliggende.

Ellers har overlege Halvor Næss har skrevet en ny artikkel, verdt å lese:

3 Likes

Går ut fra at du her sikter til meg og mitt siste innlegg?

Du må da gjerne vise hva som var rasistisk. Når jeg viser til svenske byer og innvandring, er det ut fra det tragiske faktum at Sverige har mislykkes med integrering og at byene er preget av vold og sosiale problemer. Dette er et faktum og har ingen ting med rasisme å gjøre. Jeg skal i kveld se neste episode av krimserien på NRK som beskriver godt problemene i Malmø.
At årsaken til at det er mer covid-19 med alvorlig sykdom blant innvandrere har, som jeg skriver, kanskje med et lavere nivå av D-vitaminer når de med mørk hud bor her i Norden der det er lite sol. At det også kan ha noe med kultur å gjøre, er noe jeg ble oppmerksom fra et innslag i dagsrevyen. Det gikk på at man mistenkte at det ikke var så lett å få deler av innvandrerbefolkningen til å teste seg, da mange kanskje ble redde for konsekvensene av å bli stigmatisert som smittet.

2 Likes

Det kan handle om sosioøkonomiske vilkår, trangboddhet og type arbeid man har. Dessuten er det vel vanligere med større husholdninger med flere generasjoner under samme tak.

Så også en plass at innen enkelte miljø var det normalt at man besøkte den syke for å vise støtte, komme med mat, eller yte hjelp osv. Gjort i beste mening, men veldig lite produktivt når man prøver å hindre smitte.

5 Likes
2 Likes

Flere er bekymret over at de basale fundamentene i grunnloven utfordres i forbindelse med koronahåndteringen, denne er skrevet av advokat Brynjar Østgård.

Noe som føyer seg inn i rekken av resonnementer slik som den ovvennevnte artikkelen fra overlege Halvor Næss, utvalgte sitat fra den her:

Intet har vært viktigere for den enorme velstandsøkningen i Vesten de siste to hundre årene enn frihet. Frihet har gjort det mulig for enkeltmennesker å teste ut nye ideer og høste fortjeneste eller tap. Det finnes ingen annen vei til generell velstand. Frihet gjør oss til hele mennesker. Fravær av frihet gjør oss til brikker i myndighetenes maktspill.

Covid med en dødelighet på lavt promillenivå har resultert i panikk og frarøvet oss rettigheter vi ikke trodde det var mulig å miste så sent som i februar i fjor. Myndighetenes tallblindhet er etterfulgt av maktblindhet. Vi har ikke lenger bevegelsesfrihet, forsamlingsfrihet eller fri yrkesutøvelse.

@Krafer @rockpus - Hva tenker dere om slike resonnementer/bekymringer knyttet til frihetsberøvelse ifm koronahåndteringen? Mener dere de er helt grunnløse?

3 Likes

Bytt ut virus med noe annet. Vil folk tenke annerledes?

Drepte og skadde i trafikken hvert år, ligger på ca 1000.
Så for å forhindre drepte og skadde fremover, så vil fartsgrensen på samtlige veier i hele landet, overalt og uansett, bli satt til 25 km/t, med unntak av E6, som vil ha en grense på 35 km/t.
Den minste overtredelse gir bøter i området 20-30 tusen kroner.
Vi har ingen å miste…!!

Yes/No?

2 Likes

Vi skal alle dø en dag, men alle dager før det skal vi leve

3 Likes

Mulig du skal.
Jeg skal kun ta en taktisk forflytning til Valhall, hvor jeg skal drikke mjød, spise helstekt gris og sloss 24/7 for alltid :beer:

3 Likes
1 Like

Om ikke helt grunnløse, så i alle fall overdrevne.
Det er bred politisk enighet både i Norge og de fleste land i verden om tiltakene. Er egentlig glad for at vi har politikere som evner å handle når befolkningen trues.
Verden har så uendelig mange og mer alvorlige problemer enn den midlertidige frihetsberøvelse som vi må ofre for å opprettholde kontroll på et i utgangspunktet ukjent virus.
Kanskje vi burde brukt litt av den samme handlekraften til å løse verdens miljøproblemer også…?

2 Likes

Delvis enig. Det finnes en del eksempler på politisk uenighet omkring dette, se bl.a. California, Florida - for ikke å nevne Sverige. Når det kommer til faglig uenighet, så er den ganske betydelig. Du kan jo se hvor mange som har skrevet under på Great Barrington Erklæringen for eksempel.

Ja, men hvor stor bør trusselen være før det er akseptert at politikerne iverksetter tiltak som går på bekostning av fundamentale rettigheter? Jeg mener frihet er en utrolig viktig verdi. Mener du grensen går på 3 promille dødelighet og uvisse langtidsvirkninger? Hva hvis det var 0,5 promille og uvisse langtidsvirkninger? Burde vi satt inn like mange tiltak da? Hvor mener du grensen går før det er greit å legge basale rettigheter til side?

Verden har absolutt langt større problemer enn dette viruset ja. Likevel bekjempes dette med alt det er verdt - og på bekostning av svært mange andre hensyn. Ville du støttet tiltakene hvis du f. eks hadde vært arbeidsledig og enslig på grunn av koronatiltakene i snart 1 år?

Og her er vi på den kjente “slippery-slopen”. “Se hvor effektivt autoritære virkemidler er”. La oss anvende det på miljøkrisen også. Vi kan forby bilkjøring, kanskje? Skattlegge kjøtt?

Du kan løse utrolig mange problemer med et autoritært styresett, men hvor mange hyggelige samfunn har autoritære systemer vist seg å være gjennom historien?

President Reagan sa en gang at friheten er bare en generasjon unna utryddelse. Oppfatninger om at vi trenger mer autoritære og frihetsinnskrende tiltak for å løse samfunnsutfordringer gjør at vi trolig er kortere fra Reagans fryktscenario.

Jeg tror du undervurderer frihet, og hvor viktig det begrepet og den verdien er og har vært for oss som mennesker og som samfunn. Jeg tar meg derfor tilrette å kopierer inn sitatet fra overlege Halvor Næss en gang til:

Intet har vært viktigere for den enorme velstandsøkningen i Vesten de siste to hundre årene enn frihet. Frihet har gjort det mulig for enkeltmennesker å teste ut nye ideer og høste fortjeneste eller tap. Det finnes ingen annen vei til generell velstand. Frihet gjør oss til hele mennesker.

Ellers dukket denne opp:

For mange er butikkjobber inngangsbilletten til arbeidslivet, eller det som sørger for at man fortsatt klarer å stå i delvis jobb.

Nå står mange av disse arbeidsplassene i fare for å forsvinne for godt.

Er dette heller ikke noe å bry seg om?

2 Likes

Hvis du med handlekraft mener tvang, så frykter jeg at nettopp denne “handlekraften” vil brukes til å takle klimaendringer, ja.

Bytt ut klimaendringer med noe du ikke vil ha frihetsberøvende tiltak for å innføre i verden, og se om du hadde likt det like godt da.

2 Likes

Å likestille politisk handlekraft med et autoritært styresett blir for meg litt for langt fra den verden jeg lever i.
Når problemene krever det, så er det avgjørende med politisk handlekraft. Så lenge det blir utført av et styre valgt av folket, ser jeg ikke de problemer som du ser.
Når det gjelder Covid-19, så er ikke lenger hovedproblemet vårt selve dødsraten, men mer det å hindre en kollaps i helsevesenet. Det synes jeg vi har klart godt med gode og riktige tiltak. Selvsagt er det begått feilvurderinger underveis, men det kalles gjerne etterpåklokskap. Når dette er over, regner jeg med at det vil bli foretatt en grundig evaluering slik at man kan takle neste pandemi enda bedre.
Denne pandemien hadde skapt en mengde triste skjebner uansett hvordan den hadde blitt taklet.
Det virker for meg som om du innbiller deg at hadde man bare glemt hele pandemien, hadde livet vært som før?

Nå gleder i alle fall jeg meg til vi får tatt vaksine og etter hvert kommer tilbake til normalen.

1 Like