Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Covid-19 Småprat

7 dagers snittet for registrert smitte nå på nytt rekordnivå i Norge. Hvor høyt det hadde vært i mars i fjor med samme testkapasitet som nå hadde vært veldig interessant å vist da.
image

Tar seg en del opp på sykehusene også dessverre.
image

Nå får vi håpe tiltakene som er innført greier å stanse veksten men jeg frykter vel for at man må innføre enda litt strengere tiltak for å få god nok effekt.

2 Likes

Tenker du da dobbelte av i dag?

Ja nye døde er veldig lavt i hele Skandinavia. Skal vi stenge ned landet fordi noen må på sykehus noen dager?

1 987 263
pasienter på sykehus i 2019

4 Likes

Jeg mener vi bør gjøre det som er nødvendig for å forhindre en stor smittetopp og storinnrykk på sykehusene nå på slutten av pandemien ja. Da kan helsevesenet ha fokus på vaksineringen og ikke fult kjør med behandling av pasienter. Er jo en del rapporter om langtidseffekter på covid-smittede også som er greit å unngå.

Sommeren vil også bli langt hyggeligere om man ikke går inn i den med et høyt smittrykk.
Skal man klare dette på mest mulig skånsomt vis må man styre dette etter smittetrykk og ikke etter innleggelser. Å basere det på en parameter som har forsinkelse blir bare dårligere styring hvis man velger denne strategien.

2 Likes

Hei, tenkte jeg kunne dele min personlige erfaring med Covid siden jeg har hatt sykdommen.

Jeg lå på sofaen med feber og muskelverk to dager, så var jeg pjusk og slapp et par dager etterpå.

Fullstendig frisk etter 1 uke. Litt redusert luktesans som hang igjen par uker etter det igjen.

Kjenner flere andre som har sykdommen. Ingen har vært sykere enn for en vanlig influensa, de fleste knapt det. Vi er i alderen 20-40 år.

Dette er bare personlige erfaringer, så klart.

8 Likes

Utfra innlagte / på respirator tallene, så er situasjonen 2-4x mindre farlig enn i mars i fjor.

Såvidt jeg har fått med meg, så liker viruset seg best fra 0-8 grader med litt vind. Dvs sånn vi har det nå. Om en måned, så er det vesentlig varmere og om to mnd, så er det ikke så optimalt for viruset.

Synes dette ser ut til å gå veien, selv om man lett kan bli skremt nå.

4 Likes

Om sommaren er vi meir ute i friluft. Holder større avstand til hverandre og lufter ut meir. Vi er også mye mindre snufsete. (minus dei som har allergi eks pollen)

Det trur eg er viktig for viruset sprer seg mindre om sommaren.

1 Like

Har du noen peiling eller formening om hvordan dette scenarioet vil se ut dersom Astra Zeneca sin vaksine blir bannlyst?

Ps. AstraZeneca kommer ikkje til å bli bannlyst

1 Like

Hva er det denne oversikten egentlig viser? Kan da ikke være totalt antall doser pr. mnd?

Hvordan kan du forresten si at AstraZeneca ikke blir bannlyst??

Antall doser per mnd ja. ( det er i tusen)

Sjå på antall doser satt i verden. Så ser du på antall blodpropp tilfeller.
Der etter ser du på hvor mange som får blodpropp til vanlig. (dei som ikkje tar vaksine)

1 Like

Ok. Selvsagt. :grinning:

Når det gjelder vaksinen fra AstraZeneca, så får du ikke mange til å ta den vaksinen om de ikke klarer å presentere en meget klar og opplysende forklaring som frikjenner den for disse blodproppene.
Det er samtidig tragisk at dette også kan føre til mer generell vaksineskepsis som igjen fører til at vi kan se langt etter å bli ferdig med denne forferdelige pandemien…

Tenk at USA sitter på over 10 millioner doser AstraZeneca men vil ikkje levere dei til EU slik at vi kan bruke dei.
Er USA da ein god venn?

Dosene kan til og med bli ubrukelige:
“Federal officials have also emphasized in the discussions that AstraZeneca’s vaccine should not be stored indefinitely in Ohio or Maryland, since it, like all vaccines, has a limited shelf life. The vaccine can be kept at refrigerator temperatures for six months, and some countries are giving the two doses spaced up to three months apart — raising the risk that the doses could go bad if they sit too long.”

The U.S. Is Sitting on Tens of Millions of Vaccine Doses the World Needs - The New York Times?

Jeg forstår deler av din bekymring. Samtidig er det jo et faktum at vi i årevis har tatt vaksiner uten problemer når vi har foretatt feriereiser til tropiske strøk. Vaksiner har jo vært noe av det mest positive som legemiddelindustrien har klart å utvikle.

Jeg ser også en stor sjanse for at det vil komme en årlig Covid-19 vaksine som korrigerer for årlige mutasjoner, på samme måte som med influensavaksine.

Men hvorfor skal vi egentlig være mer skeptisk til vaksiner enn det vi er til medisiner? Kan jo bare lese om mulige bivirkninger på en vanlig blodtrykksmedisin…
Når det gjelder virussykdommer, så er vel egentlig vaksiner det eneste alternativ i de fleste tilfeller? Vi har jo ikke en gang klart å lage effektiv medisin for vanlig forkjølelse.
Men nå ser vi faktisk at den enorme innsatsen mot Covid-19 kan bidra til gjennombrudd for å lage effektiv medisin innen rimelig tid. Har vi da noen bedre garanti mot bivirkningen av en slik medisin enn det vi har når det gjelder vaksine?

Personlig er jeg uansett mer bekymret for bivirkninger av de aktuelle sykdommer, enn av de mulige botemidler.

Vanlige bivirkninger (kan forekomme hos opptil 1 av 10 personer): Halsbrann, kvalme, oppkast, diaré, forstoppelse, magesmerter, luftplager, hodepine, trøtthet og hudutslett.

Mindre vanlige bivirkninger (kan forekomme hos opptil 1 av 100 personer): Magesår, mage-/tarmblødninger, forverring av tarmbetennelse og Crohns sykdom, elveblest (urtikaria), hevelse i ansikt, lepper og svelg (angioødem), kløe, rødme, nesetetthet, astmaanfall, synsforstyrrelser, søvnløshet, lett uro og hørselsskader.

Sjeldne bivirkninger (kan forekomme hos opptil 1 av 1000 personer): Forandringer i blodet med forlenget blødningstid (nedsatt antall hvite blodlegemer eller blodplater), alvorlige allergiske reaksjoner og hudreaksjoner med blemmedannelse (for eksempel erythema multiforme), magesår med hull i magesekken, leverbetennelse (hepatitt), gulsott, nyreskader, vannansamling i kroppen (ødem), en type ikke-bakteriell hjernehinnebetennelse, synsreduksjon, depresjon og forvirring.

Svært sjeldne bivirkninger (kan forekomme hos opptil 1 av 10 000 personer): Alvorlige hudreaksjoner med hudavskalling (Stevens Johnson syndrom, toksisk epidermal nekrolyse).

Ikke kjente bivirkninger (frekvens kan ikke anslås utfra tilgjengelige data): Hjertesvikt, blodpropp som kan føre til hjerteinfarkt eller hjerneslag, høyt blodtrykk. Huden blir ømfintlig mot lys. En alvorlig hudreaksjon som kalles DRESS-syndrom kan forekomme. Symptomer på DRESS omfatter: utslett, feber, hevelse av lymfeknuter og økt mengde av en type hvite blodceller (eosinofili). Rødlig, skjellete utbredt utslett med klumper under huden, og blemmer hovedsakelig lokalisert på hudfolder, kropp og armer, ledsaget av feber ved behandlingsstart (akutt generalisert eksantematøs pustulose). Avslutt behandling med Ibux dersom du får noen av disse symptomene og oppsøk medisinsk hjelp umiddelbart. Se også avsnitt 2.

Denne bivirkningslisten er fra et medikament som mangen kanskje har erfaring med… IBUX.

:man_shrugging:

1 Like

En vaksine kan vel også defineres som en medisin, men da som forebyggende medisin i motsetning til kurerende medisin.
Jeg forutsetter samtidig at all vaksinering skal være frivillig, på samme måte som at f.eks. jeg frivillig tar min blodtrykksmedisin.
Dersom en vaksine i utgangspunktet er like grundig testet som en medisin, skal det ikke være forskjell i risiko.

Frivillig, men med fordeler for de som tar vaksinen, blir også en form for tvang

6 Likes

Dersom det skulle bli slik at du ikke får reise på ferie uten vaksinepass, så er jeg enig i at frivillig blir et utvannet begrep. Jeg tviler dog på at dette blir aktuelt når pandemien en gang er kommet under kontroll.

Men er det ikke uansett slik at dersom du f.eks. vil dra på ferie i en regnskog i et tropisk land, så må du ha dine vaksinepapirer mot flere tropiske sykdommer i orden?

Er det i prinsippet galt at man kan få noen fordeler av å dokumentere at man ikke representerer en smittefare for andre?

Man har jo faktisk noen påkrevde vaksiner noe steder allerede. Gulfeber feks.